soulfire
17-05-2006, 21:47
hej
jag har fått adoptera en stor kruka med en frösatt klätterväxt av min svärmor. Den var lite medtagen när jag fick den och jag undrar om ni har något tips på hur jag ska sköta den. Just nu står den på balkongen och blir lite extra omsysslad med näring.
Jag tror att det är en växt som heter Törnrosas kjortel.
Jag har aldrig sett den i verkligheten innan själv, så jag är lite osäker...
Rankorna som den skapar blir långa och bräckliga, jag vågar knappt leda upp dom på pinnarna som de ska klättra på...
Kan den stå på en norrbalkong i zon 1 eller ska jag ta den till landet så den får stå i söderläge?
Hemma kan jag passa den bättre med vatten...
alla tips emottages tacksamt, min svärmor ömmar verkligen för den här växten som hon har drivit upp från frö och jag vill att den ska trivas...
hälsningar
soulfire
fandolin
17-05-2006, 21:57
Törnrosa kjortel är en av mina favoritblommor. Lättskött. Vänj den successivt med sol, se till att den har nåt att klättra på. Näring då och då och låt den inte torka ut för hårt. Den växer snabbt och blommar nåt kopiöst på sommaren. Älskar sol när den väl vant sig.
soulfire
17-05-2006, 22:07
oj vilket snabbt svar! Tack så mycket!
Vad skönt att det inte är så komplicerad! Då ska jag vattna den och se först hur den trivs med norrläget...
blommorna är helt sanslösa, som små fingerborgar i rött lack...
hälsningar
soulfire
Jag sådde Törnrosas kjortel -04, den blev jättestor. Jag planterade tre -fyra plantor i en 10-liters murarhink och tryckte ner tre stycken 2-meters bambukäppar som den fick klättra på. Jag hade den på altanen (i söder men inte sol direkt på växten) Vattnade ganska ofta och flytande Blåkorn en gång i veckan. Här är en bild på den:
soulfire
17-05-2006, 22:54
oj vad fin! men nu har jag ett annat problem, det är nämligen inte alls den växt jag har hemma
min har nyponröda blommor som små fingerborgar med en orange kant...
vad 17 kan det vara?
Eva i Skåne
18-05-2006, 00:01
Så fin den är Betty!
Jag sådde för ett par år sedan, men hade min hängande. Den blev INTE så fin. Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.