Hoppsan
Nu har jag börjat gräva en ny rabatt. Har tagit bort grässvålen. Jag tror att vi har lerjord, den blir som ett damm när den är torr. Kan det vara lerjord då?
I alla fall... måste jag gräva bort jord under grässvålen eller räcker det om jag luckrar jorden en bit ner med en grep och sen fyller på med påsjord och kogödsel (på påse)?
Om man måste gräva bort - vad gör man i så fall av jorden? Går den att återanvända på nåt sätt?
Caprice
Eller så gör du det lätt för dig... plantera sånt som trivs i lera... kanske en härlig rosenrabatt...? wub.gif
Att luckra upp med grep funkar inte, det blir snabbt kompakt igen... kan funka om du blandra i grus / sten för att dränera, men det låter inte som ett bra alternativ tycker jag...

Jag har gjort såhär när jag gjort rabatter som ska jordförbättrats: Jag gräver ur, och det jag grävt ur lägger jag som en ring runt rabatten, den blir mao lite upphöjd... vilket bara är positivt, rabatten värms tex snabbare av solen på våren, och kommeer således igång snabbare. Sedan fyller du upp där du grävt ur med lämplig jord. Jag brukar köpa billig jord i säck, typ 5 för en hundring, och blandar 50/50 med kogödsel.
Ingo
CITAT (Hoppsan @ 18-05-2006, 14:29)
den blir som ett damm när den är torr. Kan det vara lerjord då?

Det kan det vara, men det bästa testet är om den går att rulla till korvar när den är fuktig. Då är det riktig lerjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon