Full version: Hallonhäck
Annica i Sörmland
Jag har satt spade och sekatör i en sk hallonhäck som inte direkt blivit omhändertagen de senaste åren. Plantorna sitter lite hur som haver och det växer massor av gräs och "söta" maskrosor mellan de få plantor som finns. Jag har klippt bort alla döda stänglar så att det nu bara är friska stänglar med blad kvar.

Nu till problemet... Jag vill ha det som pappa har! tongue.gif wub.gif Raka fina rader med friska hallonplantor - en hallonhäck! Kan jag gräva upp alla plantor och gräva ner dem på annan plats? Eller kan jag bara flytta de små plantorna, typ utlöpare?

HJÄLP!!!
Eva 33c
Visst kan du gräva upp och flytta dem till ny plats. Om du gör det bör du klippa ner dem så att de satsar på nya skott under sommaren som kan blomma och ge bär nästa år. Annars kanske de inte pga av flytten orkar både ge bär denna säsong och skjuta nya skott inför nästa år. (Du vet väl att de skott som blommar och ger bär inte lever nästa år?) Har du många plantor kan du ju låta några stå kvar och ge bär denna sommar och ta bort dem sedan.
KURT
Det går som sagt utmärkt att flytta plantor till en ny plats. Men gör det bara om du tycker att de hallonplantor du har nu ger gott om god bär. Annars bör du fundera på att köpa nya, nya plantor ger oftast mycket mera hallon.
jåj
CITAT (Annica i Sörmland @ 17-05-2006, 11:04)
Jag har satt spade och sekatör i en sk hallonhäck som inte direkt blivit omhändertagen de senaste åren. Plantorna sitter lite hur som haver och det växer massor av gräs och "söta" maskrosor mellan de få plantor som finns. Jag har klippt bort alla döda stänglar så att det nu bara är friska stänglar med blad kvar.

Nu till problemet... Jag vill ha det som pappa har! tongue.gif wub.gif Raka fina rader med friska hallonplantor - en hallonhäck! Kan jag gräva upp alla plantor och gräva ner dem på annan plats? Eller kan jag bara flytta de små plantorna, typ utlöpare?

HJÄLP!!!

Hej, här är en länk till en av Sveriges mesta / bästa (?) Hallonodlare.

Kanskedu får ider om bättre hallon ? fler sorter ? kanske alla gamla plantor skall slängas uch nytt friskt matreial användas ....

Här är länken.
http://www.hallonplantor.se/

Lycka till

JÅJ
Herbert Arvidsson
Hej Annicka, hallon växer inte alltid i raka led, men du kan gallra skott, bra avstånd mellan plantorna , och håll ogräset borta. Var rädd om dina plantor, de kanske är de bästa, gamla hallonland kan ha goda sorter som inte finns i handeln.Du kanske får mycket hallon i år om du inte tagit bort dem redan. Lycka till önskar Ingeborg
Inga från Närke
Så här ser min hallonhäck ut, kanske lite svårt att se men de är mellan stöttorna som min sambo har gjort. En rad för varje hallonrad, det är gavlarna du ser på bilden sedan går det långa trälister efter hela häcken som är ca 4,5 m lång och vi har 3 rader med en gång på ca 50-60 cm mellan och ungefär samma mellan plantorna. Visst går det att styra dem så de växer innanför detta s.k. staket men det gäller att ta bort nya skott som växer utanför, klippa ner gamla bruna efter de gett skörd så nya får plats. En del klipper på hösten en del på våren, jag har gjort båda delarna och ser ingen skillnad på bärmängden.
Det som kan vara bra är att behålla de gamla under vintern , de kan stötta de nyare svagare skotten om de står i utsatt läge för blåst och sedan ta bort dem på våren. Mina är planterade i norrläge.
Annica i Sörmland
Nu växer mina hallon i raka fina rader! Jag flyttade bara plantorna rakt av - klippte inte ner dem alls. De lever och frodas och det kommer bär på dem. Nu har jag varit flitig med vattenkannan och vattnat varje dag som det har varit varmt.

Så nu är vi en bra bit på väg mot drömmen - en köksträdgård. Sambon har byggt tre små "hagar", som han kallar dem. I dessa har vi nu hallon i en, röda vinbär och krusbär i 2:an och i 3:an ska det bli rabarber. Ska bara kolla när jag kan flytta rabarber-schabraken! wub.gif tongue.gif

Tack alla för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon