namibia
Är det någon som kan ge tips om bra örter för samplantering med vinstockar, jag skulle vilja plantera örter under vinstockarna? jag hade tänkt mig timjan och oregano...kan detta vara en bra lösning???
Gurkan
Det enklaste tycker jag borde vara att ha örterna i nergrävda krukor ... så är det ju ingen risk att vinrankan stör dem.
Ophelia
Beror på vad du har för jord. Är det labruskadruvor så är det ju sur jord som gäller.
Åsa, mälardalen zon 2
Det borde gå bra med örter under vinrankan ifall det är bra dränering man brukar kunna plantera det mesta under vinrankor. Vinrankor har ett djupt rotsystem så de verkar inte konkurrera så mycket med mer örtartade växter som har sina rötter i den övre delen av jorden.

Timjan och oregano växer utmärkt hos mig som har lågt pH men de växte även bra vid förra huset som hade högt pH så de verkar inte vara så känsliga för pH värdet bara man ser till att de får sol och står i jord med hyfsat bra dränering.
soulfire
hej I italien odlar de nästan alltid en ros islutet av vinraden, dels för att det är vackert, men det finns även någon gammal vidskepelse eller kanske kunskap om att vin och rosor skyddar varandra från skadedjur. Rosorna brukar vara röda men jag vet inte vilken sort det är...

mna kan alltid prova... de har ju ändå odlat så i 2000 år i italien, något måste det vara som funkar....
RibesRubusVitis
Åtminstone förr var det brukligt att plantera rosor ytterst i varje rad på vingårdarna, då rosor ansågs känsliga för samma skadedjur och sjukdomar som vinrankor. Friska rosor var ett tecken på att också vinet mådde bra.

http://www.wineintro.com/history/myths/roses.html
http://www.paradoxplace.com/Perspectives/I...untry/Vines.htm
soulfire
aha där har vi svaret!
jag visste att det var något annat skäl än det estetiska...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon