Vi har köpt ett hus där vi har en häck mot vägen men på ett ställe hade två buskar dött så vi köpte två nya och skulle plantera, men förstod när vi grävde upp dem varför de dött. ca 15-20 cm ner finns berghäll. Finns det nåt sätt att få dessa buskar att klara sig ändå: Vi tänkte att om vi bygger på med lite mer jord uppåt så får de ju lite meratt leva på men räcker det? Och hur mycket isåfall måste man lägga på jord.
Det är korallkorneller vi försöker plantera. Resten av häcken mår jättebra men dit sträcker sig förmodligen inte berget.
Finns det andra buskar som skulle passa bättre. Vi vill nämligen ha lite insynsskydd och nu är det ett fint litet titthål just där buskarna skulle stå.
Några bra tips för att vi ska lyckas.
Susanne i Linköping
18-05-2006, 10:40
Eftersom Hannele odlar på berget och använder spett när hon planterar så gjorde jag en sökning på hennes inlägg + lämpliga sökord. Då hittade jag bland annat dessa trådar:
Planteringar på bergRosor på bar backe
Susanne i Linköping
18-05-2006, 10:42
En sak till: eftersom det är en fördel att plantera små plantor där växtplatsen är lite knepig kan du kanske odla någon klätterväxt på spaljé i "titthålet" innan de nya buskarna är stora nog?
Ingrid på Västkusten
19-05-2006, 10:31
Halloj,
Även jag odlar under sådana förutsättningar. Det behövs vatten vatten och inte så stpra förväntningar med en gång, men jag ahr ju körsbärsträd som börjar ge frukt i 20 cm, jord, vinranka med där är det opfs 30 cm ;-)
Så visst går det bara det inte torkar ut.
Bygg på och bygg upp och vattna ofta ofta första tiden då de är känsliga.