|
Alexander-VG-zon3
17-05-2006, 22:28
hej hej min sån växt eller 6styckan hittade dom i en sopptunna å har nu bott hos mig i en vecka å nu så tappar dom bladen å ser almänt risiga ut vad är fel?? vad ska jag göra så det slutart?? dom bor i öst inte mycket vatten har haft fönstret öppet på natten kan det vara det eller nåt hjälp tacksam för gjläp bild 'dålig'
Jag tror den gör så för att den har varit misshandlad tidigare, jag är dessutom nästan hundra på att det kommer nya blad när den har tappat klart de gamla. Jag har en sån där, och mitt tips är att ge den mycket vatten. Du ska självklart inte övervattna den, men eftersom den ser lite "kaktuslik" ut så tror man lätt att den inte vill ha mycket vatten. Men det vill min i alla fall, den såg risig ut den också och några blad gulnade och trillade då och då, den slutade också att blomma. Tillslut kom jag på att det var vatten den ville ha, och nu har den fullt med nya små blad och blommor på gång!  Emma
Alexander-VG-zon3
17-05-2006, 22:58
oki tack så mycket ska vattna den med en gång
Haha, såå bråttom är det inte.  Den kommer nog tappa rätt många blad även om du vattnar den nu, för kristi törekrona är lite gnälliga, och har den väl mått dåligt så fortsätter den med det ett litet tag. Den ska inte stå fuktig hela tiden heller. Emma
Alexander-VG-zon3
17-05-2006, 23:04
CITAT (Emma_ @ 18-05-2006, 00:01) Haha, såå bråttom är det inte.  Den kommer nog tappa rätt många blad även om du vattnar den nu, för kristi törekrona är lite gnälliga, och har den väl mått dåligt så fortsätter den med det ett litet tag. Den ska inte stå fuktig hela tiden heller. Emma haha oki så den kommer tappa rätt mycket blad nu inann den bestämmer sig för att sluta. fast om den slutar i god tid så kankse den kommer se uppstammad ut elelr nåt . men får se om jag klara dom . tack för hjälpen^^
Var inte orolig...den uppför sig alltid så, åtminstonde när den står ute och sköter sig själv. Ibland har jag den full med blommor utan blad, sen inga blommor bara blad, och sen har den både och. Jag tror att den tappar alla blad när det är dags. Jag vattnar den väldigt sällan egentligen, men det är ju en kaktus, och då ska den ju inte ha speciellt mycket vatten under vilotiden, för det har jag märkt att den tar sig lite då och då. Nu står den i en alldeles för liten kruka, men den har hängt med i ungefär 4 år nu...så det betyder att den är rätt tålig, men det vet du ju själv eftersom du hittade dom i en soptunna utan att dom har dött...
Alexander-VG-zon3
17-05-2006, 23:13
åhh så din vad fin den var mycket finare än mina oki många svara ska kankse vattna den så att jag låter den torka upp men vattnar rilkligt varje gång kankse skulle funka . haha japp dom verkar ju vav tåliga för mina hadde ändå lågit i sopptunnan i 2-3dar plus där kom andra växter över dom *hittade dom på pratiken* farligt å rota i soptunann man hittar en massa. komemr nya blad där den har tappat blad eller bler där bara kalt nu . coh en sak jag så nu när jag renasde veck *döda blad* var att den vita sorten är dne som tappar å den röda har nästan alla bladen kvar som vanligt kankse tappat 1-3blad men inte alls som den vita . är den vita mer känslig
GoSatta
17-05-2006, 23:26
Det är ingen kaktus det är en euphorbia, vattna det mycket på sommaren, den behöver inte torka ut imellan varven heller utan gillar mycket vatten när det är varmt/ljust. dock så ska man va sparsam på vintern när den vilar.
Visst dom dör inte av torka men dom mår mycket bättre av mycket vatten och då växer dom också fort
Alexander-VG-zon3
17-05-2006, 23:27
oki så nu , mycket vatten hur vet man att dne vill vila , eller det bler det när ljuset minskar eller visar den själv när den vill villa
GoSatta
17-05-2006, 23:28
mycket vatten men den ska inte stå i vatten
Alexander-VG-zon3
17-05-2006, 23:29
oki men då kan jag vattna den som dom andra växterna då normalt inte för mycket men ändå så den får så det inte bler en bristvara här är en när bild på bladen tog några gammla å några nyligen fallan å även nån som satt kvar  är det tork skador då elelr vad är det för skada
CITAT (GoSatta @ 18-05-2006, 00:26) Det är ingen kaktus det är en euphorbia, vattna det mycket på sommaren, den behöver inte torka ut imellan varven heller utan gillar mycket vatten när det är varmt/ljust. dock så ska man va sparsam på vintern när den vilar.
Visst dom dör inte av torka men dom mår mycket bättre av mycket vatten och då växer dom också fort Det var precis det där jag menade.  Den behöver faktiskt mer vatten än man kan tro. Flaxxs: Den blir uppstammad automatiskt, den fäller bladen nerifrån efterhand som den blir högre.  Mvh Emma
 Ops, visst är det en euphorbia, euphorbia milii har jag uppskrivet..vilken lapsus..ber om ursäkt,. Jag hade faktiskt inte sett en vit tidigare. Mina blad brukar inte ha sådana fläckar som din har, dom brukar bara vara torra, men efter en tid kommer dom tillbaks allihop. Dom flesta växterna brukar ju vilja torka upp mellan vattningarna, och många måste ha en tid av torka för att blomma över huvud taget. Den härstammar ju från Madagaskar som väl har torrt och soligt klimat...men det är bättre att du rättar dig efter vattningsanvisningarna du har fått här, för dom är säkert riktiga
Visst heter den Euphorbia milii och visste ni att den är släkt med julstjärnan (Euphorbia pulcherrima) och gummieuphorbian? (Euphorbia tirucalli)
mvh Ciczi
Alexander-VG-zon3
19-05-2006, 08:27
CITAT (ciczi @ 19-05-2006, 06:38) Visst heter den Euphorbia milii och visste ni att den är släkt med julstjärnan (Euphorbia pulcherrima) och gummieuphorbian? (Euphorbia tirucalli)
mvh Ciczi det viste jag dom har det samma vitasaven eller vad man ska säga somär giftig
Den är släkt med skvätt iväg också.  Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|