|
Mia, zon 3
18-05-2006, 08:59
Hej alla! Jag ska ha växthus, och därmed basta! Min käre far som är en mycket praktisk man förespråkar aluminiumstomme med kanalplast, men då säger jag njet! Det ska ju vara vackert att titta på också... Min plan är som följer: Har samlat en stor mängd gamla fönster (tror att det är bra trä i dem). Dessa tänkte jag skrapa bort färgrester på och sedan behandla med pigmenterad olja istället för att måla. Detta för att slippa skrapa igen. Har dessutom ett par gamla glas-spegeldörrar som borde passa perfekt. Grund (lite högre) har jag tänkt antingen i tegel eller i lecablock. Vad tror ni om min vision? Är det några uppenbara fallgropar jag borde sett innan? Osv - alla synpunkter mottages tacksamt! Tackar på förhand! /Mia
RibesRubusVitis
18-05-2006, 13:25
Låter onekligen arbetskrävande men kan säkert fungera, dvs många har gjort just så. Fast ”behandla med pigmenterad olja” är väl på ren svenska detsamma som ”måla”? Förtunnad linolja sugs in ett stycke i träet, men pigmentet blir kvar på ytan och måste förr eller senare skrapas inför nästa ”behandling”. Om jag själv någonsin får en egen trädgård, kan jag tänka mig ett vackert, målat växthus i aluminium. Om också arbetstimmar har ett värde, blir det säkerligen oerhört mycket billigare än fönstervarianten.
Är lite fundersam på trä i växthus, vist är det vakert men hur roligt är det att behöva offraen del av växtsessongen för att skrapa/borsta måla/olja.
Aluminium går attfå målad i vilken färg som helst men monteringslisterna är svarta (kanske kommer färgade)
fundera på hur roligt det är att måla fönster,inte bara de somär i sidornautan taket oskså! insidan går väl an men utsidan taketlångt upp? hyra en lift ock ligga i korgen ? eller någon stälning som går över huset ?
Vist kan det vara vakert men när det skall underhållas ...
Bara lite funderingarkäns som det kan bli mycket arbete till underhåll
JÅJ
kerstin z5-6
18-05-2006, 21:55
Borsta räcker , en strykning vanlig ofärgad linolja piggar upp färgpigmenetet efter ett par år -det dröjer mer än 10 innan du behöver borsta o på med pigment igen -go for it  Mitt är målat precis så  finns ju ännu snyggare än mitt funktionella , men kanske inte så vackra hemmabygge-tex ] Florum
Mia, zon 3
19-05-2006, 12:49
Tackar för synpunkter! Faktiskt har jag nog så många fönster att jag skulle kunna byta ut dem om de börjar bli dassiga på grund av latmasken... Så jag tror nog att jag vill köra på hembygges-varianten. Visst är tiden i trädgården också dyrbar, men pengarna trollar man ju inte fram med knäna.... Och de färdiga hus jag sett som fallit mig i smaken har fått plånboken att gå och gömma sig för länge sedan.
Kerstin - har du några bra bilder på ditt bygge?
kerstin z5-6
19-05-2006, 21:39
catlady
19-05-2006, 22:25
Jag tycker det låter helt fantastiskt med ett växthus av gamla fönster? Har tänkt göra ett själv så fort vi får trädgård. Det ger en sådan där romantisk, lite förfallen känsla. Men det är klart; om man vill ha helkoll på temperatur och allt så kanske man får offra lite atmosfär?
fruberglund
22-05-2006, 13:27
Om jag ska ha ett växthus så vill jag också ha ett i trä. Utseendet är värt underhållet, jag vill inte ha ett i aluminium, tycker inte det passar in här på landet. Ditt är ju supersnyggt Kerstin...blir jätteavis. Mannen har lovat mig ett växthus nu...men när det blir får vi se. Funderar också på att köpa gamla fönster och bygga ett eget i framtiden. Väntar med spänning på att få se hur ditt blir Mia, zon 3. Visa gärna bilder när det är klart. Ingen risk att jag påbörjar nåt innan du är färdig i alla fall Lycka till med bygget!
ogräset
25-05-2006, 13:31
Hej alla växthusbyggare Jag har alltid velat ha ett växthus helst med trästomme. Nu har min son byggt ett, vi fick tag på kanalplast till ett billigt pris. Sido och takhöjden är väl tilltagen det blir lättare att hålla en jämn temperatur. Det finns bilder i mitt album. Ha en underbar sommar MVH Birgitta
Jag önskar att vi också hade tomt så vi kunde bygga växthus. Speciellt nu när dem skall byta ut å slänga 224 gammla fönster i mitt område som är cirka 120x116cm
fruberglund
25-05-2006, 14:58
CITAT (ogräset @ 25-05-2006, 14:31) Hej alla växthusbyggare Jag har alltid velat ha ett växthus helst med trästomme. Nu har min son byggt ett, vi fick tag på kanalplast till ett billigt pris. Sido och takhöjden är väl tilltagen det blir lättare att hålla en jämn temperatur. Det finns bilder i mitt album. Ha en underbar sommar MVH Birgitta  Ahhhh, riktigt snyggt! Kanalplast är väl inte så dyrt? Vad mycket inspiration man får av den här tråden
CITAT (catlady @ 19-05-2006, 23:25) Jag tycker det låter helt fantastiskt med ett växthus av gamla fönster? Har tänkt göra ett själv så fort vi får trädgård. Det ger en sådan där romantisk, lite förfallen känsla. Men det är klart; om man vill ha helkoll på temperatur och allt så kanske man får offra lite atmosfär? Tycker jag också, skulle gärna vilja ha ett sådant. Men kanske inte första hand för att få förträffliga odlingsförhållanden utan just för den lite romantiska, gammaldags känslan, med klängande rosor, murgröna och kaprifol...  Där man kan sitta med lite fika och njuta av dagens vedermödor... och kommande dagars... Nåja, tills dess får jag nöja mig med pojkvännens växthus som han byggt av trä och byggplast! Funkar det med, är riktigt mysigt. Men håller förstås inte i evighet.
Mia, zon 3
31-05-2006, 10:53
CITAT (fruberglund @ 22-05-2006, 14:27) Väntar med spänning på att få se hur ditt blir Mia, zon 3. Visa gärna bilder när det är klart. Ingen risk att jag påbörjar nåt innan du är färdig i alla fall Lycka till med bygget! Man tackar!  Jättemycket bra tips! Men det är nog ingen risk att jag kommer få detta utfört i brådrasket... känner mig själv vid det här laget....  . Men jag är en jäkel på att planera - det kan jag göra 24 timmar om dygnet, utan att få ett vettigt handtag gjort i praktiken. Men nu har jag önskat mig växthushjälp i 30-årspresent, så kanske kanske....
Hej Mia! Vi delar samma dröm (och nästan ålder). Jag fick ett monterbart växthus i 30-årspresent (tre år sen) och det är toppen. Aluminiumprofiler och glas, två vädringsfönster, superfint helt enkelt.
Men... drömmen lever vidare, jag vill fortfarande bygga mitt eget växthus, med just trästomme och begagnade fönster. Mitt råd är: Verkliggör drömmen! Skit i arbetet, det är ju en del av drömmen. Mitt aluminiumväxthus börjar redan se lite skabbigt ut och jag får byta 2-3 rutor varje vår, jag har ännu inte lagt in riktigt golv osv. Men jag kan mycket väl tänka mig att ändå ta itu med min dröm....
Det är inte målet som är vitsen med resan utan färden dit! Lycka till!
Whiskuchi
03-06-2006, 20:18
CITAT (ogräset @ 25-05-2006, 14:31) Hej alla växthusbyggare Jag har alltid velat ha ett växthus helst med trästomme. Nu har min son byggt ett, vi fick tag på kanalplast till ett billigt pris. Sido och takhöjden är väl tilltagen det blir lättare att hålla en jämn temperatur. Det finns bilder i mitt album. Ha en underbar sommar MVH Birgitta  Vilket underbart växthus!!!  Vad kostade kanalplasten, jag funderar på att byta ut glaset i mitt växthus..
catlady
08-06-2006, 21:11
Ja, verkligen! Jag är alldeles förälskad i ditt växthus, Birgitta/ogräset! Får man lov och fråga om ni följde egna ritningar och om det är något du kan tänka dig att dela med dig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|