Full version: Violer
IceCube
Hej jag undrar om violer är ettråiga, tvååriga eller fleråriga? wink.gif unsure.gif wacko.gif blink.gif
fandolin
Det finns olika sorter. Hur det än är så brukar de komma åter, antingen övervintrade eller självsådda. Jag satte violer samma år som vi flyttade in i vårt hus för 18 år sedan och fortfarande kommer små ättlingar upp varje sommar. Lite här och var. Jättefina.
Mia, zon 3
Många perenna violer är dessutom kortlivade perenner, vilket betyder att man gärna får flytta/dela/ta sticklingar ofta.
Titta gärna i mitt album "Diverse trädgårdsinnehåll", där finns en av mina älsklingar, hornviolen 'Boughton Blue'.... wub.gif wub.gif
Fru fet
Boughton Blue satte jag förra året och de är fin-fina "kuddar" nu men gör inga ansatser till att blomma. Övriga voler i samma rabatt blommar för fullt nu, både svarta (vad de nu heter) och v.sororia "freckles". Är de senare än andra violer eller har de redan gjort sitt? unsure.gif
Ophelia
CITAT (Mia @ zon 3,18-05-2006, 08:16)
Många perenna violer är dessutom kortlivade perenner, vilket betyder att man gärna får flytta/dela/ta sticklingar ofta.
Titta gärna i mitt album "Diverse trädgårdsinnehåll", där finns en av mina älsklingar, hornviolen 'Boughton Blue'.... wub.gif wub.gif

Ja den var väldigt vacker smile.gif
IceCube
Jag gillar mest vilda skogsvioler eller andra vildisar. smile.gif
IceCube
Ska sicklingar rotas i vatten eller jord? Kan man rota de inne innan man flyttar ut den rotade sticklingen? wink.gif wacko.gif blink.gif huh.gif unsure.gif
Ullet
MIna frösådda svart blommade ihjäl sig tror jag förra sommaren. Långa, trettio centimeters drapor till stänglar och fullproppad med blommor. NU hittar jag violer överallt i rabatten. ;-)
Mia, zon 3
CITAT (Fru fet @ 18-05-2006, 14:58)
Boughton Blue satte jag förra året och de är fin-fina "kuddar" nu men gör inga ansatser till att blomma. Övriga voler i samma rabatt blommar för fullt nu, både svarta (vad de nu heter) och v.sororia "freckles". Är de senare än andra violer eller har de redan gjort sitt? unsure.gif

Ja, 'Boughton Blue' är helt klart senare än de andra du nämner. Den mår bra av att flyttas/delas nu och då, och även förnyas med sticklingar.
Har även en som är köpt som 'Blaue Schönheit', men som jag inte tycker stämmer med det man hittar under det namnet på Google. Den är i alla fall underbar, blommar som en tok hela säsongen (började för snart 2 veckor sedan!) och klarar övervintringen galant. wub.gif
IceCube
CITAT (IceCube @ 18-05-2006, 16:57)
Ska sicklingar rotas i vatten eller jord? Kan man rota de inne innan man flyttar ut den rotade sticklingen? wink.gif wacko.gif blink.gif huh.gif unsure.gif

Ingen som har svar på min fråga? Jag vill väldigt gärna sticklingföröka ljuva skogsvioler..
Mia, zon 3
Jag tror att det är lättast att rota i såjord, med plast-huva. Men en liten skogsviolsplanta kan man väl få plocka med sig hem utifrån naturen, eller?
IceCube
Okej! Tack. Jag bara gillar att utmana mig själv, det är så jag är.
Fru fet
Mina Boughton har börjat blomma nu, inte jättemycket än men jag hoppas att det kommer fler blommor. Förra året blommade de non-stop mellan juni och september! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon