Full version: bambu
Göteborgstjej
jag har fått en bambu i present, den är grön och står i vatten tillsammans med lite andra blommor. Nu har jag hört att efter de andra blommorna vissnat (som plockade blommor gör) så kan man ha kvar bambun. Min fråga är då hur? ska den stå i vatten/jord? och hur mycket vatten/jord?

tacksam för svar/tips
Ingrid på Västkusten
Är det en sådan som som är lite böjd i slingor?
Det är i så fall ingen bambu utan en släkting, en Dracena.
Har Du foto?

Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Den där "Bambun" som säljs som pinnar bland snittblommorna (+på Ikea mm) är i själva verket en dracena och ingen bambu. Det korrekta namnet är Bambudracena (Dracaena sanderiana).

Den går att odla i en vas med vatten som byts med jämna mellanrum eller så kan man plantera den i en kruka med jord och ha den som en vanlig krukväxt och den sköts då som en vanlig krukväxt.
Göteborgstjej
bild har jag inte, har ingen scanner och ingen digitalkamera sad.gif

iallafall så är det bara en grön "pinne" som är rak nedtill och lite spiralaktig upptill (två svängar). Måhända det "bara" är en släkting till bambun smile.gif men borde den inte få rötter om jag har den i vatten? Kan jag bara plantera pinnen utan rötter..
Almabama
Visst kommer det rötter, det brukar inte ta så lång tid. Ofta brukar de vara snittade men jag tycker det kommer rötter fortare om den bara är kapad rakt av, helst i en "led", eller tillväxtzon kanske man kan säga..smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon