Full version: Änglatrumpet
Klematis
I går fick jag mitt paket med änglatrumpeter från odla. Jättefina plantor. Nu står de i nya krukor i växthuset och gottar sig. Är det fler som beställt?
hellen99
Hejsan
Jag beställde ifjol. Alla tog sig jättebra, en hann blomma samma sommar. Men tyvärr var det den enda som överlevde vintern. sad.gif , men den kommer fint i år klippte ner den ganska ordentligt för den var 2 m i höstas och den är redan över metern och kraftig.
Det var den som var rosa, de andra var vit och gul.
Klematis
Jag hade en gul/orange ifjol. Den blommade jättebra på slutet av sommaren. Men tyvärr så överlevde den inte vintern.
Inga från Närke
Är det för sent att klippa ner änglar nu? Mina har blivit så rangliga. Inga knoppar ännu.
Klematis
Jag vet inte är inte så bra på änglarna. De jag fick var kraftiga och knubbiga. Funderar på om jag ska toppa dom som jag gör med fuchiorna. Det stod på ansvisningen som följde med att man skulle plantera om änglarna flera gånger innan de fick den slutliga jättestora krukan.
Lady Hamilton
CITAT (Inga från Närke @ 19-05-2006, 18:00)
Är det för sent att klippa ner änglar nu? Mina har blivit så rangliga. Inga knoppar ännu.

Det är inte för sent men.....visst kan det försena blomningen Men jag skulle nog hellre klippa ner mina än att låta dem bli "rangligare" smile.gif
hellen99
CITAT
Jag vet inte är inte så bra på änglarna. De jag fick var kraftiga och knubbiga. Funderar på om jag ska toppa dom som jag gör med fuchiorna. Det stod på ansvisningen som följde med att man skulle plantera om änglarna flera gånger innan de fick den slutliga jättestora krukan.

Du bör absolut inte klippa de nya "änglarna", de ska växa tills de grenar sig, då först blommmar de, men det bestämmer de själva. Men ge dem jättekrukor då växer de så det knakar. Mycket vatten vill de ha också, och glöm inte gödning!
På hösten när man ställer undan dem kan man ta ned dom en hel del och även på våren när man tar fram dem igen, de tål då att tas ned ganska rejält
Klematis
CITAT (hellen99 @ 20-05-2006, 17:38)
CITAT

Du bör absolut inte klippa de nya "änglarna", de ska växa tills de grenar sig, då först blommmar de, men det bestämmer de själva. Men ge dem jättekrukor då växer de så det knakar. Mycket vatten vill de ha också, och glöm inte gödning!
På hösten när man ställer undan dem kan man ta ned dom en hel del och även på våren när man tar fram dem igen, de tål då att tas ned ganska rejält

Hur stor kruka ska de ha?
Lady Hamilton
Öka upp krukstorleken succesivt (flera stl i taget) tills du hamnar kring 40-50 L Vissa sorter behöver ännu större krukor. Men det brukar man lösa genom att man planterar "ängeln" i en stor kruka ( wink.gif om jag inte minns fel ca 20cm:rs) Som man har gjort flera runda 5 cm hål i runt kruk kanterna. Denna planterar du swedan ner i en STOR kruka (gärna 100 L) Sedan till hösten så "gräver" du upp "inner krukan" och skär bort rötterna som är utanför och vinterförvarar inner krukan enligt "konstens" alla regler
hellen99
Min har bara en 30 liters kruka. Men då kräver den mycket vatten och gödning, men den växer som sjutton och trivs bra i den! Kan inte ha större kruka pga för liten plats i trädgården, har bara några kvadrat att spendera!
biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon