|
kristerh
18-05-2006, 10:44
Läte denna artikel i Aftonblade om hur köttförädlarna gör allt för att dryga ut köttet med div saker, delvis är vi konsumenter skyldiga som köper skiten mygelkrister
*Felix matte*
18-05-2006, 10:51
Läste också artikeln... man äcklas av allt skit de blandar i. Jag är väldigt noga med att läsa innehållsförteckning på alla matvaror och köper aldrig något marinerat... håller mig mest till rena råvaror men man vet ju inte... de kanske sprutar in något i nötkött också.
kristerh
18-05-2006, 10:57
CITAT (Felix matte @ 18-05-2006, 11:51) men man vet ju inte... de kanske sprutar in något i nötkött också.  Här har du en länk till om köttfärs denna gång köttfärskrister
man blir ju alldeles tossig jag står o läser o läser på innehållsförteckingarna alltid o inte e de så jäkla lätt helller då det står med väldigt små bokstäver nej jag försöker också handla rena råvaror jag e så trött på livsmedelsindustrins ständiga fusk jag vill ha rena produkter o om jag vill stoppa i saker så ska jag göra det själv aldrig att jag skulle köpa färdigmarinerat el dyligt tänk att många saker som är gjorda av kött innehåller socker de e fasiken inte klokt  förb,,,d o lessen de blir man men jag läser vidare o köper inte om det finns konstigheter på innehållsförteckningen fast hur mycket kan man lita på den
kristerh
18-05-2006, 11:44
CITAT (oldwolfie @ 18-05-2006, 12:23) men jag läser vidare o köper inte om det finns konstigheter på innehållsförteckningen fast hur mycket kan man lita på den Inte mycket, verkar det som  när vi konsumenter kommer på vad de gömmer så byter de bara namn på skiten... krister
little.lunatic
18-05-2006, 13:01
Jag äcklas mer av allt skit de stoppar i sin tidning. AFTONBLADET & EXPRESSEN. Läs inte skiten!!
Farbror Blå
18-05-2006, 13:13
Ja, jag läste på innehållsförteckningarna på kyckling i helgen och man blir förvånad av druvsocker, stärkelsesirapoch annat.
Hur ska man kunna följa en sockerfri diet?
CITAT (Farbror Blå @ 18-05-2006, 14:13) Ja, jag läste på innehållsförteckningarna på kyckling i helgen och man blir förvånad av druvsocker, stärkelsesirapoch annat.
Hur ska man kunna följa en sockerfri diet? ja det är verkligen inte lätt OM man inte läser på förteckningarna
andersen
18-05-2006, 15:32
Ja vad ska man säja? det är delvis vi konsumenters eget fel, vi ropar på billig mat och vad får vi? jo inte bättre mat en vi betalar för, så är det bara!
Anki på Öland
18-05-2006, 15:54
Stod och läste innehållet på smörgåspålägg, affärens färdigförpackade rökta skinka. Det minsta det innehöll verkade vara skinka. Har aldrig haft en tanke på att det innehöll så mycket onödigt skit. Anki
CITAT (andersen @ 18-05-2006, 16:32) Ja vad ska man säja? det är delvis vi konsumenters eget fel, vi ropar på billig mat och vad får vi? jo inte bättre mat en vi betalar för, så är det bara! vadå? vi borde väl kunna få billig mat, utan att det blandas i massa skit i den. skulle skiten vara gratis? tror maten kunde vara billigare om den var naturell faktist
andersen
18-05-2006, 16:29
CITAT (pejori @ 18-05-2006, 17:00) CITAT (andersen @ 18-05-2006, 16:32) Ja vad ska man säja? det är delvis vi konsumenters eget fel, vi ropar på billig mat och vad får vi? jo inte bättre mat en vi betalar för, så är det bara! vadå? vi borde väl kunna få billig mat, utan att det blandas i massa skit i den. skulle skiten vara gratis? tror maten kunde vara billigare om den var naturell faktist  Nja vad jag menar är tex, vi kan ta en mazarin den skall innehålla madelmassa och den skall komma ifrån califonien om det skall vara högsta klass, men någon sådan mazarin ser du knappast numera, kanske du kan köpa en sådan på kondis, vad har man då istället? jo man har madelmassa som betår av aprikoskärnor och minst 50% socker, då har man helt plötsligt en billig mazarin, till minst halva kostnaden. Samma sak är det med tex pålägg om man tar skinka så var det förut skinka, i dag är det slungat fläskkött med div tillsatser. Jag påstår fortfarande att det är konsumeterna som driver på i den här utveklingen när man ropar efter billigare varor.
möjligen vill konsumenterna ha billigare grejer men man kan juinte kalla saker för något de inte är o det är det stora lurendrejeriet det står skinka men de innehåller en massa annat o det är först då man får tid o läsa de finstilta man kommer på att man e lurad
Håller med Andersen, vi konsumenter har stor skuld i detta. Vansinnig hetsjakt på lägsta pris hela tiden. Samtidigt som givetvis producenterna har stor skuld genom att de inte öppet och rakt och enkelt innehållsdeklarerar sina varor.
Ett simpelt exempel : Hur ofta står det inte "Vegetabilisk olja"? Och så inte VILKEN olja det är.
Vill bara säga att jag som fattig student såklart får vända på slantarna, och jag vet att många MÅSTE köpa det billigaste för att få månaden att ta slut innan pengarna. Men vi låter företagen spara in på kvalitet först och främst, och då får vi de produkter vi "förtjänar". Potatisen i våra butiker är ofta usel. Hade vi betalt nån krona mer hade vi kunnat få "lyxpotatis". Hade vi betalt en krona mer för mjölken hade antalet ekologiskt välanpassade kossor kunnat mångfaldigas, till gagn för både landskap och arbetstillfällen (utom möjligen hos de största storbönderna). Att Scan tidigare sålde ekologiska köttbullar för samma pris som omoderna köttbullar var jättebra. Hur kunde de hålla samma pris? De minskade förpackningen (350g till 300g tror jag). Elakt? Nja. Jag äter hellre 10 ekologiska köttbullar än 12 omoderna. Precis som de flesta andra svenskar äter jag ju redan för mycket egentligen. Vet inte hur det är nu med de ekologiska köttbullarna, jag har nämligen helt tröttnat på Scans färdigköttbullar. Har ätit Änglamarks en del, men efter vad jag såg på senaste paketet så verkar de ha flyttat produktionen till samma fabrik som tillverkar Coop-köttbullarna numera. Och de är ju närapå oätliga sedan de bytte fabrik. Bättre när de hette Signum.
(Enda goda färdigköttbullarna är Konsum Värmlands, iaf av de jag smakat, tyvärr är de inte ekologiska)
Grejen med att slunga, eller pressa, köttet är väl att man då kan ta en massa slaktavfall och oanvändbara slamsor och sen blanda in det i "skinkan". Då blir det ju billigare att tillverka iaf, även om vi som kund kanske inte får så mycket billigare i slutändan. Extra illa är ju dessutom, som Aftonbladet skrivit om tidigare, att svenska bönder knappt får nåt alls mer betalt för sitt kött än vad importörerna betalar för det utländska, ÄNDÅ är det svenska köttet MYCKET dyrare i butik. Det är alltså försäljningsledet som roffar åt sig för att vi konsumenter betalar mer för det svenska köttet, bönderna får inte mycket mer alls.
CITAT (Pirum @ 18-05-2006, 19:56) Grejen med att slunga, eller pressa, köttet är väl att man då kan ta en massa slaktavfall och oanvändbara slamsor och sen blanda in det i "skinkan". Då blir det ju billigare att tillverka iaf, även om vi som kund kanske inte får så mycket billigare i slutändan. Extra illa är ju dessutom, som Aftonbladet skrivit om tidigare, att svenska bönder knappt får nåt alls mer betalt för sitt kött än vad importörerna betalar för det utländska, ÄNDÅ är det svenska köttet MYCKET dyrare i butik. Det är alltså försäljningsledet som roffar åt sig för att vi konsumenter betalar mer för det svenska köttet, bönderna får inte mycket mer alls. därför är gårdsbutiker bra... priset blir lägre och bönderna får mer för sitt arbete
Elisabeth-Västkustkolonisten
19-05-2006, 07:31
CITAT (pejori @ 18-05-2006, 20:01) CITAT (Pirum @ 18-05-2006, 19:56) Grejen med att slunga, eller pressa, köttet är väl att man då kan ta en massa slaktavfall och oanvändbara slamsor och sen blanda in det i "skinkan". Då blir det ju billigare att tillverka iaf, även om vi som kund kanske inte får så mycket billigare i slutändan. Extra illa är ju dessutom, som Aftonbladet skrivit om tidigare, att svenska bönder knappt får nåt alls mer betalt för sitt kött än vad importörerna betalar för det utländska, ÄNDÅ är det svenska köttet MYCKET dyrare i butik. Det är alltså försäljningsledet som roffar åt sig för att vi konsumenter betalar mer för det svenska köttet, bönderna får inte mycket mer alls. därför är gårdsbutiker bra... priset blir lägre och bönderna får mer för sitt arbete  I vilken gårdsbutik handlar du i? Vi söker en som är bra
*Felix matte*
19-05-2006, 08:07
CITAT (kristerh @ 18-05-2006, 11:57) CITAT (Felix matte @ 18-05-2006, 11:51) men man vet ju inte... de kanske sprutar in något i nötkött också.  Här har du en länk till om köttfärs denna gång köttfärskrister Vi köper enbart butiksmald köttfärs och skulle den försvinna så köper jag köttkvarn och maler själv. Man undrar vem som kommer på alla idiotiska idéer. Förr fick vi köpa "äkta" varor som inte alls var dyrare än dagens fejkade.
kristerh
19-05-2006, 10:03
CITAT (Felix matte @ 19-05-2006, 09:07) Vi köper enbart butiksmald köttfärs och skulle den försvinna så köper jag köttkvarn och maler själv. Jag skulle nog inte vara så säker på att det är perfekt bara för det är butiksmalt  köttet kan ju vara prepararat innan det når butiken, och efter allt man läst så skulle jag inte bli förvånad om det var så visst, jag skulle handla butiksmalt och gör så ibland men som sagt jag är inte säker på att det är bättre kött för det. krister
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-05-2006, 08:31) CITAT (pejori @ 18-05-2006, 20:01) CITAT (Pirum @ 18-05-2006, 19:56) Grejen med att slunga, eller pressa, köttet är väl att man då kan ta en massa slaktavfall och oanvändbara slamsor och sen blanda in det i "skinkan". Då blir det ju billigare att tillverka iaf, även om vi som kund kanske inte får så mycket billigare i slutändan. Extra illa är ju dessutom, som Aftonbladet skrivit om tidigare, att svenska bönder knappt får nåt alls mer betalt för sitt kött än vad importörerna betalar för det utländska, ÄNDÅ är det svenska köttet MYCKET dyrare i butik. Det är alltså försäljningsledet som roffar åt sig för att vi konsumenter betalar mer för det svenska köttet, bönderna får inte mycket mer alls. därför är gårdsbutiker bra... priset blir lägre och bönderna får mer för sitt arbete  I vilken gårdsbutik handlar du i? Vi söker en som är bra det finns en bra utanför lindome.... den heter Gödebergs gårdsbutik...den är bar sen ligger det en i fjärås, men vet inte namnet på den tyvärr...
*Felix matte*
19-05-2006, 21:37
CITAT (kristerh @ 19-05-2006, 11:03) CITAT (Felix matte @ 19-05-2006, 09:07) Vi köper enbart butiksmald köttfärs och skulle den försvinna så köper jag köttkvarn och maler själv. Jag skulle nog inte vara så säker på att det är perfekt bara för det är butiksmalt  köttet kan ju vara prepararat innan det når butiken, och efter allt man läst så skulle jag inte bli förvånad om det var så visst, jag skulle handla butiksmalt och gör så ibland men som sagt jag är inte säker på att det är bättre kött för det. krister Nej helt säker kan man ju inte vara... men jag har en "nära" som jobbar i charken och bl.a mal färs... han säger att det är fina köttstycken han stopppar i kvarnen. Så trist att man inte ka vara säker på om råvaran är manipulerad.
zaaritha
19-05-2006, 21:38
Vidrigt! Man borde bli vegetarian till 100%--men jag vill--trots allt ha kött, nå´n gång!
Jag är så trött på alla dessa varningar och rykten som florerar när det gäller vad vi stoppar i oss! Är man född i mitten av femtitalet och tänker tillbaka på allt som en gång varit nyttigt och som idag näst intill är livsfarligt att äta är det inte speciellt svårt att få ätstörningar. Jag säger inte att jag inte tar åt mig, för det gör jag! Jag blir skräckslagen. Men det bästa tipset måste ju i så fall vara att helt sluta äta! För kom inte och säg att det skulle vara lugnare att tex köpa KRAV-märkt! Ryktena florerar lika mycket där om man verkligen öppnar öronen och lyssnar, och struntar i att gömma sig bakom ett ord som låter bra. Jaha, då återstår alltså att odla och föda upp själv. Och vem tror sig kunna vara trygg då? .............Tja, det finns ju alla dessa luftföroreningar. Du göder grödorna med egen kompost, men vad finns det i komposten då? Förlåt om det låter provocerande, men jag älskar att äta och snart kan man ju inte äta nåt alls utan att det är livsfarligt Tyvärr så hjälper det ju inte att dricka i stället! Det är ju lika farligt det  ( och det kunde man visst också tolka som man ville, ja  ) Ja,ja, Hur man än vänder sig så har man som bekant rumpan där bak
Halaj!
Fast här måste jag göra ett inlägg (sic!), angående just köttfärs. Ni som har varit med ett tag, minns ni att köttfärs som var billig alltid hade en ”blöja” under färsen? Denna blöja hade som funktion att suga upp vätska som fälldes ut ur färsen. Då visste man att köttet inte hade hög kvalitet. Nuförtiden ligger det bara någon slags vaxpapper (el. vad det nu är)oavsett var man handlar el. kilopris. Detta tolkar jag som att den sämsta färsen helt enkelt har försvunnit från diskarna. Allt blir inte bara sämre och sämre.
//T
Visst har vi stoppat i oss "skit" i många år, åren efter andra världskriget började väl besprutningen på allvar antar jag. Och i en del avseenden är vi friskare idag än förr. Men allergier osv är ju så vanliga idag att det MÅSTE vara miljöfaktorer som ligger bakom. Antingen i luften vi andas eller maten vi äter. Vi kan ju inte ha förändrat oss radikalt genetiskt på ett par generationer. Exv. Jag tror helt klart att vi får i oss FLER okända ämnen idag än för 50 år sedan. Men visst, blyförgiftningarna etc är färre.
Att KRAV inte är perfekt är tyvärr självklart. Men överlag tror jag ändå det är bättre än industriproducerade grödor. Skulle faktiskt tro att KRAV ligger närmre 50-talets småskaliga jordbruk, än dagens konventionella, TROTS att det säkert DDTades friskt på 50-talet. Talar här om matens näringsvärde osv.
Imorse sa de på nyheterna att frukt&grönt hade mycket sämre näringsvärde än för 50 år sedan. Därför att industrin har prioriterat kvantitet över kvalitet, och vi kunder har väl ofta tyvärr hakat på.
Tillägg : det jag menar är alltså att det är bra att media "larmar" om sånt här. Även om det går till överdrift ibland. Tycker att media länge varit alltför okritiska till matindustrins alla påhitt.
CITAT (Evgeni @ 20-05-2006, 08:30) Jag är så trött på alla dessa varningar och rykten som florerar när det gäller vad vi stoppar i oss! Är man född i mitten av femtitalet och tänker tillbaka på allt som en gång varit nyttigt och som idag näst intill är livsfarligt att äta är det inte speciellt svårt att få ätstörningar. Jag säger inte att jag inte tar åt mig, för det gör jag! Jag blir skräckslagen. Men det bästa tipset måste ju i så fall vara att helt sluta äta! För kom inte och säg att det skulle vara lugnare att tex köpa KRAV-märkt! Ryktena florerar lika mycket där om man verkligen öppnar öronen och lyssnar, och struntar i att gömma sig bakom ett ord som låter bra. Jaha, då återstår alltså att odla och föda upp själv. Och vem tror sig kunna vara trygg då? .............Tja, det finns ju alla dessa luftföroreningar. Du göder grödorna med egen kompost, men vad finns det i komposten då? Förlåt om det låter provocerande, men jag älskar att äta och snart kan man ju inte äta nåt alls utan att det är livsfarligt Tyvärr så hjälper det ju inte att dricka i stället! Det är ju lika farligt det  ( och det kunde man visst också tolka som man ville, ja  ) Ja,ja, Hur man än vänder sig så har man som bekant rumpan där bak  HELT RÄTT GILLAN!!!!! ät det som är gott...hoppa över det som inte är gott...även krav-odlat har föroreningar genom regn och genom jorden.....tror inte det är så stor skillnad, mer än på priset...eller hållbarheten... nått ska vi ju dö av i slutändan....
zaaritha
20-05-2006, 18:03
Man får väl bli vegetarian, som sagt!
kristerh
22-05-2006, 10:17
Jag bryr mig inte om vad som är nyttigt eller ej... det jag reagerar på är att de smyger in en massa skit i varorna men inte upplyser om det. krister
CITAT (kristerh @ 22-05-2006, 11:17) Jag bryr mig inte om vad som är nyttigt eller ej... det jag reagerar på är att de smyger in en massa skit i varorna men inte upplyser om det. krister sant... ska man gå på alla larmrapporter så kan man lika gärna hoppa i den giftiga sjön och leta alger på botten... men se upp för grönalger och brunalger...dom är farliga
Biggan_
22-05-2006, 13:57
Äta bör man annars dör man äter gör man ändå dör man! Det går inte att skydda sig för allt som är farligt, men jag håller med, man skall inte stoppa onödigt skit i maten!
*Felix matte*
22-05-2006, 22:06
CITAT (kristerh @ 22-05-2006, 11:17) Jag bryr mig inte om vad som är nyttigt eller ej... det jag reagerar på är att de smyger in en massa skit i varorna men inte upplyser om det. krister Precis! Om vi får veta så får vi själv välja om vi vill köpa varan eller inte. Fick ICA reklam idag... Djupfryst Buljongmarinerad Kycklingfilé av bröst 59kr/kg Där såg jag direkt röd flagg Minns att innan media började kolla detta med kycklingkött i butiksdiskarna så kostade den billigaste kycklingfilén minimum 99kr/kg.. och då var det inte marinerade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|