Full version: okänd nykomling
lissa
Den är bara 3-5cm hög, jag har en cigarett i handen för att ni ska kunna se storleken. Formen tycker jag påminner om en miniros., bladen ärlena , inte fjuniga
Jag hade en sån där liten ros man köper i typ ICA, men har inget minne av att jag pulade ner frön, däremot vet jag att jag hade tagit med mig nypon hemifrån ...Jag skulle bli jätteglad om ni kan hjälpa mig med att ge den en id..
kerstin z5-6
Helt klart liknar den på alla sätt en rosbaby -grattis !! Vilken sort är mamma? smile.gif
lissa
Kan det verkligen finnas möjlighet till att det är en ros...om det verkligen är det så blir det antinen en vnlig svensk törnros eller en pytteros som dom säljer ibland i matvaruhusen biggrin.gif biggrin.gif Det ska bli spännande att se vad det blir.
Du som har så många rosor...kan du ge mig några råd på skötsel, jag menar jord, vatten sol eller skugga..jag har alrig haft ros förut. Den pytte jag köpte höll sig inte länge sad.gif
Tack för svaret Kerstin
kerstin z5-6
Rosor i Spanien är nåt annat än rosor här
sex timmars sol tex-
behövs inte alls -sätt den så att de får förmiddags eller em sol -men slipper middagshetta
Öka krukstorlek , eftersom -om du krukodlar -ju större bytta desto finare ros
De små behöver nog skugg- halvskugga ganska länge i ditt klimat för att orka bli nåt

Rosor i kruka ger du gödsel varje vecka och de är hos dej -särskilt i kruka torkkänsliga
Däremot kan de stå ute året om utan krusiduller smile.gif
Även svenska törnerosor ser ut så där som små -så jag väntar med gissning

När jag blir pensio... då ska jag odla rosor i Spanien i stället smile.gif
regn o 5+ här laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Vore jag du skulle jag köpa mej en bukettt riktigt feta snittrosor och sticklingsföröka dem till maffiga krukrosor:) biggrin.gif
lissa
Oj Kerstin...jag har rätt mycket tur med at få frön att gro....men sticklingar och jag passar tyvär inte ihop, fattar inte varför jag inte lyckas. Jag läser o läser och sen gör jag det jag har blivit tillsagd att göra...men gott resultat uteblir alltid. mitt sista försök med Hibiskus har misslyckats IGEN. Vita prickarna kommer fran, dom tom. sätter knopp, men rötter uteblir och till slut ruttnar dom unsure.gif Nu ger jag upp, och tur är väl det med tanke på utrymmet biggrin.gif biggrin.gif
Emser
Hur ska man behandla en snittros för att den ska sätta rot? Hur gör du? Sticker du bara ner den i en kruka? Påse över? Jord?
kerstin z5-6
Min egen snittros igen, så här gör jag smile.gif Tag en rejäl snitt ros -klipp stjälken ca en dm lång -Du kan göra detta relativt långt ner och njuta av rosen sen -Vänta inte -gör det direkt när du fått dem . ..ev blad halveras , ett kvar i toppen-räcker , övriga tas bort
-Bra om ett bladveck som har pyttesmå röda blad finns med, skrapa den nedre delen av stammen så det gröna delvis försvinner
Sätt sticklingen i sandblandad jord med glasburk på krukan/ i växthusmiljö behövs ingen burk .
Skuggigt ute -utan burk
Sätt den i kruk kanten inte i mitten ...
Vänta ..Möglar det har du luftat för dåligt ..eller inte haft rosgudarna med dig smile.gif

Tre till 5 veckor efter skjuter den nya blad -passopp -ännu finns det kanske ingen rot !
När roten syns i botten av krukan -plantera om i rosjord -skydda första vintern -ev inne i svalt utrymme

Du har nu en rotäkta egen snittros
de här är alla sådana
Ciczi
CITAT (lissa @ 22-05-2006, 02:30)
Oj Kerstin...jag har rätt mycket tur med at få frön att gro....men sticklingar och jag passar tyvär inte ihop, fattar inte varför jag inte lyckas. Jag läser o läser och sen gör jag det jag har blivit tillsagd att göra...men gott resultat uteblir alltid. mitt sista försök med Hibiskus har misslyckats IGEN. Vita prickarna kommer fran, dom tom. sätter knopp, men rötter uteblir och till slut ruttnar dom unsure.gif Nu ger jag upp, och tur är väl det med tanke på utrymmet biggrin.gif biggrin.gif

När det gäller hibiskusar och sticklingar så tar det ganska lång tid för dem att sätta rötter. Genom att du tar en stickling så utsätter du den för det värsta som en växt kan tänka sig. Vattenbalansen rubbas. Det viktigaste för den lilla sticklingen är att upprätthålla vattenbalansen. När den är stabil så kan den börja sätta rötter.

För att lyckas med sticklingar krävs tålamod. Jag har haft (har fortfarande) mina i plastkruka med påse om och en påsklämma som är lätt att ta av och på när det ska luftas. Jag har kanske vattnat totalt10 ggr på två 3 månader men luftat mer eller mindre varannan dag. Det beror mycket på vädret ute också, stekande sol kräver mer luftning tycker jag. Snart (inom två veckor) kommer jag att plantera dem i lite jord och ta bort plastpåsen. De står idag i en torvbrikett. Av åtta sticklingar har jag sju kvar vilket gör totalt 17 hibiskusexemplar.

mvh Ciczi
lissa
Ciczi... sticker du ned dom i jord på en gång eller först i vatten ?? Jag har dom i vatten, skulle kanske prova att sticka ner dom i jord nästa gång smile.gif

Kerstin..när du förklarar står det helt klart, men när jag tänker efter närmare så är det komplicerat...det där med att ta bort alla blad, men att lämna ett halvt unsure.gif Jag hoppas att jag verkligen har en liten ros, helst törnros, och om det är en törnros så verkar det ju lättare från frö än stickling. Vilka underbart vackra rosor...man nästan känner doften..sommar, sommar, sommar det är dans på Liseberg (hm kan inte orden, bara melodin rolleyes.gif )
Ciczi
Jag sticker mina i torvbriketter. Busenkelt biggrin.gif

Ciczi
lissa
Tack för svar och hjälp smile.gif sad.gif
lissa
Den här tråden är ju rätt gammal nu, hoppas att ni ursäktar att jag tar upp den igen...
Kerstin...Är det bara själva stammen du planterar, ??? Skär du av rosen och har den för sig själv och bara stammen sticks i jord??? Vill bara kolla att jag fattat rätt tongue.gif

Min lilla ser precisi likadan ut, bara lite högre..Tycker du att krukan jag har den i ser för liten ut ???
Egentligen har den växt upp i det närmaste full sol, och då borde den väl tåla den även nu...den står inte hela dagen i solen, men nästan unsure.gif

Ciczi...Jag har som jag skrev mina Hibisar i vatten, men jag har ingen plastpåse över den...borde jag ha det`??
Dessutom har den börjat att få nya små pytteblad, en har haft en blomma(men tror att den hade en knopp förut, är inte säker) men inga rötter syns, bara dom vita prickarna..
Ska jag forsätta att låta dom stå där eller ???
smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Ja , jag skär av 1 dm av stammen på snittrosen -resten av rosen -med blomman tittar jag på i vas;)
lissa
Så nu behöver jag bara vänta på en kavaljer som tillägnar mig en ros biggrin.gif sleep.gif sleep.gif Man kan ju alltid försöka tongue.gif Och tack för att du svarade så snabbt smile.gif
Ciczi
Lissa,

den enda jag lyckats rota i vatten tog riktigt lång tid på sig, upp mot 4 månader om jag minns rätt. Jag har desstuom för mig att den inte hade plastpåse över sig.

mvh Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon