Full version: phalanopsis
hella2
jag har planterat om mina phalanopsis pga att ena var så *skrynklig* i bladen,den är fortfarande skrynklig och en till har blivit likadan,jag använde inte vitmossa runt rötterna kan det bero på det? jag vet inte vad jag ska göra sad.gif
foolishRice
Kan mycket väl bero på det...

Är bladen mycket slappa? som hundöron? Syns ingen ny tillväxt på plantan?
Isåfall kan det vara svårt att återställa plantan.

Plantera om med vitmossa runt rötterna;
eller, om du verkligen vill lyckas;
gör såhär:

Gå ut i lämplig skog och hitta ett bestånd av Sphagnum/vitmossa, ta med en näve eller två hem, fukta och slå om runt rötterna på Phalaenopsisen...

Lägg hela plantan i en plastpåse (ca 3-5l-volym) och blås upp påsen (som en ballong). Knyt och låt stå någonstans skyddat (dock med ljus) under någon vecka eller så (tills plantan blivit styv).

Plantera om, med vitmossa runt rötterna.
Carex
kan säga att det är få som är bortom räddning. Jag har kurerat en som hade väldigt rynkiga blad som hängde ner, fortfarande idag när plantan mår bra och bladen är saftspända kan man se skadorna den hade, ungefär som ett ärr skulle se ut på en människa, frisk men märkt. Jag planterade om den och spolade bort allt gammalt, den vanliga processen med att göra rent allt, planterade den i en vanlig orkidékruka av plast (den också helt ren, självklart) planterade den i grov orkidékompost, eller pinjebark. vattnade igenom. Sedan ställde jag den i en vit ytterkruka i ett skuggigt fönster i väst. Saken med ytterkrukan är att dne är flätas sas. så även om det är snyggt når ljuset in. I bottnen av ytterkrulan fyllde jag upp rejält med krukskärvor. Där stog den några månader och vattnades som vanligt. Idag är den fullt frisk.(även om den aldrig har blommat om, men det beror nog mer på det skuggiga läget) så räddade jag min första orkidé i dåligt skick.
hella2
Det är skott på väg på dom,jag måste väll titta efter vitmossa får jag se om det tar sig
kristerh
CITAT (Carex @ 17-05-2006, 14:38)
kan säga att det är få som är bortom räddning.

Jag håller med, de flesta piggnar till väldigt fort.
krister
hella2
om man fuktar vitmossa och lägger dom runt rötterna kan dom inte ruttna då? wacko.gif
Biggan_
CITAT (hella2 @ 17-05-2006, 18:52)
om man fuktar vitmossa och lägger dom runt rötterna kan dom inte ruttna då? wacko.gif

Mossan skall vara fuktig inte sjöblöt!
Själv odlar jag nästan alla mina phalaenopsisar i ren vitmossa och dom stortrivs. Mycket enklare också när man skall vattna att slippa doppning och avrinning. Man vattnar underifrån. Sparar massor av tid när man har många! Efterhand som jag behöver plantera om mina gamla som står i barkkompost så blir dom utbytta till vitmossa. Jag köper färsk vitmossa när jag hittar i butiken men det går även med den torkade.
anki-s
Gör så mycket det går, plantera om kanske och se till att hålla fukten lite bättre, det är nog därför den slokar... smile.gif
carro121
CITAT (Birgitta P @ 18-05-2006, 14:02)

Själv odlar jag nästan alla mina phalaenopsisar i ren vitmossa och dom stortrivs. Mycket enklare också när man skall vattna att slippa doppning och avrinning. Man vattnar underifrån. Sparar massor av tid när man har många! Efterhand som jag behöver plantera om mina gamla som står i barkkompost så blir dom utbytta till vitmossa. Jag köper färsk vitmossa när jag hittar i butiken men det går även med den torkade.

Men du har bara vitmossa i krukan eller fattar jag helt fel nu?

/Caroline
Biggan_
CITAT (carro121 @ 18-05-2006, 16:30)

/Caroline

Ja, jag planterar dem i ren vitmossa i samma genomskinliga krukor de har stått i innan. Det skall vara så mycket mossa så dom står stadigt men man får inte packa ihop mossan så mycket så det blir för blött och det inte kan komma luft till. Viktigt att mossan går ända ner i botten på krukan! Sedan ställer jag dem i ytterkrukor. När jag vattnar lyfter jag orkidékrukan och häller vattnet i botten på ytterkrukan. Det är lite olika beroende på krukstorleken hur mycket vatten jag häller i, men det lär man sig efterhand. I början fick jag kolla hur snabbt mossan sög upp vattnet och hur mycket vatten som fanns kvar i krukan när mossan var fuktig på toppen. Har man hällt för mycket vatten i krukan måste man slå ut överflödet.Nu vet jag ungefär hur mycket vatten som jag skall slå på i varje kruka. Mossan skall kännas fuktig efter ett par timmar. Sedan vattnar man igen när rötterna börjar vitna precis som man gör när man odlar i barkkompost. Mossan torkar upp lite fortare än barkkompost, men det är ju så mycket bekvämare att vattna på detta sättet. Jag vattnar vanligtvis ca en gång i veckan, men på sommaren kan man behöva vattna lite oftare, man får ha koll på om rötterna är gröna eller börjar bli silvervita. Jag har ytterst lite näring i vattnet, och det har jag varje gång jag vattnar, året om.
carro121
CITAT (Birgitta P @ 19-05-2006, 13:14)
CITAT (carro121 @ 18-05-2006, 16:30)

/Caroline

Ja, jag planterar dem i ren vitmossa i samma genomskinliga krukor de har stått i innan. Det skall vara så mycket mossa så dom står stadigt men man får inte packa ihop mossan så mycket så det blir för blött och det inte kan komma luft till. Viktigt att mossan går ända ner i botten på krukan! Sedan ställer jag dem i ytterkrukor. När jag vattnar lyfter jag orkidékrukan och häller vattnet i botten på ytterkrukan. Det är lite olika beroende på krukstorleken hur mycket vatten jag häller i, men det lär man sig efterhand. I början fick jag kolla hur snabbt mossan sög upp vattnet och hur mycket vatten som fanns kvar i krukan när mossan var fuktig på toppen. Har man hällt för mycket vatten i krukan måste man slå ut överflödet.Nu vet jag ungefär hur mycket vatten som jag skall slå på i varje kruka. Mossan skall kännas fuktig efter ett par timmar. Sedan vattnar man igen när rötterna börjar vitna precis som man gör när man odlar i barkkompost. Mossan torkar upp lite fortare än barkkompost, men det är ju så mycket bekvämare att vattna på detta sättet. Jag vattnar vanligtvis ca en gång i veckan, men på sommaren kan man behöva vattna lite oftare, man får ha koll på om rötterna är gröna eller börjar bli silvervita. Jag har ytterst lite näring i vattnet, och det har jag varje gång jag vattnar, året om.

Tackar så mycket för tipsen, får se om man planterar om lite i helgen. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon