gustav1977
Hej!

Jag fick tag i två plantor (ca 10 cm höga) för några dagar sedan från Blomstertorget. Jag har vattnat dem litegrann och har dem i ett fönster med 2 st Osram Fluora 77, 120 cm 36 Watt ca 10 cm ovanför. Inga rötter syns i dräneringshålen och krukorna är runda ca 9 cm i diameter. Jag har ca 22-23 grader hemma.

Idag upptäckte jag blomställningar eller vad det heter högst upp på båda plantorna. Varför? De borde ju har tillräckligt med ljus och kruka att växa i? Är det så att tillväxten hämmas om de blommar tidigt? Ska jag "knoppa av" blommorna för att förskjuta blomningen? Blir skörden mindre om de blommar tidigt eller kan de ge frukt hela säsongen? Ska jag plantera om dem redan?

Nån som har tips? Plantorna ser för övrigt mycket friska ut!!

Oj, återigen många frågor men det finns ju så mycket att lära!

/gustav
Gurkan
Många rekomenderar att man nyper bort den första blomman för att stimulera mer blomning och större skörd.

Det är nog ingen fara att dom börjar blomma nu, fortsätt att ge dem ordentligt med ljus och låt dem växa på. Dom kommer att fortsätta att blomma och sätta frukt under en lång tid så det ska inte vara några problem.
gustav1977
Hej!

Förresten, mina plantor är pigga å glada på morgonen framåt eftermiddag/kväll så hänger de trött... Vad beror det på?

En nybörjarbevattningsfråga: Ska man vattna på morgonen eller när det är soligt och hålla sig från att vattna på kvällen?

/gustav
noora
En del chili fäller ihop bladen lite på natten, det är helt normalt. Men om bladen slokar och känns sladdriga behöver den vatten.

Jag vattnar mina chili när jag kommer ihåg att vattna dem, oftast på kvällen smile.gif Man ska inte vattna för mycket, de tål inte att "dränkas" för ofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon