Diabolique
Nu slutar jag röka igen.
Är inne på min andra rökfria dag.
Visst är jag duktig?

Tyvärr vet jag att jag kommer falla dit i helgen igen när jag ska på klassåterträff med klassen från högstadiet. (Vissa av dem har jag inte sett på 10 år).

Men men. På söndag får jag fortsätta mitt slutande.

Jag upplever redan att jag mår bättre. smile.gif
Kan andas lättare, eftersom tobaken förvärrat min pollenallergi.
Floppy
Varför väntar du inte tills på söndagen å sluta röka när du kan ge det 100%???? sad.gif ...nu är du ju inte såååå duktig eftersom du inte satsar helhjärtat på det....(liten klapp på axeln kan du få)

Vänta tills på söndag och satsa 10000000% och helhjärtat på det i stället...sen kan jag säga att du är jätte duktig... wub.gif

Själv har jag varit rökfri i 1½ år nu...min pappa dog i lungcancer för 1½ år sedan och jag lovade honom att jag skulle sluta efter begravningen och det gjorde jag....vill inte dö i den hemska sjukdomen....*hua kvävas ihjäl nej tack*....
Diabolique
CITAT (Floppy @ 17-05-2006, 10:00)
Varför väntar du inte tills på söndagen å sluta röka när du kan ge det 100%???? sad.gif ...nu är du ju inte såååå duktig eftersom du inte satsar helhjärtat på det....(liten klapp på axeln kan du få)

Vänta tills på söndag och satsa 10000000% och helhjärtat på det i stället...sen kan jag säga att du är jätte duktig... wub.gif

Själv har jag varit rökfri i 1½ år nu...min pappa dog i lungcancer för 1½ år sedan och jag lovade honom att jag skulle sluta efter begravningen och det gjorde jag....vill inte dö i den hemska sjukdomen....*hua kvävas ihjäl nej tack*....

Jodå, jag väntar till på söndag med att ge 100 %.
Men jag resonerar som så att varje cigarett som jag kan undvara fram till dess är bra.

Köper jag cigaretter nu så kanske de inte räcker fram till festen, och då kommer jag säkerligen köpa fler.

Tråkigt att höra om din pappa. sad.gif
Starkt av dig att sluta!

Jag är livrädd för cancer. sad.gif
LadyG
CITAT (Diabolique @ 17-05-2006, 10:55)
Nu slutar jag röka igen.
Visst är jag duktig?

Tyvärr vet jag att jag kommer falla dit i helgen igen när jag ska på klassåterträff med klassen från högstadiet. (Vissa av dem har jag inte sett på 10 år).

Men men. På söndag får jag fortsätta mitt slutande.

Jag upplever redan att jag mår bättre. smile.gif
Kan andas lättare, eftersom tobaken förvärrat min pollenallergi.

Jättebra att du slutat!!!

Jag tycker du ska gå på klassfesten och när någon erbjuder en cigarett kan du stolt säga "Nej tack, jag har slutat". Bara för att det är fest behöver inte dina planer gå om intet, eller hur?

Du har kommit så här långt, då tror jag att du kan klara det helt också. Ha med dig starka halstabletter istället, och ta en varje gång du känner för att röka. Har du plåster, tuggummi eller inhalator till hjälp ökar det dina chanser att lyckas med 50%, du ska använda all hjälp du kan få.

Jag håller tummarna för dig!!!! Du klarar det!
Kakaduan
Negativa jag säger ju direkt att om du vet att du kommer att börja röka igen på klassträffen, så kan du lika gärna ge upp dina försök redan nu! Why bother???

Nej, ge dig istället den på att du INTE skall röka då! Slutar man så slutar man och det gäller ALLA dagar och ALLA tillfällen!

Begäret sitter, liksom för narkotika, bar i några dagar - sedan är det det psykiska som är jobbigt. Ge dig därför 17 på att INTE börja igen! Det sitter i ditt huvud.

DU ÄR JÄTTEDUKTIG - MEN BARA OM DU INTE BÖRJAR IGEN!!!

Kakadauan
kristerh
CITAT (Kakaduan @ 17-05-2006, 11:12)
Negativa jag säger ju direkt att om du vet att du kommer att börja röka igen på klassträffen, så kan du lika gärna ge upp dina försök redan nu! Why bother???

Nej, ge dig istället den på att du INTE skall röka då! Slutar man så slutar man och det gäller ALLA dagar och ALLA tillfällen!

Begäret sitter, liksom för narkotika, bar i några dagar - sedan är det det psykiska som är jobbigt. Ge dig därför 17 på att INTE börja igen! Det sitter i ditt huvud.

DU ÄR JÄTTEDUKTIG - MEN BARA OM DU INTE BÖRJAR IGEN!!!

Kakadauan

Håller med, du måste bestämma dig att from den o den dagen SLUTAR jag röka, och det spelar ingen roll vad som än händer, du måste som sagt bara bestämma dig och sedan hålla vid det.
försök, du kommer att bli mer o mer stolt över dig själv ju mer du står ut med div frestelser.
lycka till.
krister
Diabolique
Ja, det vore kanske egentligen det bästa... Att inte röka på festen heller.
Jag har ju klarat mig förvånansvärt bra de första två dygnen i alla fall.

Det får bli ett delmål att försöka låta bli helt på festen också.

Jag har lärt mig en del från de gånger jag slutat tidigare.
Nikotinhjälpmedel är nödvändigt i minst två veckor för mig, och är jag dum nog att ta en cigarett så får jag inte ge upp och börja röka 10 om dagen igen. Så har jag gjort allt för många gånger.

Som längst var jag rökfri i ett halvår med undantag från ett par festkvällar (då det fortfarande var tillåtet att röka på krogen).
LadyG
"Många som ringer har redan slutat röka/snusa och undrar hur man bäst motverkar abstinens, stress och andra bekymmer som kan följa.

Du kan inleda din kontakt med Sluta-Röka-Linjen på två sätt.
Dels genom att ringa 020-84 00 00
måndag till torsdag 09.00-20.00 samt fredag 09.00-16.00

Tyvärr har vi inte möjlighet att ta emot samtal från mobiltelefoner.

Alla samtal till Sluta–Röka–Linjen är kostnadsfria.

När du ringer till Sluta-Röka-Linjen får du prata med någon av våra utbildade tobaksavvänjare.

Sluta-Röka-Linjen drivs av Centrum för folkhälsa-Tobaksprevention inom
Stockholms läns landsting i samarbete med Statens folkhälsoinstitut."

Sluta Röka-linjen

Du kan få mycket bra stöd av Slutaröka-folket, dra nytta av deras expertis (den är ju gratis så vad har du att förlora). smile.gif
Caprice
Du är jätteduktig! smile.gif

Tycker du ska ge dig sjutton på att inte röka i helgen...
Vem vill lukta som en askkopp...?

Köp nikotinplåster...
labarradepan
Du är jätte dukig om du står ut och INTE röker på festen... då får du plus poäng. tänk på oss här vi stöttar dig..
Diabolique
Tack för ert stöd!

Tidigare har jag haft hjälp av Pepp. Cancerfondens sluta-röka-kampanj.
Den är riktigt bra. Jag kollar in där titt som tätt för att få motivation.
Kolla in deras sida här:
PEPP

Jag vill helst inte lova att jag kommer att vara helt rökfri i helgen. Men jag kan lova att jag inte kommer köpa några egna cigaretter (vilket jag hade tänkt tills ni fick mig att inse hur dumt det vore).
Tack ännu en gång!
gammelnalle
"att sluta röka, är ingen konst-
konsten är att inte börja igen"

annonym

STÅ PÅ DIG!!

(klapp på axeln)

b
Tesa
Jag slutade för några år sedan...och första helgen efter så var vi på fest...jag var SÅ nära att be om en cigg 1000 ggr den kvällen...men jag försökte tänka varje gång...
-"vänta lite...du MÅSTE inte..nu...blir det värre så kan du be om en sen..."

Och plötsligt hade kvällen gått och vi skulle åka hem...och då var jag såååå stolt att jag t.o.m tackade nej när jag blev bjuden!!

Du fixar det du med tror jag.. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (LadyG @ 17-05-2006, 11:36)
"Många som ringer har redan slutat röka/snusa och undrar hur man bäst motverkar abstinens, stress och andra bekymmer som kan följa.

Du kan inleda din kontakt med Sluta-Röka-Linjen på två sätt.
Dels genom att ringa 020-84 00 00
måndag till torsdag 09.00-20.00 samt fredag 09.00-16.00

Tyvärr har vi inte möjlighet att ta emot samtal från mobiltelefoner.

Alla samtal till Sluta–Röka–Linjen är kostnadsfria.

När du ringer till Sluta-Röka-Linjen får du prata med någon av våra utbildade tobaksavvänjare.

Sluta-Röka-Linjen drivs av Centrum för folkhälsa-Tobaksprevention inom
Stockholms läns landsting i samarbete med Statens folkhälsoinstitut."

Sluta Röka-linjen

Du kan få mycket bra stöd av Slutaröka-folket, dra nytta av deras expertis (den är ju gratis så vad har du att förlora). smile.gif

Jag tycker du är såååååå duktig.

Men att ringa sluta röka linjen gav mig ingenting. Jag är allergisk mot Plåster om det innehåller vissa ämnen. Men ingen visste vad plåstret inehåller.

Tugummi kan jag inte heller tugga av olika anledningar. Ingen vet vad olika medlen innehåller. Jag har ringd och rings men får aldrig någon vettig svar. Det är alltid bara kanske...... och det kan jag inte lita på

Så sluta röka linjen var jag väldigt besviken på, hjälpte inte ett dugg.

Elisabeth
LadyG
Det är väl klart att de inte vet sånt, till för inte så länge sedan skrevs sådana ut av läkare. Gissningsvis är det fortfarande bara läkare som vet vad plåster innehåller och kan svara på huruvida din allergi påverkar eller ej.
kristerh
CITAT (LadyG @ 17-05-2006, 15:54)
Det är väl klart att de inte vet sånt, till för inte så länge sedan skrevs sådana ut av läkare. Gissningsvis är det fortfarande bara läkare som vet vad plåster innehåller och kan svara på huruvida din allergi påverkar eller ej.

står det inget om det i fass wink.gif det kanske inte räknas som läkemedel wink.gif
krister
LadyG
De släppte nikotinplster fria (för några år sen, minns inte faktiskt), sen dess har de nog reviderat läkar-FASS (inte samma som patient-FASS) skulle jag tro.

Det kan faktiskt vara så mycket som för fem eller mer år sen, de var inte receptbelagda när jag slutade för mer än två år sen.

Attans att jag inte kan minnas!!!
Senil börjar jag bli, tror jag laugh.gif
Anki på Öland
Jag ville inte ha plåster och kan inte heller tugga tuggummi och då sa dom på apoteket att det fanns en inhalator också - utformad som ett litet cigarettmunstycke med en liten nikotinampull. En sån använde jag i början, den var jättebra. Liten och behändig och lätt att ha med sig och ta upp när man "behövde" Rekommenderas!
Håller förståss tummarna att du skall lyckas!
Anki
Hannele
CITAT (Diabolique @ 17-05-2006, 09:55)
Nu slutar jag röka igen.
Visst är jag duktig?

Tja... blink.gif
Margith
Joo, jag tycker att du är jätteduktig wub.gif
Att klara 2 dagar är en prestation, hur många dagar till du klarar, spelar mindre roll, jag tycker att du är jätteduktig i alla fall wub.gif smile.gif wub.gif

Redigerat:
Jag glömde ju att önska dig lycka till i fortsättningen, av hela mitt hjärta wub.gif
*Felix matte*
Men snälla... när du har klarat de två första dagarna så är ju redan den allra jobbigaste tiden över.... Du är Jätteduktig och kom ihåg att du absolut inte behöver röka på klassträffen... du kommer att känna dig såååå stolt när du får säga... Nej tack jag röker inte!

Håller tummar och tår och önskar dig Lycka till! wub.gif
ah56
Firade ettårsjubileum som ickerökare i mars. Jobbigast i början, nu tänker jag inte ens på cigaretter eller rökning. Håll ut!! Det är värt mödan.
Tesa
Får ju gratta ah56 då...som klarade det...
Är det så länge sen redan... wink.gif
Diabolique
Tack för all Pepping! smile.gif

Nu är det snart fyra dagar sedan jag rökte...

Idag tycker jag att min hy har blivit ovanligt fräch. biggrin.gif
Hade inga mörka ringar under ögonen när jag vaknade.
Jag trodde att jag skulle få lära mig att leva med det, emn jag är tacksam att de verkar försvinna.
Mer syre åt cellerna! smile.gif
*Felix matte*
och nu till sommarn kommer du att märka av förbättrat luktsinne... känna alla ljuvliga dofter
av sommarens blommor.

Fortsätter hålla tummarna för duktiga dig.
kristerh
CITAT (Diabolique @ 19-05-2006, 08:42)

Bra där, nu börjar gifterna lämna kroppen, du är jätteduktig, fortsätt och även på festen.
krister
LadyG
CITAT (Diabolique @ 19-05-2006, 09:42)

Bra jobbat!!!

Låt inte festen komma och förstöra ditt fina resultat, utan tacka nej. Du är jätteduktig!
Margaretha
Heja, heja! Du kan!

Min 20-årige son slutade första oktober efter att ha rökt i 4-5 år. Köpte tuggummi som han använde en dag! Sedan bestämde han att han inte ville plåga sig så länge och skippade tuggummit också. Och det gick jättebra!

Om man känner till vad som kan bli alternativet och får uppleva att man plötsligt kan springa utan att bli anfådd, så är det lättare att bli riktigt motiverad!!!

Lycka till!

Läste förresten att det är svårare att banta än att sluta röka! Enligt en läkare vars namn jag glömt. Det ni rökare! (Jag vet inte, för jag har bara försökt dra ner min godiskonsumtion. Jag har aldrig rökt!) blink.gif
Whiskuchi
CITAT (Margaretha @ 19-05-2006, 16:33)
Läste förresten att det är svårare att banta än att sluta röka! Enligt en läkare vars namn jag glömt. Det ni rökare! (Jag vet inte, för jag har bara försökt dra ner min godiskonsumtion. Jag har aldrig rökt!) blink.gif

Och jag har hört att nikotinberoendet är starkare än heroinberoendet (inte ur sluta-synpunkt, utan ur börja-synpunkt)
Huruvida det är svårare att banta än sluta röka är väl individuellt - en del kan ju bara inte banta medans andra har jättelätt för det. Samma sak med rökstopp, jag slutade för 2½ år sen ca, utan problem alls efter 14 års blossande. Tuggade tuggummi i två veckor - hos mig var det mest vanan som satt, inte det fysiska beroendet. rolleyes.gif
Maggan H
Jag slutade röka för 12 år sedan, hade bara bestämt att nu SKA jag sluta och satte ett datum mer än 2 månader fram i tiden. Nu slumpade det sig så att vi via min mans arbete blev bjudna på middag med övernattning just den helgen men jag slutade ändå, och har klarat mig ännu. Men jag vet att om jag skulle röka en cigarett nu så är jag förmodligen där igen så inget feströkande för min del. Kan ff känna suget när jag ser någon röka på tv, men däremot inte om folk röker i min närhet. Så stå på dig, DU KLARAR DET!! smile.gif
fruberglund
Gör som min kompis som slutade 1 oktober. Hon har en burk med blöta gamla fimpar i som hon tar fram och luktar på när hon blir sugen...hon har inte börjat röka igen än så länge så det verkar funka *urrrrk* biggrin.gif
cic
Hur gick festen?

Slutade själv röka 27 mars förra året. Hade då bolmat i 17-18 år. Bara slutade. Det är SKÖNT att inte röka. You can do it. Alla kan. OM man verkligen vill.
Floppy
CITAT (cic @ 21-05-2006, 11:48)
Slutade själv röka 27 mars förra året. Hade då bolmat i 17-18 år. Bara slutade. Det är SKÖNT att inte röka. You can do it. Alla kan. OM man verkligen vill.

Samma här fast jag slutade 18 nov -04...men det är otroooligt skönt att vara ickerökare...
Tyckte att det var hemskt jobbigt att, ensam oftast, behöva smita ifrån vid en middag tex för att röka och sen smyga tillbaka och då stinka rök...
...så man var nog inte så osynlig när man höll på att smyga fram och tillbaka... tongue.gif
Hannele
CITAT (Diabolique @ 19-05-2006, 08:42)

Idag tycker jag att min hy har blivit ovanligt fräch. biggrin.gif

Hur går det?
hellen99
Duuuuktigt!
Vilket bra val du gjort!!! Kunde inte vara bättre! Hoppas det går bra! Jag håller alla tummar! wub.gif

Själv har jag hållit upp i 4 år efter 30 års bolmande, jag fick med mig min man också. 1 månad efter jag slutat sa han "Det är inte kul att röka ensam jag slutar jag också". Så slutade han också efter 35 år!
Det är aldrig försent! Kämpa pååååå! rolleyes.gif
Diabolique
CITAT (Hannele @ 10-06-2006, 17:14)
Hur går det?

Det går rätt bra.
Är fortfarande väldigt lättretad, och får enormt röksug emellanåt.
Vid ett par tillfällen har jag inte kunnat låta bli att röka. Bland annat på den tidigare omtalade festen... sad.gif

Men i det stora hela går det bra.
Jag vet att jag kan, det handlar bara om att stå ut tills röksuget avtar.
Magdis
Heja heja! Varje cigarett du INTE röker är en vinst för din hälsa. Fokusera på det istället för de cigaretter du inte kunnat låta bli hittills. snart kanske du inte ens saknar röken längre. GRATTIS! I mitt jobb träffar jag många patienter med kroniska lungsjukdomar och i 99,9 % av fallen är de rökare. Du kan slippa bli en av dem!
*Felix matte*
Instämmer i ovanstående.... Du är jätteduktig! smile.gif
gammelnalle
HEJA HEJA!!!!!

Tycker att Norrbottens -Magdis uttryckt vad jag också känner....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon