Full version: Akut!
Merlin
Behöver de inte pollineras av insekter???? De skulle ha stått i växthuset men det är för kallt ännu.. Det är en sibiriskt sort med gula tomater men nu har jag sett att blomknopparna ramlar av sad.gif Hjälp! Vad ska jag ta mig till? Jag har pysslat om dem i flera månader......jag blir jätteledsen!!!!
fandolin
Kan du inte ställa ut dem i växthuset under dagarna?
Tesa
Skaka om dom lite...det brukar räcka...eller vifta runt lite med en pensel..
Men även om det inte blir tomater av de första blommorna nu så blir det säkert sedan för de fortsätter ju att blomma...det kanske är lika bra om plantornainte är så himla stora än heller..
Merlin
De har ju stått inomhus hela tiden. I växthuset kan det bli kallt fram på eftermiddagen och jag har ingen värmefläkt. Jag kommer ju inte hem förrän på kvällen). För att pollineras behövs väl insekter och de kan ju inte komma in i växthuset om fönstren är stängda???? blink.gif
Merlin
Jo jag har förresten försökt med en pensel men ja kan inte hitta ståndare och pistill, blommorna ser liksom stängda ut om ni förstår hur jag menar..... wacko.gif wacko.gif
Gurkan
Blommorna ÄR stängda, varje blomma befruktar sig själv. Så är det o så ska det vara.

Knäpp till blomklasen lite så sprids pollen inne i varje blomma och du får tomater. Att de fösta blommorna trillar av behöver inte vara nån katastrof, kanske lägger bara plantan mer krut på att växa till ett tag till.
Svante, zon 1
CITAT (Merlin @ 17-05-2006, 22:54)
Jo jag har förresten försökt med en pensel men ja kan inte hitta ståndare och pistill, blommorna ser liksom stängda ut om ni förstår hur jag menar..... wacko.gif  :wacko:

Som jag har förstått saken så är det precis som det skall att ståndare och pistill är innestängda. De finns därinne och för det mesta går pollineringen bra utan hjälp. Skakningar från vinden eller insekter hjälper till när de står ute och som Tesa sade kan man även skaka på blomklasen för att hjälpa dem på traven.
Merlin
Tack såååååå mycket wub.gif !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ni har räddat mig från en sömnlös natt laugh.gif !
Merlin
Nu har de klarat de 2 första nätterna - puh! I kväll ställde jag ut 2 stora tomatplantor och hoppas på det bästa......Änglatrumpeten vienna silverstar klarade sin första natt i växthuset galant smile.gif
ewa zon 3
Mina tomater blommar och har redan små frukter i uterummet. Sådde sent trodde jag men Boooom! sa det i krukan så blev de jättestora och började blomma. Har skakat på plantorna lite försiktigt och duschat med dimmstråle i luften kring plantorna. Tror jag hört att de underlättar fruktsättningen, men jag kan ha fel.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon