LinaFinaSelma
Hej!

Undrar om jag kan få hjälp när det gäller möjligheterna att flytta fruktträd. Jag ska flytta till hösten och skulle då vilja flytta med mig det plommonträd som min son fick när han fyllde 1 år (för 2 år sedan), går det?! Trädet fick ett plommon förra sommaren och det har vuxit till bra sedan vi planterade det men det är ännu ganska litet (ca 1,5 m högt).

Min andra fråga gäller tomten vi ska flytta till. Där finns det 3 gamla äppelträd > 30 år gamla. Finns det någon som helst möjlighet att flytta dessa, eller måste jag ta ner dem om de "står ivägen"?

Tacksam för hjälp!

//Lina
cato
Plommonträdet kan du säkert flytta. Dock är det snart lite sent på denna våren. Men försöka duger. Du kan hjälpa trädet lite genom att hålla det insvept i fiberduk ett bra tag efter planteringen samt se till att det har fukt runt rötterna hela tiden. Vattna regelbundet!
De gamla äppelträden tror jag ej att du klarar att flytta. Det fordras i så fall lång förberedelse med rotikortning beskäring av kronan, och vid flytten stora maskiner om det skall ha någon som helst chans att klara en flytt.
Hälsningar
Cato
Susanne i Linköping
Inte för att jag är någon expert, men: vore det inte bra att rotbeskära plommonträdet lite redan nu, inför flytten i höst? Åtminstone de rötter som i alla fall måste kapas då?
Cilla
Sök på "flytta träd" eller bara "flytta" så får du massor av praktiska tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon