|
Katarina H
17-05-2006, 09:48
Vår katt har varit i kattslagsmål och fått ett otäckt sår på baken. Nu är det plastskärm och utegångsförbud samt penicillin i tio dagar. Vårt bekymmer nu är att han knappt äter och definitivt ratar mat där vi smugit in penicillinet. Har ni några tips att ge för att få i honom medicinen?
Annica i Sörmland
17-05-2006, 10:09
Jag brukar hålla mina katter under ena armen och peta upp deras mungipor med den handen. Den andra, fria, handen använder jag till att snabbt som 17 få ner pillret i halsen på dem. Sen gäller det att stänga munnen på dem snabbt och smeka dem över halsen så att de sväljer.
Det är såklart enklare om man är två och den ena håller katten och den andra stoppar pillret i halsen på kissen.
CITAT (Annica i Sörmland @ 17-05-2006, 11:09) Jag brukar hålla mina katter under ena armen och peta upp deras mungipor med den handen. Den andra, fria, handen använder jag till att snabbt som 17 få ner pillret i halsen på dem. Sen gäller det att stänga munnen på dem snabbt och smeka dem över halsen så att de sväljer.
Det är såklart enklare om man är två och den ena håller katten och den andra stoppar pillret i halsen på kissen. Ett ytterligare tips är att stoppa katten i en tröjärm så att bara ansiktet sticker fram. Är bra för katter som vill värja sig så slipper man bli klöst eller behöva "ta i" för att hålla katten stilla.
SannaLasso
17-05-2006, 12:23
När jag skulle börja ge min katt P-piller så oroade jag mig för hur jag skulle få i dom i katten.
Sen när jag skulle ge första gången så tog jag bara upp katten, satte henne på bordet, öppnade munnen med ett finger i varsin mungipa och petade in pillret. Det gick alldeles utmärkt och tog nog max 10 sekunder allt som allt. Sen fortsatte jag att ge medicin så med både den och senare katter och det har funkat bra hela tiden, även med andras djur.
Både katter och hundar reagerar ju oftast på hur man själv beter sig. Om man håller på och trugar och duttar så fattar dom att det är nåt speciellt på gång. Utför man det man ska rakt av utan att förstora upp det så funkar det oftast bäst.
Är det pasta eller piller? Pasta är enklare. Jag har aldrig lyckats ge någon medicin i maten, tvångsmatning gäller... Med Farbror Måns gjorde jag så här när jag var själv: Jag placerade honom mellan knäna och satte igen fötterna bakom mig så att han inte kunde backa ur. (jag stod på knä) Sen tog jag tag runt tratten, höll upp huvudet och tryckte in sprutan/tabletten. Ofta så gapar de av reflex, så man behöver inte vara hårdhänt, bara bestämd. Sen håller man ihop munnen tills tabletten är borta. Pasta sväljer de direkt. Är det en bitig katt så kanske en tablettgivare kan vara bra, det finns hos veterinären och kanske på apoteket. Men det är sällan katter biter när man medicinerar dem.
Katarina H
17-05-2006, 14:07
Tack för goda råd! Det är tabletter och de är rosa. Jag ska försöka hemma nu.
kristerh
17-05-2006, 14:45
CITAT (SannaLasso @ 17-05-2006, 13:23) Både katter och hundar reagerar ju oftast på hur man själv beter sig. Om man håller på och trugar och duttar så fattar dom att det är nåt speciellt på gång. Utför man det man ska rakt av utan att förstora upp det så funkar det oftast bäst. Det ligger en del i vad du säger, djur kan ju läsa kroppsspråk, stressnivå mm krister
CITAT (kristerh @ 17-05-2006, 15:45) CITAT (SannaLasso @ 17-05-2006, 13:23) Både katter och hundar reagerar ju oftast på hur man själv beter sig. Om man håller på och trugar och duttar så fattar dom att det är nåt speciellt på gång. Utför man det man ska rakt av utan att förstora upp det så funkar det oftast bäst. Det ligger en del i vad du säger, djur kan ju läsa kroppsspråk, stressnivå mm krister Helt klart! INGET går att ge dem om man verkligen vill att de ska äta det...
Ni ska nog vara två för att få i honom tabletterna... ta honom i knät och "lås" frambenen med armarna. Den andra personen öppnar kattens mun och skjuter in tabletten i munnen. Stryk katten över halsen så sväljer den lättare....Glöm inte att berömma din katt efteråt
malin72
17-05-2006, 21:46
lisselbo
18-05-2006, 08:50
Ett tips jag fick var att blanda medicinen i leverpastej, kleta det på kattens ena ben. Katten var ju tvungen att tvätta sig där och vips så fick den i sig medicinen.
CITAT (lisselbo @ 18-05-2006, 10:50) Ett tips jag fick var att blanda medicinen i leverpastej, kleta det på kattens ena ben. Katten var ju tvungen att tvätta sig där och vips så fick den i sig medicinen. Det prövade jag på en kanin men det funkade inte alls.. resulterade bara i kladdig kanin, kladd på golvet och bortslösad antibiotika  Kanske fungerar bättre på katter, men kaniner är nästan ännu mer noggranna att rengöra sig så det är lite konstigt.
CITAT (Vicke @ 18-05-2006, 11:27) CITAT (lisselbo @ 18-05-2006, 10:50) Ett tips jag fick var att blanda medicinen i leverpastej, kleta det på kattens ena ben. Katten var ju tvungen att tvätta sig där och vips så fick den i sig medicinen. Det prövade jag på en kanin men det funkade inte alls.. resulterade bara i kladdig kanin, kladd på golvet och bortslösad antibiotika  Kanske fungerar bättre på katter, men kaniner är nästan ännu mer noggranna att rengöra sig så det är lite konstigt. funkade inte på min katt heller... det var geggit precis överallt sedan hon skakat bort det. det blir till att hålla fast stadigt och bestämt stoppa in det i munnen.
Samma här.. Man skulle visst kunna sätta antibiotikapastan på tassen också... jo tjenare. Farbror Måns skakade tassen och sen gick han och kletade av det på mattan...
Som tur är, så är min ena katt "för dum" för att förstå att han kan skaka av sig och kladda ner andra saker med sin medicin. I höstas trillade han ner från ett träd. Och det blev tre operationer inom en två veckorsperiod. Samt långvarig medicinering 3-4 ggr/dag. Gissa om matte var glad att det bara var att dutta medicinen på frambenet
Att hålla om katten jättehårt, vira in den i en handduk osv. kan få helt motsatt effekt. Dvs katten flippar ur helt och du kan glömma allt vad medecinering heter på denna sidan mellenieskiftet .... Har man inte skrämt upp katten först så kan det mycket väl fungera att ge en tablett bara genom att hindra katten att backa, öppna kattens mun och stoppa i pillret - så långt in i munnen/svalget som möjligt. Funkar varje gång hemma hos oss, men å andra sidan är alla katter individer och vi får vackert anpassa oss
marskattan
19-05-2006, 23:27
Kan bara inte låta bli att klistra in den här lilla "historien", som det tyvärr ligger rätt mycket i (i alla fall i detta huset)
Mycket nöje, och jag hoppas det går bättre än så här:
>>> Hur man ger sin katt ett piller <<<
1. Lyft upp katten och håll den i ditt armveck så som du skulle hålla ett spädbarn. Placera höger hands pekfinger och tumme på vardera sidan om kattens mun och tryck försiktigt på kattens kinder, håll samtidigt pillret i handflatan. När katten öppnar sin mun, låt pillret rulla in i munnen. Låt nu katten stänga sin mun så att den kan svälja i lugn och ro.
2. Ta upp pillret från golvet och hämta fram katten från bakom soffan. Låt katten ligga i ditt armveck igen, och upprepa proceduren från punkt 1.
3. Hämta tillbaka katten från sovrummet, och släng det uppblötta pillret.
4. Ta fram ett nytt piller ur folieförpackningen, håll katten i vänster arm och håll i baktassarna hårt med vänster hand. Tvinga upp käkarna och tryck in pillret längst bak i kattens mun med pekfingret. Stäng nu kattens mun och räkna till tio.
5. Fiska upp pillret ur akvariet och plocka ner katten bokhyllans översta hylla. Ropa in din make/maka från trädgården.
6. Ställ dig på knä och håll fast katten mellan dina ben, håll hårt om fram- och bakbenen. Strunta i om katten morrar. Be din make/maka att hålla fast huvudet samtidigt som du kör in en linjal i kattens mun. Låt pillret glida ner längs linjalen och gnid kattens struphuvud kraftigt för att sätta igång sväljreflexerna.
7. Plocka ner katten från gardinstången. Plocka ur ett nytt piller ur förpackningen. Gör en snabb anteckning om att köpa en ny linjal och att laga gardinerna. Sopa försiktigt upp skärvorna från de krossade porslinsfigurerna som stod i fönstret och lägg dem åt sidan för reparation.
8. Vira in katten i ett badlakan och be maken/makan att ligga uppe på katten så att dess huvud sticker fram ur armhålan. Lägg pillret i ett sugrör, tvinga upp kattens mun med en penna och blås i sugröret.
9. Läs på etiketten så att du försäkrar dig om att pillret inte är skadligt för människor. Drick ett glas vatten för att skölja bort den äckliga smaken. Sätt på ett plåster på din makes/makas arm och tvätta bort blodet från mattan med kallt vatten och såpa.
10. Hämta katten från grannens trädgårdsbod. Hämta ännu ett piller. Stoppa in katten i ett köksskåp och stäng dörren så att endast huvudet sticker ut. Tvinga upp munnen med en matsked och skjut in pillret i kattens mun med ett gummiband.
11. Hämta en skruvmejsel ur garaget och sätt tillbaka skåpsluckan på sina gångjärn. Sätt på ett skyddsförband på din kind. Ring din husläkare och fråga när du tog din senaste stelkrampsspruta. Släng din nedblodade T-shirt och hämta en ny i garderoben.
12. Ring brandkåren och be dem plocka ner katten från trädet på andra sidan gatan. Be din granne om ursäkt för det demolerade staketet. Hämta det sista pillret ur foliepaketet.
13. Surra ihop kattens framben med bakbenen med ståltråd och fäst stadigt till ett ben på matrumsbordet. Hämta dina skinnskodda trädgårdshandskar i verktygsboden. Tryck in pillret i kattens mun och följ upp med en stor bit oxfilé. Håll huvudet vertikalt och spola ner en till två liter vatten för att skölja ner pillret.
14. Be din make/maka att köra dig till akuten. Sitt tyst och snällt medan doktorn syr ihop dina fingrar med tolv stygn och plockar ut resterna av pillret ur ditt högra öga. Åk förbi möbelbutiken på vägen hem och beställ ett nytt matsalsbord.
15. Ring Blå Stjärnan och be dem hämta katten. Kolla med ditt lokala zoo hur mycket en hamster kostar.
Hur man ger sin hund ett piller...
1. Vira in pillret i en skiva bacon. Klart!
Anita S
20-05-2006, 00:11
Vad kul!!!! Jag skrattade högt framför datorn. visst är det svårt att ge katter piller. Dag 1 ok, dag 2 mja, dag 3 nje, sen vet katten vad det är frågan om. det enda som funkar är milt våld, det är ju för kattens bästa. Fast det är jobbigt när katten spottar ut det för tredje gången och man pluttar in tabletten en fjärde gång (uppblött) och katten börjar att dregla "fraddga". Ilove you my cat!
Anita S
Eva 33c
20-05-2006, 10:23
Tack marskattan! Jag hörde den där "bruksanvisningen" på radio i bilen en morgon för några veckor sedan och jag och min dotter skrattade hela vägen till skolan! Sedan har jag funderat hur jag skulle kunna få tag på den! Har du någon aning om var den kommer ifrån från början?
marskattan
20-05-2006, 10:50
Så skönt att ni gillade den! Jag blev lite orolig att någon kanske skulle tycka att jag var dum mot kattägare. Men jag gillar denna för att den så väl stämmer in här i vår hem. Förvisso har det aldrig gått så långt som i "bruksanvisningen" men det känns inte orealistiskt.
Var den kommer ifrån från början har jag ingen aning om. Vi har fått den av någon kompis som fått den av någon, som fått den av någon... Ja, ni vet ju själva hur det kan vara.
Det vi gör för att få i våra (har tre) katter piller det är att vi "svälter" dom under dagen och så på kvällen så mosar vi sönder pillret i lite whiskas och så äter dom upp det. Dom glupska katterna är det inga problem med, men den som är mest rädd och kräsen ser vi till att ta lite mindre mat till just för att hon ska äta upp allt.
Jag älskar verkligen alla mina tre katt-galningar men ibland önskar man att dom vore liiite mer lik vår hund.
Eva 33c
20-05-2006, 11:03
Jag tror nog att man måste vara (eller i mitt fall varit) kattägare för att ha riktigt utbyte av denna historia! Det är igenkänningsfaktorn som gör den så kul!
Katarina H
23-05-2006, 09:46
Tack för ett gott skratt! Vi har inte lyckats att få i katten pillrena i munnen, utan har kört på varianten att han fått bli så hungrig att han äter upp maten med sönderhackade piller i. Han var ju så ämlig från början så han ville inte äta alls, men nu går det. Däremot har han börjat att kräkas och dessutom lyckats att riva upp hela såret med plaststruten så att det blöder igen... Utöver detta så jamar han och vill ut hela tiden... Och han fäller något galet mycket hår. Han är jättekelsjuk och vill gärna köra upp sin tratt med matrester och spyrester i ansiktet på mig. (jodå, vi försöker att tvätta den men det känns som att det finns rester kvar...) Får man säga att man är lite less på sin katt?
Ingrid i Zon 2/3
23-05-2006, 13:23
Enda sättet jag fått i min envisa honkatt antibiotika (som smakar äckligt, prova själv nån gång!) är att pulverisera tabletten i mortel, blanda med pyttelite smör (typ ett kryddmått) och sedan smeta det på bringan eller högt upp på frambenet.
Kan tillägga att senaste gången jag gjorde så, hoppade hon upp på bordet (där jag, den okänsliga matten, satt och åt) och hade kväljningar, dock utan att kräkas.
Numera har jag kontakt med en djurhomeopat och går bara till veterinär när det inte hjälper, eller räcker. Hittills har både jag och katterna sluppit antibiotika i två år!
PS P-piller tog hon direkt ur handen och knaprade i sig. Så de är nog godare
Ingrid i Zon 2/3
23-05-2006, 13:27
Om han börjat kräkas, och det inte är nåt han brukar göra så kan det vara biverkningar till antibiotikan. Ring veterinären, ibland skriver de ut nåt nytt preparat så katten ska slippa vara både skadad och illamående. Försök att inte vara less på honom, han behöver massor med TLC (tender loving care)!
Om ni ska byta antibiotika, så be dessutom om att få pasta istället för tabletter. Förstår inte varför de ska envisas med tabletterna. Pastan smakar lever, sägs det, och det brukar gå i rätt lätt. Om han kräks kan det också vara just för att han är lite svulten och kastar i sig maten. Det är inte helt ovanligt. Ge lite i taget. Låter som om det behövs en större tratt? Man kan verkligen känna sig som en apa när man vägrar sin innekatt att gå ut, och dessutom lida trattförnedringen. Vi toppade hela processen med ett bad dessutom...  Men det är märkligt hur kvickt mman blir förlåten, som tur är...
catlady
23-05-2006, 14:06
Ja, kräks han är det ju inge bra - då kanske antibiotikan kommer upp igen. Om han inte äter något förutom lite lite mat med medicin i så kanske hans mage blir lite upprörd? Vi har en honkatt som har jättekänslig mage och som HATAR medicin, tvångsmatning, kloklippning, badning etc. och använder klorna för att klättra och hoppa ur famnen när sådant är på gång. Hon blir lite lugnare om jag hela tiden pratar lugnt med henne. Om jag blir frustrerad eller tystnar i min koncentration så blir hon rädd direkt. Vi har en liten oral doseringskanyl (eller vad det heter) som man kan köpa på apoteket för 10 kr. Blöt upp tabletterna i lite elektrolyt-vätska (halv tsk salt, halv tsk socker, halvt kryddmått bakpulver i ett halvt glas vatten, blanda. Ta sedan bara en skvätt till att blöta upp en krossad tablett i) sug upp med kanylen, stick in i mungipan med ett fast tag om huvudet och spruta in LÅNGSAMT. För fort får dem bara att hosta, tugga, ruska ut det igen. Ge honom tid att svälja!
Ingrid i Zon 2/3
23-05-2006, 14:50
Obs att pastan är mer "utspädd" dvs du nåste få i honom mer volym medicin än med piller. Tror starkt på att stress motverkar immunförsvaret och läkningsförmåga, så försök skapa en lugn miljö. Catlady har helt rätt. Prata lugnt och försök "tänka ner tabletterna".
Katarina H
23-05-2006, 14:50
Ni har nog rätt i att hans mage blir lite känslig. Bra att ni är uppmärksamma, blir han inte bättre så är det klart att vi ska ringa veterinären. Jag är tyvärr sån som person att jag härdar ut för länge ibland och tror att det hela tiden ska bli bättre ...
Och jag är bara LITE less på honom, det är klart att jag kelar honom; kliar under struten, kammar honom, torkar honom i rumpan (ja, han är lös i magen och det luktar pyton - men vem vill väl ha kattbajs på möblerna...) Och han spinner som sjutton när jag pysslar med honom. Vi kämpar på!
catlady
23-05-2006, 15:00
Kräks och är lös i magen? I know all about that! Vi fick prova oss fram i månader innan vi hittade ett bra foder till vår Kiselisen. Det visade sig vara billigt kattunge-torrfoder från Friskies eller Whiskas. När katten inte går på medicin ska man helst svälta den 1 eller 2 dygn för att lugna magen, men det blir ju inte aktuellt här. Jag skulle rekommendera lite lättkokt torsk i små små portioner tre-fyra gånger om dagen, det gillar de flesta katter. Ta bara en liten torskbit och lägg in den i mikron i 20 sek, hacka tills jämnljummen, et voila!
kryddan
23-05-2006, 17:55
Vet inte om din katt gillar fil? Annars är dofilus och liknande toppen även för djur som är kassa i magen p.g.a. antibiotika - vår fyrbente slafsar glatt i sig det och magen lugnar sig på honom. Nu gillar han ju det även som frisk, men testa går ju
Ingrid i Zon 2/3
23-05-2006, 23:21
Katarina, snälla, ring veterinären imorgon! Om han kräks och har diarré och inte haft de problemen före penicellinkuren så är det sannolikt biverkningar. Det finns andra preparat som (förhoppningsvis) inte ger biverkningarna. Vi var igenom samma historia min kattsambo och jag. Den första spydde han och fick diarré av. Nästa gick bra och jag fick det nya receptet inringt till apoteket utan kostnad från veterinären (apoteket fick jag vackert betala). Har han problemen annars också, då ska du tänka på foderbyte. Dofilus är bra, men enligt apoteket ska man inte ge det samtidigt med tabletterna utan vänta ett par timmar, annars slår antibiotikan ut bakterierna i filen i magsäcken. Rätt självklart när man fått reda på det...
Katarina H
24-05-2006, 08:34
Han mår mycket mycket bättre nu och kräks inte. Såret läker helt oväntat mycket snabbt nu trots att han rev upp det och troligen fick in bakterier från tratten i såret. Det känns SÅ skönt att det går framåt. Vi har två dagar kvar av penicillinkuren nu och om det stannar vid lite lös i magen så funkar det. Vi har också på er inrådan gett maten mer peu en peu eftersom han verkar ha gett upp nu och äter maten med piller i. Stort tack för alla kloka synpunkter. Det är helt otroligt vad det är bra med diskussionsforum när man har bekymmer med något! TACK! Jag ska memorera era goda råd och idéer till framtida händelser. Kloka råd och egna erfarenheter är så bra, ovärderliga mot att läsa i böcker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|