Full version: Stickling av syrén
catlady
I år tänkte jag försöka mig på att ta ett par sticklingar av någon av de fina (bond?-)syrénerna som växer runt omkring i staden. Vi har vita, ljuslila och mörklila bara ett stenkast härifrån. Är de fina även när de är små?
Är det något speciellt jag bör tänka på? Hur lång ska grenen vara och hur ska den se ut? Hur ska jag förvara den och hur snabbt växer den? wub.gif
thomaswahlqvist
Hej catlady.
Försök gräva upp några små skott som växer vid många syrener i stället för att ta sticklingar.
En del är ympade , då är rotskotten säkerligen något annat än det som syns i toppen så se upp för det.
Dessa kan du i stället ympa på en vanlig syren.
Lycka till.

För övrigt kan syrener vara lite sega i starten
catlady
Det ska jag definitivt försöka! Men jag tror inte det blir någon ympning, har ju bara en liten balkong... Och så har jag ju inte den blekaste om hur man ympar! smile.gif wub.gif
thomaswahlqvist
Annars så är inte en syrenbuske så dyr, och då får du blommor redan i år.
Hadde jag balkong och ville ha något buskigt så skulle jag välja en ros som remonterar, remonterar= blommar om flera gånger,syrenen står nog och är grön och trist i längden.

Kom ihåg att det finns taggfria rosor och även de som går i halvskugga.
catlady
Jo, det är sant, men det är något speciellt med syréner, något med doften från barndomen. Och den behöver inte blomma nu, tänkte flytta ut eventuella plantor i trädgården när vi flyttar om 1-2 år. Tycker bara att det är så kul med icke-köpta växter - antingen från frö eller sticklingar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon