Full version: Saltbuske
inh
Jag har köpt en saltbuske, har länge fascinerats av dess latinska namn Halimodendron halodendron. Det enda jag vet om den är att den ska tåla saltvindar och torka och då bör den passa hos mig som bor nära Kattegatt.

Men varken jag eller platskolan vet nåt om hur en saltbuske vill ha det med jord och jordmån. Den är upprättväxande, har små, avlånga gråaktiga blad och lika långa sylvassa raka taggar. Den lär ska blomma med rosa blommor. Är det någon av er som känner till den? Vore kul om jag fick veta lite mer om den.

Ingrid NH
Åsa, mälardalen zon 2
Det jag vet är att den gillar sandig väldränerad jord + soligt läge, den är torktålig när den etablerat sig och rötterna har hunnit söka sig djupt i marken, men växten trivs bäst om det finns lite fuktighet i marken. Tycker inte om vinterväta, klarar salthaltiga vindar. Härdig till zon 5-6. Den tillhör familjen ärtväxter och de brukar kunna fixa det mesta av sitt eget kväve genom kvävefixerande bakterier på rötterna, men det skadar inte att gräva ner lite gödning ibland om vårarna. Den sägs föredra jord med lite lägre pH så kalka inte runt växten.

Kan förökas med frö och avläggare.

Växten brukar inte behöva beskärning men skulle du i framtiden behöva ta bort någon gren gör det i juli-augusti, vid den tidpunkten brukar växter läka sina sår bäst.
Ronny
Kan väl komplettera med att du troligen har H h var. purpureum eftersom du säger att blommorna ska va rosa. Annars är dom mera lilaskära.
Lite drygt 1,5 m kan dom bli med blommor som påminner om kärringtand,
den är ju som Åsa sa en ärtväxt.
Det här är enda arten i sitt släckte med ursprung i norra Ryssland så härdigheten bör vara god smile.gif
inh
Tack så hemskt mycket Åsa och Ronny för svaren, nu vet jag mer om min nyinköpta saltbuske. Att den inte gillar vinterväta är förstås ett minus för mig - det är för det mesta blött om vintrarna här på västkusten.
Plantskolan hade inte fått räkningen på den så jag vet inte vad busken kommer att kosta mig. Hoppas att den inte försätter mig i konkurs.  

Ingrid NH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon