Full version: "sås i omgångar"?
pyff
Ska odla köksträdgård för första gången i mitt liv! Ska ha märgärt, morot, rädisa och potatis är det tänkt....................
Jag har sett på flera av dessa fröer att det står "sås i omgångar" - vad sjutton betyder det??? Ska jag så fler än en gång? Och varför isåfall?? Fattar noll, hoppas nån kan hjälpa en hopplös nolla vad gäller trädgård rolleyes.gif
Lady Hamilton
Att man skall så i omgångar betyder att det är relativ kort tid mellan sådd och skörd smile.gif Så i fall du vill äta färska rädisor hela sommaren så bör du så "i omgångar" Då har du "nya fräscha" när du har ätit upp de första.
Pirum
Om du sätter exv rädisor eller sallad så hinner du inte äta upp allt innan det blir "övermoget". Sätter man lite grand åt gången så kan man skörda färska grönsaker under längre tid.
pyff
Okej, det var så jag gissade på att det låg till rolleyes.gif
MEN hur kan det stå så på märgärt tex?? Jag menar de ska ju sås maj-juni och skördas inte förrän aug-sept...................................det är ju knappast kort tid mellan sådd och skörd liksom...................?

Tack för era svar förresten! biggrin.gif
Månskensbonden
Jag brukar alltid ta 'sås i omgångar'!
tongue.gif
*skopar på lite mer bearnaise på biffen*
Whiskuchi
CITAT (pyff @ 17-05-2006, 19:57)
Okej, det var så jag gissade på att det låg till rolleyes.gif
MEN hur kan det stå så på märgärt tex?? Jag menar de ska ju sås maj-juni och skördas inte förrän aug-sept...................................det är ju knappast kort tid mellan sådd och skörd liksom...................?

Tack för era svar förresten! biggrin.gif

Nej, men gissningsvis måste det ätas inom en ganska kort tidsperiod när de är klara. Sår man då i omgångar har man färska fina märgärter under längre tid än om man sår allt på en gång och plötsligt blir stående med massvis rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon