Förra året satte jag bönor men inte en ända planta kom upp . iår tänkte jag förkultivera dom men hur gör man med bönor? Tomatplantor vet jag hur jag ska göra med dom tycker om värme. Men när man förkultiverar bönor ska man då ha plast över? Vilken jord bör man använda jag använde planteringsjord en näringsfattig jord?
Bönsorterna är bröderna nelsons bönor vax- och böna bryt-
MVH Karin
Eva 33c
18-05-2006, 11:29
Bönor vill ha varmt i jorden (10-15 gr) när man sår dem annars riskerar man att de ruttnar. Kanske sådde du för tidigt förra året? Jag brukar så mina första vecka i juni. Problemet brukar vara att så fort groddarna tittar upp så tror visst fåglarna att det är gröna feta maskar och rycker upp dem! Därför brukar jag täcka sådden med odlingsväv till det blivit plantor. Kanske tog fåglarna dina? I år ska jag prova att förkultivera några plantor och se om det lönar sig. Jag har sått en böna i varje kruka som jag fyllt med såjord. Jag räknar inte med att de ska bli gamla i krukorna utan bara så sora att inte fåglarna vill ha dem. Vi får se hur det går
anilin
18-05-2006, 15:52
Ett gammalt tips från skåne:när körsbärsträden blommar är det dags att så bönor! Hälsningar anilin i zon 1
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.