soulfire
Jag skulle ha lite tips om fina färgkombinationer...
Jag håller på att anlägga stora rabatter och ibland tryter insprationen... och ibland blir det lite överloppsgärningar...

mitt eget tips är en helt sanslös färgkombination; heliotrop och cerise hortensia! ojojoj
Det vibrerar nästan tongue.gif
fandolin
Krydda med vitt och lime. Funkar med allt.
Mia, zon 3
Man kan börja med att gruppera allt efter färg, så har man ialla fall en början som inte skär sig totalt. Sedan tycker jag att ett bra tips är att göra buketter och prova olika kombinationer. Man kan ta någon växt med "solitärkaraktär" och sätta i vas som man sedan flyttar runt i rabatten, tills man hittar den där perfekta kombinationen.

Håller med om att vitt (och även lime) kan man "strössla" med lite överallt. Så kallt svarta blommor går också fint till det mesta, fast det beror lite åt vilket håll den svarta färgen drar.
Jag gillar oftast mer ton-i-ton än skarpa kontraster, men det ska inte bli för mesigt. En rosa rabatt kan bli ganska menlös, men kombinera den med brunt och lila (och gärna svart och vitt) så blir det ett helt annat sting i den!

Eftersom jag är en hopplös impulshandlare som sällan köper mer än en planta av varje sort blir det extra viktigt för mig att gruppera dem rätt för att det inte ska bli ett enda gytter. För att citera Heidi Palmgren: "Gruppera, strukturera, minimera". Det där med minimera är svårast, tycker jag... men har man detta i bakhuvudet blir det ofta bra. En rabatt kan mycket väl innehålla massor olika sorter, om de bara håller sig inom en eller max två färgskalor (och svart och vitt är inga färger, så de räknas inte) och kanske någon extra accent.
Är man inte rädd för att flytta på sådant som blev fel så är ju ingen skada skedd!
Oj, vad jag babblar! laugh.gif
Carex
blått och orange tycker jag är väldigt snyggt. Tänk dig Thunbergia i en blåglaserad kruka:)
Mia, zon 3
CITAT (Carex @ 18-05-2006, 12:50)
blått och orange tycker jag är väldigt snyggt. Tänk dig Thunbergia i en blåglaserad kruka:)

Eller vaxblomma, Cerinthe major, (blådaggigt bladverk) med ringblommor! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon