yenny
Funderar lite på det här med rotning... köpte nämligen en meredithii 3425 för ett tag sedan och inte en tillstymmelse till rötter ännu (viserligan bara 2 veckor sedan, men man är ju lite nojig biggrin.gif )

Hur vet man vart de sätter rötter? För jag tycker det verkar vara lite olika, vissa längst ner precis ovanför där man klippt, endel på hela stammen och vissa bara från bladfästet (nod?)

Så här ser i alla fall min stickling ut:

Bör den sitta i jorden ända ner till bladen? eller hur skall jag göra?
Den är lite svår att få ner så långt, för bladen sitter liksom i vägen.
jag brukar rota i en blandning av jord och perlite. I ett miniväxthus.... än så länge har jag inte misslyckats, fast då har jag mest rotat tunna sticklingar.
Funderar på om jag kanske skulle testa pejoris metod (att rota i fuktig sand)
Emma_
Jag är ju bara nybörjare på det här, men min erfarenhet är i alla fall att så vedartade sticklingar kan vara lite sega med att få fram rötter, men de brukar alltid klara sig. Känns bladen styva och fina så är det ju ingen fara än. smile.gif Jag tycker rötterna brukar komma lite varstans på "stjälken" på såna sticklingar.

Hmm.. Jag vet inte riktigt vad som är bäst att rota i. wink.gif Vad har den suttit i hittills? Jag hade nog personligen testat i fuktig vitmossa.

Den kommer säkert rota sig jättefint i vilket fall som helst Jenny! smile.gif

Emma
yenny
CITAT (Emma_ @ 18-05-2006, 13:57)
Vad har den suttit i hittills? Jag hade nog personligen testat i fuktig vitmossa.

hittils har den suttit i jord blandat med perlite.
Någon vitmossa har jag inte (vet inte vart jag skulle hitta det)
Emma_
Haha, jag gick ut och plockade min i skogen, men sedan fick jag höra att det inte var samma vitmossa. huh.gif Nu har jag i alla fall ett paket som är köpt på blomsterlandet. Plantagen var jag på först och de hade inget.

Men ha du kvar den i jordblandningen, rötterna kommer säkert såsmåningom. smile.gif Eller testa med sand om du har möjlighet till det.

Emma
Linda_A
Jag har den med. Jag vet inte hur långt min har kommit men jag brukar inte röra dem så länge de ser okej ut.

Jag rotar det mesta i jordblandningen som jag kör med.

För mig så funkar det bäst. smile.gif
yenny
då kanske jag bara skall vara lite tålamodig då biggrin.gif

Det är inte min bästa egenskap tongue.gif

är det föresten någon som vet om kerrii är lätt att rota?
Emma_
CITAT (yenny @ 18-05-2006, 14:38)

Japp, det är den! Hittills har jag testat i både jord och vatten, funkade jättebra med båda. Den får rötter relativt snabbt också. smile.gif

Emma
yenny
CITAT (Emma_ @ 18-05-2006, 14:46)
CITAT (yenny @ 18-05-2006, 14:38)

Japp, det är den! Hittills har jag testat i både jord och vatten, funkade jättebra med båda. Den får rötter relativt snabbt också. smile.gif

Emma

trevligt smile.gif då behöver jag inte vara tålamodig så länge då biggrin.gif
Linda_A
Fast växer fort gör inte kerrii dock. sleep.gif
yenny
CITAT (Linda_A @ 18-05-2006, 17:21)

nä.. det vill jag lova... 3 blad på ca 8 månader har jag fått på en kerrii.
Emma_
CITAT (Linda_A @ 18-05-2006, 17:21)

Nää.. det är tråkigt. wink.gif Fast min växer på rätt bra nu sen jag klippte ner den. Men den tar ju evigheter på sig att utveckla bladen.

Emma
Linda_A
Inte för att det spelar mig någon roll direkt.

Jag vet inte riktigt varför jag köpte den. tongue.gif
Men men den står bra där den står. biggrin.gif
jetn
CITAT (Emma_ @ 18-05-2006, 14:18)
Haha, jag gick ut och plockade min i skogen, men sedan fick jag höra att det inte var samma vitmossa.  :huh: Nu har jag i alla fall ett paket som är köpt på blomsterlandet. Plantagen var jag på först och de hade inget.

Vad är det för vitmossa ni pratar om, vad heter den? Finns det något latinskt namn och hur gör ni med den? Läggs den löst i krukan eller packar man den hårt? Ska den täckas med vatten eller bara vara fuktig? Många frågor, men jag har aldrig varit bra på detta med rotning när det gäller andra växter blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon