Anso1971
Jag har ett ganska stort panoramafönster som vätter mot söder. Inga skuggande träd på hela dagen, så det blir verlkligen hett under sommarhalvåret.

Alla växter blir fula och bränner sina blad, många tappar sina blad och några dör helt och hållet. Till på köpet är jag en dålig vattnare. Ingen bra kombination alls. Finns det något alls som kan tänkas överleva där, förutom kaktusar?

En soffrygg står mot den vägg där fönstret sitter, så mina barn står ofta där och tittar ut, så jag vill helst inte ha giftiga blommor eller stickiga kaktusar, utan barnvänliga saker.
Ca_Milla
Jag har bara söder och norrfönster hemma hos mig.
I söderfönster står det massor med hoyor som STORMTRIVS, dom har aldrig växt och blommat så mkt som dom gör nu!
GoSatta
har också bara söderfönster utan skugga. kör mycket kaktusar, euphorbior, orchideer, stapelia, ceropegias. sen så finns det ett palettblad som stortrivs mitt i fönstret, monsteran trivs paraplyaralia trivs å sen lite ditt å datt. Suckulenterna är ju dom som tris bäst och bland euphorbior och olika Asclepiad finns det många som både växter fort och är intressanta.
Ca_Milla
Ah just det, jag har en yuccapalm också som trivs utmärkt. Hade även två st Dracena Marginata men dom behövde grymt mkt vatten för att inte bli ledsna, dom är nu flyttade.
catlady
I mitt söderfönster står basilika, chili, avokado, campanula, clementin, hoya och en annan slags hängranka med massor av blad. De trivs alla super! De måste dock vattnas ofta, och få en dusch med vattensprejen då och då (dock ej i solljus) smile.gif
ejjan
Har glömt vad de heter på latin, sk "pengaträd" funkar bra
liksom andra succulenter.
Orchideer har inte alls funkat hos mig, bladen blir mjuka och ledsna (speciellt med element under på vintern).
Alexander-VG-zon3
CITAT (ejjan @ 19-05-2006, 12:22)
Har glömt vad de heter på latin, sk "pengaträd" funkar bra
liksom andra succulenter.
Orchideer har inte alls funkat hos mig, bladen blir mjuka och ledsna (speciellt med element under på vintern).

pengaträd=paradis träd=crassula ovata om det blev rätt stavat.
men suckulenter,hoyor,blommande växter som hibiskus om dom får nåt slags av skydd dadelpalm kan nog med funka
zaaritha
Har kaktusar i söderfönstret. Samt ödesträd, aloe, några hoyor,sammetsblad o purpurblad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon