Full version: Fläder
misSophie
Lite tidigt på året kanske, men man ska va ute i god tid!

Var hittar man den? Blev så otroligt sugen på att plocka fläder, jag har aldrig gjort det, så jag har ingen aning om var den finns! blink.gif

Men jag tänkte att man kan ju kolla upp den nu så vet jag vart jag ska gå sen.
Så jag undrar i vilka typiska marker den finns. Jag googlade, men fick inget bra svar på den frågan tyckte jag.

Supertacksamma misSophie
catlady
Var bor du? I Skåne hittar man fläder lite varstans, t.ex. som parkavdelare i villområden i Staffanstorp och Åkarp. smile.gif
nybyggare
Brukar själv spana efter fläder strax innan midsommar här i Gbg. Finns ofta längs de stora trafiklederna har jag sett. Växer ju fort och är inte så kräsen, så de är kanske tacksamma att plantera där för gatubolagen???

Kolla bara att det är äkta fläder du plockar!:lol:
Blommornas klasar skall stå upp, inte hänga! Om det är bären du är ute efter, skall de vara svarta, inte röda! Den falska flädern är inte bra giftig, kanske tillochmed???? sad.gif
misSophie
Jag bor i Småland, närmare bestämt vid ostkusten, ute i skogen. Så jag borde ha hyfsat nära till flädern. Jag har kollat upp de olika flädersorterna, så det känner jag mig någorlunda säker på. Det är bara just till vilket område jag ska söka mig. Det finns allt mellan riktigt gammal granskog till odlade åkrar.
pialotta
du skulle kunna komma hem till mig o plocka men jag bor utanför Stockholm. Har en jättefläder men tycker varken om blomsaft eller bär
misSophie
Tack för inbjudan! smile.gif
Ska hålla dig i minnet om jag drar mig uppåt vid den rätta tidpunkten!
pialotta
välkommen! biggrin.gif
ingrid fuxwall
Annars kan du nöja dig med att komma till mig som bara bor på halva vägen och som har men inte nyttjar dem själv
cato
Här nere i Kivik växer flädern vild lite varstans. Dock ej i granskogen kanske.
Leta i betesmarker längs diken och stengärdsgårdar.
Lycka till annars får du åka hit ner.
Hälsningar
Cato
Mia, zon 3
Får man föreslå att du planterar en fläder? smile.gif Vet ju inte om du har plats/lust med det. Men det är (i mitt tycke) en fantastiskt vacker buske, och den växer jättefort, så du behöver inte vänta länge på skörd.
amaira
CITAT (Mia @ zon 3,18-05-2006, 08:03)
Får man föreslå att du planterar en fläder? smile.gif Vet ju inte om du har plats/lust med det. Men det är (i mitt tycke) en fantastiskt vacker buske, och den växer jättefort, så du behöver inte vänta länge på skörd.

Japp, växer fort, och är dessutom lätt att föröka från "en pinne". smile.gif wub.gif
Powerowic
otroligt livskraftig när den har etablerat sig årsskott på 2-4 m
Gurkan
När är rätt årstid att ta "pinnarna" som man vill rota ? Går det bra nu ?

(tack för dina videpinnar förresten amaira ... dom står på rotning i varsin kruka nu ... humlen har redan börjat "röra" på sig lite)
B K
CITAT (Mia, zon 3 @ 18-05-2006, 08:03) *

har haft en fläder i flera år och jag håller inte med om att den växer ... vad gör jag för fel?
har zon 3 gammal åker jord, på en rullstensås ... är det för magert? hjälp mig. BK

Lillja
jag har satt fläder på min odlingslott nu bor jag ju i
zon5 de är ju på gränsen men den har överlevt vintern,
är det bara å gödsla o hoppas på bra vintrar eller kan
man göra nåt annat, skulle va jättekul om jag fick
skörda men de dröjer väl, så de bästa är väl att
plantera en egen du bor väl i en bättre zon.
MrsMP
CITAT (Powerowic @ 18-05-2006, 12:10) *
otroligt livskraftig när den har etablerat sig årsskott på 2-4 m

Jag undrar bara om det är möjligt att stamma upp fläder..alltså så att det blir ett träd istället för en buske?
Väljer man helt enkelt ut en 'huvudstam' som ser bra ut och klipper av allt det andra?? g.gif
Stella-Polaris
Fläder hittas enklast i bryn utmed odlingslandskapet.

Går utmärkt att stamma upp en Fläder. Första gången kan man vara ganska hård. Därefter var inte allt för hård i beskärningen utan beskär med ett par års mellanrum istället.
MrsMP
CITAT (Stella-Polaris @ 22-05-2007, 12:39) *
Fläder hittas enklast i bryn utmed odlingslandskapet.

Går utmärkt att stamma upp en Fläder. Första gången kan man vara ganska hård. Därefter var inte allt för hård i beskärningen utan beskär med ett par års mellanrum istället.

tummenupp.gif det blir till att gå ut med sekatören.....
ingrid fuxwall
CITAT (MrsMP @ 22-05-2007, 12:15) *
Jag undrar bara om det är möjligt att stamma upp fläder..alltså så att det blir ett träd istället för en buske?
Väljer man helt enkelt ut en 'huvudstam' som ser bra ut och klipper av allt det andra?? g.gif

Förstår inte confused.gif Flädern bli ju ett träd, ganska fort.

ingrid
MrsMP
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-05-2007, 22:16) *
Förstår inte confused.gif Flädern bli ju ett träd, ganska fort.

ingrid

Inte mina flädrar iallfall....jag menar, dom förgrenar sig ju massor i basen (om man inte tar bort då förståss) så att det blir mera som en buske än ett träd. Ett träd har ju bara en stam.... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon