yenny
Funderar lite på det här med rotning... köpte nämligen en meredithii 3425 för ett tag sedan och inte en tillstymmelse till rötter ännu (viserligan bara 2 veckor sedan, men man är ju lite nojig biggrin.gif )

Hur vet man vart de sätter rötter? För jag tycker det verkar vara lite olika, vissa längst ner precis ovanför där man klippt, endel på hela stammen och vissa bara från bladfästet (nod?)

Så här ser i alla fall min stickling ut:

Bör den sitta i jorden ända ner till bladen? eller hur skall jag göra?
Den är lite svår att få ner så långt, för bladen sitter liksom i vägen.
jag brukar rota i en blandning av jord och perlite. I ett miniväxthus.... än så länge har jag inte misslyckats, fast då har jag mest rotat tunna sticklingar.
Funderar på om jag kanske skulle testa pejoris metod (att rota i fuktig sand)
Emma_
Jag är ju bara nybörjare på det här, men min erfarenhet är i alla fall att så vedartade sticklingar kan vara lite sega med att få fram rötter, men de brukar alltid klara sig. Känns bladen styva och fina så är det ju ingen fara än. smile.gif Jag tycker rötterna brukar komma lite varstans på "stjälken" på såna sticklingar.

Hmm.. Jag vet inte riktigt vad som är bäst att rota i. wink.gif Vad har den suttit i hittills? Jag hade nog personligen testat i fuktig vitmossa.

Den kommer säkert rota sig jättefint i vilket fall som helst Jenny! smile.gif

Emma
yenny
CITAT (Emma_ @ 18-05-2006, 13:57)
Vad har den suttit i hittills? Jag hade nog personligen testat i fuktig vitmossa.

hittils har den suttit i jord blandat med perlite.
Någon vitmossa har jag inte (vet inte vart jag skulle hitta det)
Emma_
Haha, jag gick ut och plockade min i skogen, men sedan fick jag höra att det inte var samma vitmossa. huh.gif Nu har jag i alla fall ett paket som är köpt på blomsterlandet. Plantagen var jag på först och de hade inget.

Men ha du kvar den i jordblandningen, rötterna kommer säkert såsmåningom. smile.gif Eller testa med sand om du har möjlighet till det.

Emma
Linda_A