jesse
Hej på er

Jag tittade som hastigast på Söderläge i gårkväll. Jag reagerade på att hon som är trädgårdsdesigner (vet inte namnet), inte såg ut som hon hörde hemma där.

Hon trippade nämligen runt i sina fina kläder och svarta spetsiga skinnskor, när hon tog upp plattor och grävde och dylikt. Det kändes inte så trovärdigt. Ok hon behöver inte vara helt arbetsklädd men högklackat i jorden kändes si så där... I och för sig så klippte de precis när hon började göra ta i och ta upp plattor, så med andra ord gjorde hon nog ingenting......

är det fler än jag som störde sig på detta?
huh.gif
kristerh
Störde mig vet jag inte om jag gjorde wink.gif men visst reagerar man,
men förmodligen är det så att hon designar bara, sedan får andra göra jobbet, men varför låtsas att göra något när man inte gör det wink.gif
krister
Carex
stör mig också på att hon är lite lam eller vad man ska säga, verkar lite mer som om det är viktigare hur det ser ut när det blir "klart" efter några dagar än hur det trivs och kommer se ut i framtiden. Det blåregnet hon planterade glömde hon totalt att nämna att det tar tid på sig, inget fel i det, mne man kanske borde upplysa om att man kan sätta slingrande sommarblommor där under tiden?
gunnelö
Och så visar de hur man sår chili och säger att man bör så den feb - april, och nu är det mitten på maj. Dålig tajming! mad.gif

Och varför handlar programmet så lite om växter och så mycket om sten och plattor och betong och sand och skruvar och skruvdragare och...

Nej ge oss Gröna Rum tillbaka!! rolleyes.gif

Gunnel Ö
dajo
CITAT (gunnelö @ 18-05-2006, 15:06)
Och så visar de hur man sår chili och säger att man bör så den feb - april, och nu är det mitten på maj. Dålig tajming!  :angry:

Och varför handlar programmet så lite om växter och så mycket om sten och plattor och betong och sand och skruvar och skruvdragare och...

Nej ge oss Gröna Rum tillbaka!! rolleyes.gif

Gunnel Ö

Håller med till 100%
Pirum
He, ja, ja vill också ha Gröna Rum tillbaks. Fast jag störde mig på att det var så mycket dekorationsodling där och så lite potäter, grönsaker, frukt rolleyes.gif Men det var iaf färre skruvdragare tydligen. (Har inte sett Söderläge än)

Varför kan de inte göra ett AKTUELLT odlingsprogram? Om de börjar i sydligaste Sverige och spelar in med 1-2 veckors framförhållning (borde väl gå) så skulle ju programmen vara helt aktuella.

Tycker de borde ha FYRA trädgårdsprogram : 1 för allt hantverkande-trädgårdsplanerande och jobbande, 1 för alla blommor, 1 för alla slottsträdgårdar etc i Sverige och utrikes, och 1 för odling av mat.

Alla 4 behöver inte visas samtidigt. Odlingsprogrammet kanske kan koncentreras till vår-höst, prydnadsträdgårdsprogrammet med inslag från England osv kan ju visas på vintern, likaså mycket av hantverkandet så man kan planera vårens och sommarens byggnad- och anläggningstekniska bravader.

Tillägg : program om hur man "inreder" sin trädgård kan lämpligen gå i kommersiella kanaler, då det är så mycket verktyg och material som visas i programmen. Säger inte att sådana program är dåliga, eller fel, men SVT bör i första hand visa sånt som tittarna efterfrågar, inte sånt som handeln vill stödja.
Aries
CITAT (Pirum @ 18-05-2006, 16:00)
Varför kan de inte göra ett AKTUELLT odlingsprogram? Om de börjar i sydligaste Sverige och spelar in med 1-2 veckors framförhållning (borde väl gå) så skulle ju programmen vara helt aktuella.

Precis vad jag har funderat på. Lite konstigt när man ser snö i programmen.
Klematis
CITAT (Carex @ 18-05-2006, 12:49)
stör mig också på att hon är lite lam eller vad man ska säga, verkar lite mer som om det är viktigare hur det ser ut när det blir "klart" efter några dagar än hur det trivs och kommer se ut i framtiden. Det blåregnet hon planterade glömde hon totalt att nämna att det tar tid på sig, inget fel i det, mne man kanske borde upplysa om att man kan sätta slingrande sommarblommor där under tiden?

Funderade oxå på det med blåregnet. Hur lång tid tar det innan den blivit stor och börjar blomma. Hur länge blommar den? Den är ju underbar, men är den inte giftig?
adrian
Under TVinspelningarna som jag var med på så lärde jag mig en sak:

Tv är inte på riktigt, det är på låtsas...

Och det STÄMMER faktiskt, mycket är fejkat och det BRYR sig INTE vare sig filmteam eller TV bolagen om...

De vill ha tittarsiffror och struntar faktiskt i om det är korrekt eller ej.

Jag har levt ihop med dessa människor ifrån i stort sett hela världen så jag vet att jag har rätt i vad jag säger, det är mycket en "show for the masses" som man brukar säga i de här sammanhangen.

Ta TV med en nypa salt och ta det för vad det är...
smile.gif
Klematis
Och jag som trode att man kunde lita på tv??!! huh.gif laugh.gif
soulfire
hej
nu vill jag fastiskt ge en annan åsikt!
Maria Arborgh är ju landskapsarkitekt och hennes främsta kunskap är rumslighet i trädgård. Därför är det inte konstigt att det är det som de fokuserar på... Jag har träffat maria och jag kan bara säga att hon inte alls är pimpinett. Hon vägrar ha handskar och sliter och släpar som en oxe. Jag tror att det är för att hon är så späd och rätt finklädd (fast jag har hört att de flsea kläderna de har på inspelning kommer från svt:s kostymföråd) som man kan uppfatta henne som pimpinett.

Gunnel kommer tillbaka ihöst med vad jag förstår är för henne ett riktigt drömprogram...
Kan ni inte släppa Gröna Rum och fundera på hur det perfekta programmet hade sett ut istället?
Jag gillar att söderläge handlar om rumslighet men jag hade gärna sett ett program till som handlar om långsiktig planering och mer om frösådd, sticklingar, blanda egen jord och lite grundtips...

Jag tror att det finns plats för många olika typer av program... det finns så otroligt många trädgårdsintresserade!
Mia, zon 3
Det skriver jag under på! Att det borde finnas många olika trädgårdsprogram alltså. Har man bara 30 minuter en gång i veckan (med reklamavbrott i vissa fall) blir det inte mycket tid att täcka alla sidor av ett så stort intresse. Tänk om det bara fanns utrymme för 30 minuter sport ipå en hel vecka - hur skulle det tas emot av tittarna....? wink.gif
Ramoth
CITAT (Mia @ zon 3,19-05-2006, 12:56)
Det skriver jag under på! Att det borde finnas många olika trädgårdsprogram alltså. Har man bara 30 minuter en gång i veckan (med reklamavbrott i vissa fall) blir det inte mycket tid att täcka alla sidor av ett så stort intresse. Tänk om det bara fanns utrymme för 30 minuter sport ipå en hel vecka - hur skulle det tas emot av tittarna....? wink.gif

Hm... varför inte byta proportioner mellan trädgårdsprogram och sport! tongue.gif
Då kunde vi alla få vårt lystmäte, men å andra sidan hade vi väl inte hunnit titta så mycket - det finns ju odlingar att ta hand om. Dvs ut i verkligheten istället för att sitta vid dumburken.

Men allvarligt talat - mer tid för trädgårdsprogram hade varit helt ok!
adrian
Tänk om vi kunde göra ett eget program?

Alla vi som kan en del kunde få 30 minuter och sätta ihop sin egen lilla "show"...

Jag kunde ju ta träskbygge samt regnskogsterrarium.

Och de som endast kan roliga tips kan få hoppa in istället för reklamen och visa samt, förklara HUR man gör detta speciella lilla knep...smile.gif.

Jag tror vi skulle spöa många andra program faktiskt, det vi gör ligger ju lite "närmare" den vanliga människans arbeten i trädgården...smile.gif

(tänk om detta skulle få högre tittarsiffror) blink.gif wink.gif tongue.gif
Klematis
Visst kan man få många tips i programmen med alla verkar så dyra. De borde ha lite för en annan med vanlig lön och trädgård kan jag tycka.
Merlin
Vilken bra ide!!!!! biggrin.gif biggrin.gif Ett program som handlar om den vanlige odlarens vedermödor tongue.gif tongue.gif Ett sånt program skulle säkert få många tittare (åtminstone vi på odlaiter - fniss - skulle sitta bänkade!!!!!)
Klematis
Visst biggrin.gif MEn dagens tips för hur man gömmer inköpen för sin man/sambo!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon