Jag har en hängsälg som har stått i en kruka på balkongen i två år. Första året var den jättefin och buskig, men efter vintern verkade det som att många grenar dog och vi fick ta bort dem. Nu efter andra vintern verkade fler av dess grenar ha dött så nu är den inte alls fin och buskig, utan snarare ganska ful och gles.
Nu planterade jag om den i en större kruka, eftersom jag insåg att krukan förmodligen var ganska liten.
Men vad ska man göra för att få den att bli fin igen?

Henrik_
18-05-2006, 19:12
klipp in alla grenar så att det blir som ett huvud upptill.. det kommer spruta fram nya fina grenar..
IceCube
18-05-2006, 19:16
Är det penséer du har mer i krukan?
CITAT (Henrik_ @ 18-05-2006, 20:12)
klipp in alla grenar så att det blir som ett huvud upptill.. det kommer spruta fram nya fina grenar..
Åh, vad bra, det ska jag prova!
Tycker nästan inte att det spelar nån roll om jag råkar förstöra den, för den är ju så ful just nu ändå. Men jag vill ju helst försöka rädda den.
Tror du att den kommer att få nya grenar och blad redan i år?
CITAT (IceCube @ 18-05-2006, 20:16)
Är det penséer du har mer i krukan?
Jag vet faktiskt inte. Det stod violer där jag köpte dem, men min mamma trodde att de var penséer.
Har närbilder i mitt album under Vår 2006 om du vill kolla.
Anledningen till grendöden är att krukan har varit för liten, och det är den tyvärr fortfarande. det går inte att klippa fram bättre näringsförhållanden i en växt, man måste ge dem det genom rötterna.
För att sälgen ska utvecklas väl, ge den dubbelt så stor kruka, klipp bort det döda intill frisk ved och vattna.
Henrik_
18-05-2006, 21:47
jo visst, du har allderless rätt, krukan är för liten.. men för att få igång plantan på bästa sätt så får man ta bort alla grenar... ju mer man tar bort, desto mer kommer det tillbaka...
dessutom så måste jag påpeka att en trång kruka kan innehålla väldigt mycket näring, så det har inget med saken att göra.
Det håller jag inte alls med om, och då vitaliserar jag en hel del träd per år.
När man tar bort all eller mycket blad- och grenmassa tvingar man växten att ta till sina reserver, lagrade i ved och rot. Finns reserverna så kommer trädet att orka skjuta nya skott och utveckla nya blad, men då har man tärt på de reserver trädet har, och då kommer det sämre att klara torkan som uppstår i en kruka samt vinterns utmaningar. Grenverket som kommer om den orkar skjuta skott blir inte bättre än det den har nu, snarare sämre.
Finns inte dessa reserver (och de är mindre med en växt som redan nu måste släppa sina grenar, dvs låta dem dö), kommer trädet inte att skjuta skott, eller kommer att skjuta några få, och skapa sämre krona än det har nu.
Har trädet reserver får man igång nytillväxt på de befintliga grenarna om man löser orsaken till problemet, dvs att trädet har för dålig vatten- och näringsförsörjning. har den inte reserver kommer den ändå att orka skjuta skott med ny näringstillförsel, och bygga upp reserverna den behöver.
Vatten saknar den aldrig, för krukan är av plast (förra krukan var av samma typ) och står i halvskugga så den torkar aldrig ut helt (fast den dränks så klart inte för jag har självklart hål i botten).
Rötterna fyllde inte hela den gamla krukan (om ni fattar), men jorden var ganska kompakt. Kan det ha nåt med saken att göra också? Kanske behövs det mer porös jord? Men annars är det alltså fortfarande en för liten kruka? (Det var den största den hade, 500mm i diameter, förutom en superstor!)
Jorden blir kompakt i en kruka, förhållandena skiljer sig mycket från den mark som träd naturligt växer i. Det finns få eller inga maskar i en kruka, ingen naturlig kontakt med markvatten runt omkring, mikrolivet, temperaturer mm blir annorlunda och jorden packas ihop vid vattningen som skiljer sig mycket från det regnstril som träd i mark får.
När man planterar om i större kruka får man hjälpa rötterna att hitta ut genom att luckra den gamla krukjorden så att rötterna blir lösa och inte snurrade. Under en tid får man se till att inte endast den mer luckrare jorden utanför den gamla rotklumpen blir våta medan den kompaktare jorden är torr.
Tack för hjälpen, nu har den blivit ganska skaplig igen! Klippte upp grenarna, och nu är den buskig och fin!
Så här ser den ut nu:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.