Klematis
hjälp! Min dotter har fått kapslar av doktorn som hon ska svälja hela. De får inte delas eller krossas och det finns inget annat alternativ. Hon klarar inte av att svälja dom. Har någon något bra tips på vad vi kan försöka med??
pejori
filmjölk eller kolsyrad dryck/vatten... smile.gif smile.gif
det brukar fungera med dom sorterna...bubblorna gör att hon inte känner dom, och filmjölk/yougurt att dom glider med av bara farten.
är det ett barn, prova med att stå bakom henne.
be henne böja huvudet bakåt och sträcka ut tungan så långt hon kan.
släpp tabletten i svalget, och sväljreflexen utlöser direkt. ge vatten/saft eller vad som helst efteråt....
lycka till. smile.gif
netaave
Plåga inte dottern i onödan!
Ta kontakt med sjukhuset och be att få en annan medicin!
pejori
det är inte att plåga... smile.gif
alla barn tål inte flytande, och då finns inget alternativ...tablett är tablett.
jag har två barn som alltid har fått tabletter istället...det har fungerat utmärkt, utan massa hot eller tvång... smile.gif
Klematis
Har provat med yougurt. Hon svalde allt utan kapslen som låg fint kvar på tungar. Hon är 11 år så jag tycker att man borde kunna diskutera, men det är helt stopp. Hon har alltid fått flytande eller tabletter som vi krossat. Men denna fanns det inget alternativ till sa de på apoteket. Ska försöka att tappa ner den långt bak i halsen som pejori föreslog. Annars blir det väl till att ringa till doktorn.
Pirum
Läskeblask har funkat bäst för mig. Tabletterna liksom rullar ner bland bubblorna smile.gif Gärna kall Cola.

Vet inte hur gammal din dotter är, men kanske kan hon prova att svälja några godisar först, de brukar vara halare och kännas mindre "farliga" att svälja. Ah, ser nu att hon är 11. Fasligt dumt att de inte gör mer lättsvalda tabletter.

Jag tror mycket mer på kall läskeblask än att tappa ner i halsen, jag kan svälja vingummin hela men skulle inte kunna svälja en tavegyl ens, om nån släppte den i halsen på mig smile.gif
Klematis
Man kan nog inte hjälpa att det blir stopp. Jag skulle kunna svälja en ganska stor tablett har inte alls ont av det. Inte min son heller.
pejori
CITAT (Pirum @ 18-05-2006, 19:01)
Fasligt dumt att de inte gör mer lättsvalda tabletter.

dom borde vara glaserade med sånt där som finns på godis...nonstopp och sådant smile.gif smile.gif
det skulle vara bättre för alla. smile.gif
Klematis
Skulle ju även kunna smaka choklad.
humla
Ett tips är att svälja ner tabletten med vatten man dricker ur en flaska. Det låter simpelt men det funkar! Vänd liksom flaskan upp-och-ner så kommer vattnet i stötar och tabletten far ner direkt.

MVH/Elin
kristina_tj
Hmm, jag blev tvungen att börja äta massa medicin förra året, och har alltid förut haft svårt att svälja minsta tablett (nu börjar jag bli en riktig hejare, man lär sig!!! smile.gif). Jag tycker att det hjälper att svälja med något som smakar mycket, apelsinjuice t ex eller läsk, jag får ofta kväljningar av smaken på tabletten (hur lite den än smakar). I början var det det enda som gick. Efter ett kunde jag börja använda vatten.

Eller nåt som är trögflytande kan också hjälpa. Det är bra att dricka lite innan, så man inte är torr i munnen. Jag brukar lägga tabletten på tungan, sen ta in lite vatten eller annat flytande och så luta huvet bakåt (vilket många säger att man inte ska) och hoppas att tabletten slinker ner av sig själv, och sen svälja, för ska jag börja svälja massa som man sväljer mat får jag bara kväljningar. Jag vill helst inte känna den.

Lycka till!!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag är tyvärr tvungen att äta medicin och jag har mycket svårt att svälja tabletter. Allt som går att öppna, öppna jag. Har tablettdelare för dom jag får dela. Men resten??? Spelar ingen roll vad jag sväljer med, det är lika svårt

Elisabeth
Farbror Blå
När jag var liten var jag tvungen att svälja en hel del mediciner, penicillin, järntabletter mm.

Järntabletterna var svårast, försökte alltid skölja ned dem med varm choklad, nåt som gjorde att chokladen blev uräcklig.
En annan favorit, äppelmoset, blev också mindre poppis eftersom mor mosade penicillintabletter i som jag skulle käka....
blink.gif
Jejja
Jag har alltid haft jätteproblem med tabletter. Hur man än gör så ligger det envisa pillret kvar i munnen... Jag har försökt att öva med godis, såna där lakritspinnar som ser ut ungefär som en tablett, jag svalde en efter en och när jag la in tabletten, så var det tvärstopp...

Men nu har jag hittat en metod som funkar för mig!!!!!
Jag tar tabletten till en smörgås, eller någon mat jag har tuggat, så att jag sväljer tabletten tillsammans med något som har konsistens.

I fil eller sylt känner man ju skillnad direkt, på var tabletten och sylten är. Men äter man smörgås och sedan trycker in tabletten i tuggan innan man sväljer, då går det jättelätt. För mig i alla fall...

Flytande och andra former är oftast så mycket äckligare än att på något sätt få ner det där pillret så jag rekommenderar verkligen inte att man tar sånt istället... Bättre så att hitta en metod man klarar av.
kerstin z5-6
Japp -hårdbrödmacka tex är ett gammalt syrretrick , man sväljer ju betydligt större tuggor än tabletter när man äter .. så är det ok att ta med mat -testa-köttbulle går bra det med :)man tuggar maten /mackan , men inte tabletten ...
gia_o
Jag har sett en mamma som stoppade in tabletten i en kokt makaron för att få sin dotter att svälja tabletten. Det funkade för dom iaf smile.gif
Klematis
hej!!!!!!!!!!!!

nu har jag lärt mig att svälja tabletter hela.
tack vare ditt tips med smörgås.
hej då. biggrin.gif
Vicke
Usch, jag har riktigt obehag av att svälja tabletter wacko.gif Biter hellre sönder fiskleveroljakapslar än sväljer dem!
Klematis
CITAT (Klematis @ 21-05-2006, 20:44)
hej!!!!!!!!!!!!

nu har jag lärt mig att svälja tabletter hela.
tack vare ditt tips med smörgås.
hej då. biggrin.gif

Ett tack från min glada dotter!!

Hon tog en mjuk smårgås med mycke messmör på. Tuggade färdigt, stoppade in tabletten i munnen och in i tuggan (med tungan) och svalde ner. Det gick jättebra.

Tackar för alla bra tips!!
pejori
toppen!!!
grattis laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon