pialotta
hej
jag har en massa krukväxter nu (frossat i sticklingsköp på Tradera förra året) och har läst att de mår bra av att komma ut om sommaren.
Men vilka vill ut och vilka vill vara kvar inne?
Hur vill de ha det ute, kanske vill de stå i ett halvtätt växthus?
Nåt speciellt tips?

Suckulenter, massa olika
Begonia
Kalla
Amaryllis o liknande
Lyckoklöver
Ampellilja
Mose stentavlor (som förresten blommar!)

Visste inte riktigt vilket forum som den här tråden passar bäst i så jag provar här unsure.gif
Alexander-VG-zon3
suckulenter kna åka ut bara det inte bler frost fast en del klara det ner till -1c men vi vet inte vem så ingen frost bara ^^
kalla hadde jag satt inne för att dne bränns lätt å gillar inte svalt,kyla .
amaryllis bårde gå
ampellija går ingen frost bara men ner till 0c klara den nog .
resten vet jag inte har aldlrig haft dom wub.gif
pialotta
hej flaxss tack för hjälp.
Det är nog så att om man ställer ut dem så skall de passas mot väder vind o kyla - så det blir mycket bära in o ut kan jag tänka mig. Får se framöver i juni hur jag gör...

Men en del mår bra av att åka ut har jag hört laugh.gif
Åbo
Du behöver egentligen inte passa dem speciellt mycket alls. Annat än vattna mer än vanligt kanske om det är en solig och blåsig sommar.

Ställ ut sedan när det inte finns risk för frost mer. Inte direkt i gassande solsken helst. Jag brukar ställa ut rubbet på en gång oftast, orkar inte bära ut och in. Men jag har tak över balkongen (annan balkong) så det blir inte så utsatt. Min mamma som har helt öppen balkong sätter upp ett sol- och vindskydd och sedan står allt ute hela sommaren.

Har du inget tak - se till att det inte blir vatten stående i krukorna om det regnar mycket.

Ta in igen på hösten. Helst innan det blir frost.
Carex
se upp med amaryllis och för mycket regn och blåst.
pialotta
rolleyes.gif
inglan
Mina amaryllisar åker ut så fort frostrisken är över, men jag låter dem stå lite skuggigt. Ampellilja och begonior trivs också ute på min altan, men gillar inte alltför gassande sol i söderläge.
Lyckoklöver planterades ut en gång utan kruka i en rabatt här och sedan dess kommer de i mängder varje vår, jag förde en ojämn kamp emot dem i flera år för jag ville inte ha dem där. Men nu har jag gett upp och tycker de är fina där de kommer! wub.gif

Hälsningar Inglan
Powerowic
verkar som de flesta överlever ner till frost men de kanske inte växer så bra, dessa har jag haft ute sen april : flasklilja och paradisträd de trivs mycket bättre med 5-20 och fuktigt än 17-23 torrt inomhus, de strå på en veranda så de får inte överdrivet mycket sol, i böcker står det att de mår bra i 5-20 respektive 10-40 grader, ska ta ut mera krukväxter när frostrisken definitivt är över
Alexander-VG-zon3
CITAT (Powerowic @ 22-05-2006, 10:12)
verkar som de flesta överlever ner till frost men de kanske inte växer så bra, dessa har jag haft ute sen april : flasklilja och paradisträd de trivs mycket bättre med 5-20 och fuktigt än 17-23 torrt inomhus, de strå på en veranda så de får inte överdrivet mycket sol, i böcker står det att de mår bra i 5-20 respektive 10-40 grader, ska ta ut mera krukväxter när frostrisken definitivt är över

jag vet inte om läkarn klara frost men inget av det andra gör inte det ner till 0c men inte frost , sen får man sorterna av suckulent kan man kolla där vilka som klara mer men ska man dra ett streck så inegn frost .
jag har mycket ute nu så som
flasklija 4ute dom klara ner -5c ca
paradisträd akta för regn för till sits fast det har draniring men till sists å ger rötterna upp om det regnar jätte mycket i en vecka så passa på där .
sen har jag svärmors tunga som med trivs ute min har varit nere vid +4c som lägst man ska nog inte ha den lärge.
sen efter dte har jag bara medelhasvväxter å palmer
så många krukkväxter går sätta ut redan efter när frosten är förbi å man kan redna börja avhärda dom långt inann sista frostnatten själv börjar jag i jan,feb med det .fast många klara frost så ska man sätta ut dom när risken är över dom komemr till att klara frost på vintern,hösten men inte från ett hus å in i vårens natt frost .
så prova sätt ut dom å se här i zon2 har vi runt 5-10c lägre å högre
sen kalla låt den heldre va inne för den är verkligen en ren tropikst å den gillar inte kyla så ha den inne å ta ut den om det är en natt temp på +15c
Alexander-VG-zon3
CITAT (Powerowic @ 22-05-2006, 10:12)
flasklilja och paradisträd de trivs mycket bättre med 5-20 och fuktigt än 17-23 torrt inomhus, de strå på en veranda så de får inte överdrivet mycket sol, i böcker står det att de mår bra i 5-20 respektive 10-40 grader, ska ta ut mera krukväxter när frostrisken definitivt är över

5-10c för flasklilja å paradisträd är en vinter temp för dom så dom kommer inte växa så mycket eller alls . en växande temp för dom är en dags temp som på sommaren med en natt temp på 10-15c . smile.gif
pialotta
det är ju oxå så att det är lätt att glömma bort dem efter ett tag - jag hade palettblad i rabatten, jättefint - men sen glömde jag att de var känsliga å så frös de...
jag funderar än så länge bara över bästa platsen sen i juni tar jag nog ut några för att se hur det går...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon