Full version: Syrenhäck
Rossi
Vi har en syrenhäck runt stora delar av tomten. Den är tänkt att på sikt fungera som insynsskydd. Häcken är ca. 4 år gammal och har börjat att sätta fart att växa nu men är fortfrande inte så hög. Min fråga är om vi ska beskära den för att få den tät så att den verkligen kan fungera som insynsskydd eller blir den tät av sig själv med hjälp av rotskotten?

Om vi ska börja att beskära den - hur mycket ska vi beskära och när?
Rossi
Jag lyfter fram den här tråden och hoppas att det trots allt finns någon som kan ge ett gott råd!
dajo
Vi satte Syrenhäck för två år sedan i syfte att fungera som insynsskydd, för att skynda på det hela köpte vi ganska stora plantor ca 1 meter höga och 50-60 cm breda. När jag frågade i plantskolan om vi skulle beskära den, tyckte de inte att det var nödvändigt om vi inte hade höga krav på insynskydd i marknivå. Nu är plantorna drygt 150 cm och täta, något mer glesa de understa 30-50 cm.
Cilla
Det tar längre tid för syrén att etablera sig så att den skjuter rotskott, som är dess naturliga sätt att förtäta och föryngra sig. Se till att hålla en halvmeter gräsfritt på båda sidor om häcken, gödsla och vattna så kan ni förvänta er normal rotskottsutveckling om några år.
Rossi
Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon