En sort av mina blomstertobak har börjat slå ut inne i uterummet och Va! ingen doft, hm!? Namn 'Perfume Deep Purple' borde inte den dofta? besviken Sen på kvällen när jag skulle kolla läget i uterummet så doftade det alldeles fantastiskt och som intensivast kring den tidigare doftlösa blomstertobaken Varför är det så, att den, den här i alla fall, bara doftar på kvällen/natten?
/Ewa
Kakaduan
17-05-2006, 15:54
Jag tror att det gäller de flesta blommor - har för mig att dofter bärs lättare genom luften när det är en viss fuktighet och/eller temperatur. Minns inte riktigt... På kvällen faller ju daggen och då känns dofterna bättre.
Kakaduan
kristerh
17-05-2006, 15:58
Vissa blommor är beroende av speciella insekter för pollination, och då lockar de med lite xtra goda dofter vid skymmning/gryning för då är just de insekterna alerta, många orkidéer är det så med. krister
ewa zon 3
17-05-2006, 22:17
CITAT (Kakaduan @ 17-05-2006, 16:54)
På kvällen faller ju daggen och då känns dofterna bättre.
Kakaduan
Tack för svar Jo, nog verkar det som blommorna doftar mer på kvällen men....inte så mycket dagg i vårt uterum precis Det där med insekterna lät intressant Krister
/Ewa
Mia, zon 3
18-05-2006, 05:56
Många nattflyn har väldigt långa sugsnablar, och är specialicerade på just sådana blommor som har långa "halsar". Det är inte alls dumt att ha en stor kruka med nattdoftare på uteplatsen som används på kvällen. Då får man lätt sällskap av vackra nattfjärilar. Jag brukar gå ut när skymningen faller när min enorma schersminbuske blommar. Ibland är det så mycket nattfjärilar i den att vingslagen låter som om det regnar på bladverket....
amaira
18-05-2006, 08:18
Precis så är det, blommor har sina knep för att locka till sig dem som de behöver för sin fortplantning. Men att t.ex. "skapa parfym" är inte gratis ens i blomvärlden så de hushållar med sin energi. Varför skicka iväg lockande väldoft under dagtid, när de långsnablade nattfjärilarna ändå sover och inte kommer? Om man är en blomma som är beroende av just nattfjärilar alltså.
Ewa L
18-05-2006, 09:52
Generellt sett så doftar vita blommor på kvällen. På dagtid kan de inte konkurrera med de färgade, på kvällen/natten syns de bättre. Därför lockar de extra med sin doft då.
ewa zon 3
18-05-2006, 10:29
Tack för alla svar. Har dålig koll på nattfjärilar, men ska titta lite närmare på dom i sommar. Är ändå ute mycket i trädgården på kvällar/nätter. Särskilt heta sommardagar. Då får allt trädgårdsarbete vänta tills det är svalare. Grannarna undrar nog lite . En kompis pratar om att köpa en pannlampa som jag kan ha när jag kryper runt i rabatterna på nätterna
/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.