Anna F
Hej!

Jag har en prydnadsapel som får jättevackra blommor varje år. Problemet är att en hel del av grenarna är ganska kala förutom längst ut där det finns massor av både blad och blommor. Hur (och när!) kan jag beskära trädet så att det blir lite finare?

Hälsningar

Anna
Cilla
Vad som är bäst att göra beror på varför apeln inte behåller sina blad längre in i grenverket.

Vad är det för prydnadsapel och var i landet står den?
Hur gammal är den och i vilken sorts mark står den?
Ser du att bladen på årsskotten nu under sommaren angrips av något, eller tappar den sina års- och fjolårsblad?
Finns något skrovligt eller bubbligt på grenarna där knopparna inte utvecklas?

Det är inte i första hand genom beskärning man "medicinerar" träd, men det kan användas i kombination med att man löser det problem trädet har. Det är sällan eller aldrig ett träd har problem med att det har fått utveckla sina grenar och sin bladmassa, om du förstår vad jag menar.
Anna F
Det är en purpurapel och den står i zon 1. Trädet är ungt, bara ett par tre år gammalt. Där det saknas blad har det aldrig funnits några (köpte det på höstrea rolleyes.gif ). Det finns ingenting skrovligt eller bubbligt, utan allt ser fint ut – fast blad & blomlöst...

/Anna
Cilla
Antagligen brist på vatten under etableringen. Purpurapeln 'Royalty' som skulle vara så bra järmfört med 'Profusion') kan bete sig så.

Ge trädet vatten och låt det växa så kommer det som idag är kalt inte synas när det övriga växer till sig, förgrenas, och ändå skulle bli grovgrenar utan blad.
Anna F
Tack för goda råd!

/Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon