Mi70
Hej experter på vatten! Jag fick för två år sedan av min svärmor delar till en fontän som stått inomhus. Den består av två sten (nåja, stenliknande) kar, där det större (ca 50-60 cm i diameter) placeras underst och enbart utgörs av typ fågelbad större med ca 20 cm hög kant. Det övre har samma form men mindre diameter (kanske 40 cm) och skall placeras strax ovanför det större, det mindre har en pip, där vattnet forsar ner i den undre skålen. Det övre mindre pipförsedda skålen har ett hål centrerat i botten.

Jag har letat bland hyllorna i byggvaruhusen, surfat på nätet och kollat runt, men ingenstans hittar jag en slags basal förklaring till vad jag behöver för teknisk utrustning för att få vattnet att liksom cirkulera mellan faten, förstår ni hur jag menar, att det ständigt rinner vatten från det övre fatet till det undre.... Hur går det till? Det undre fatet blir ju fullt efter ett tag, och man kan ju inte ha översvämning hela tiden? Hur gör man, vad GÖR pumpen, vilken slags pump behöver jag? Kan man kombinera så att jag även kan få en liten fontän? Jag har ett eluttag i väggen på utelplatsen i närheten där dammen är, kan jag använda den, gräver man ner "sladden" så att den ligger kvar över vintern?

Ja, ni hör.... Dessa frågor vågar jag inte riktigt fråga............ är mycket tacksam för hjälp! blink.gif blink.gif blink.gif
Sollan
Du måste ha en liten pump och slang för att leda upp vattnet till det översta fågelbadet för att sedan rinna ned och sedan pumpas upp för att rinna ner för att .....
Kan inte ge råd om hur du ska göra tyvärr.
Fråga på de ställen som säljer inomhusfontäner. Kolla handelsträdgårdar där de säljer, de brukar vara kunniga.
Kolla noga att du verkligen kan använda pump med elanslutningar utomhus!! Chansa inte! Det kan bli läskigt annat...
Mi70
Tack för svar!

Då ljusnar det en del...! laugh.gif

Men är inte alla pumpar elanslutna......det trodde jag....??? huh.gif
Sollan
Jo alla pumpar är elanslutna men för att det ska vara säkert att använda dem ute måste de vara jordade och guvetvad för att de inte ska bli strömförande. Jmf julgransbelysningar som finns för inom- och utomhus användning. Här är det sambon som kan allt om detta, själv har jag ytterst vaga kunskaper... smile.gif
Det finns fina små anläggningar med fontän att köpa som är anpassade för utomhusanvändning. Kolla in vad som finns. Lycka till!
Caprice
Du ska absolut koppla in en jordfelsbrytare, den bryter strömmen om ngt händer... en mkt billig livförsäkring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon