Hejsan! Ny trädgård och stor planteringslust. Då blir det att man missar en del. Av någon anledning hade jag fått för mig att nyplanterade träd och buskar ska stå ifred och etablera sig ordentligt ett par år innan man beskär dem. Men... så öppnade jag Beskärningsboken igår och insåg att jag borde ha skurit ner de schersminer jag planterade våren 2005 till 15 cm ovan mark för bättre förgrening. Jag som trodde jag var så duktig som vattnar, håller undan gräs en bra bit runt om och gödslar. Suck.
Hur skulle ni göra, strunta i nedskärningen helt och hållet och bara beskära gamla grova grenar om att antal år eller skulle ni stubba nästa vår, dvs år 3?
Eva 33c
19-05-2006, 15:16
Jag har trädgården full av schersminer (en av mina favoriter) och stubbar de egentligen aldrig. Busken behöver det inte på något sätt, förgrenar sig och blir tät ändå. När det blivit väldigt täta kan man ta bort några gamla grova grenar så lång ner man kommer åt. Men inte ens det gör jag varje år. Någon av mina buskar står lite trångt till så där har jag klippt ner den lite häftigare ibland bara för att få lite bättre plats själv.
Schersminer tål hård beskärning men behöver den inte för att bli fina.
Big Gardener
19-05-2006, 17:39
Anledningen till att man inte bör beskära buskar och träd vid etableringen är ju att växterna behöver blad, knopp- och grenändar för rotbildningen. Bladen är växtens energiförsörjningssystem och knopparna är hormonreglerare. Tar man bort dessa har växten betydligt svårare att bilda de nya rötter som behövs vid etableringen.
Av den anledningen bör man inte skära ned någon växt vid plantering såvida man inte vet vad man sysslar med eller är medveten om konsekvenserna. Som Eva säger är Schersminer inte beroende av nedskärning för att förgrena sig och bli täta. Schersminer kan gallras ungefär som alla buskar som skjuter rotskott eller rothalsskott (ex: Vinbär, Krusbär, Deutzia, Syren, Weigela m.fl): Äldre, hela grenar så långt ned mot marken som möjligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.