Full version: Fula clivior
Sommartorparn
Min mammas clivior tongue.gif

har alla väldigt fula prickar och strimmor på bladen. Ser faktiskt helt anskrämliga ut. Hon hävdar att dom blir så av att stå ute på somrarna, men är det verkligen normalt? Ser nästan ut som sköldlöss (prickarna) men det är det inte. Efter att ha läst Sylvia's beskrivning här:

kvalster

så undrar jag om det inte kan vara dvärgkvalster. Hur vet man om det är det? Hittar inte mycket info på nätet.

Sylvia, försvann problemen sedan du släppte loss rovkvalstrena?
Alexander-VG-zon3
jag har tänkt på att använda det
å det finns både rovkvalster å maskar som äter ohyra men jag vet inte det är nog bra å som verkligen bler bar för växtern men sen tänkte jag det är väl inte så mysigt å ha *laver,maskar,kvalster i växterna tänk om man får det på sig m.m * typ lite mindre mysigt .
så ja
men annars så får man testa rovkvalster dom ser ju inte så hemska ut .
vet nån var man kan få tag på rovkvalster å inga larver eller nåt sånt wub.gif
jag hadde någ en tråd om detta inann men det är nog borta nu wub.gif
Sommartorparn
CITAT (flaxss @ 16-05-2006, 23:21)
vet nån var man kan få tag på rovkvalster å inga larver eller nåt sånt wub.gif
jag hadde någ en tråd om detta inann men det är nog borta nu wub.gif

Enligt vad Sylvia skrev i sin artikel köpte hon rovkvalstrena här:

predator

Det hade varit intressant att veta om det funkar.

Men först måste jag ha en bra diagnos. Ingen annan som har problem med fläckar på bladen på Cliviorna? Blir era också missbildade av att stå ute?
Alexander-VG-zon3
mina clivior är inte missbildade alls å dom är ute i västsol å på natten
Rossi
De kanske får för mycket sol så att det är brännskador? När de lever fritt skyms ju solen av trädens bladverk så de står väldigt skuggigt.
Sommartorparn
Brännskador är det definitivt inte huset omges av höga granar, så det kommer bara ner sol korta stunder.biggrin.gif Krukväxterna har ett hårt liv där.

Enligt min mor så har fläckarna orsakats av för mycket regnande under tidigare somrar. Samma med amaryllisarna, men där har hon nog rensat ut dom värsta, men cliviorna envisas hon med att spara trots detta. Dom ser ut ungefär som på bilden i Sylvias artikel, men bilden är liten så det är svårt att se.

Flax, dina står kanske inte så dom får så mycket regn?
Alexander-VG-zon3
jo dom får ju inte så mycket regn men en del får dom nu när skåpen är öppna wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon