Full version: Katti med torpet
Sollan
Jag undrar över vilken färg, nyans, märke, du valde till växthuset?
jåj
CITAT (Sollan @ 19-05-2006, 10:28)
Jag undrar över vilken färg, nyans, märke, du valde till växthuset?

Jag valde ett Serralux plushus, detta har monteringslister av svart gummi.
Funderade på mörkgrönt men eftersom jag använder huset för odling så kändes pristillägget för mycket.

Jag tror att ett bra val är isolerplast i taket och glas i sidorna.
så måmga takfönster som möjligt med termostatöppnare är viktigare.
Rent praktiskt är det mycket svårt att måla ett aluminiumväxthus i efterhand.
Själv tänkte jag mycket hit och dit ångrade för sent men blev helnöjd när det var färdigt.

JÅJ
P.S.
Den blanka lysande aluminiumen är matt efter ett år.
Glöm inte alltid svarta gummilister .... eller har något nytt kommit?
Sabina L
Jag valde ett mörkgrönt Euro-Serre med isolerplast och är jättenöjd. Var lite inne på rött först men det gröna smälter så fint in i trädgården tycker jag. biggrin.gif
AndreasBlomquist
Jag har valt ett rött Serralux. Färgkoden (RAL) var 3011... Det är nog samma som Katti har om jag inte ser fel.
Katti med torpet
Hej Sollan, förlåt det sena svaret, har varit i full gång med att gjuta grund för utbyggnad och liknande så jag har inte sett din fråga.
Såg i en annan tråd att ni hade kommit igång så jag hoppas att det blir bra.
Mitt svar skulle hur som helst inte hjälpa dig är jag rädd:
Vi använde en industriprimer (har en kompis som jobbar på färgfabrik). Ytfärgen tog vi från färhandeln för att få rätt kulör, Plåtex tror jag ytfärgen hette. Själva färgkoden kommer jag inte ihåg men vi tog något som skulle stämma så bra som möjligt med Falu-rödfärg.

Färgen har flagnat på några ställen, förmodligen pga att det inte var 110% rengjort, eller rättare sagt att vi lyckats få dit ett eller annat fingeravtryck innan vi fick dit färgen. Det är mycket viktigt att metallen är helt ren (fettfri) innan du målar! Vi gjorde slut på mycket trassel och 1,5 liter rengöringssprit när vi torkade alla delar innan målningen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon