Full version: Höstanemon
josohl
Har en perennrabatt i rent söderläge. Fin jord, zon 2, men det blir ganska torrt på sommaren. Skulle vilja ha mer höstblommande växter, funderar på en höstanemon att sätta mitt i en ring med Papaver orientale (som ju vissnar ner i juli). Frågan är bara hur torrkänsliga höstanemoner är? Det brukar ju anges att de vill ha fuktighetshållande jord, men gärna full sol.
Blomstertanten
Jag tycker höstanemoner är kingiga i soliga och torra lägen. Har mina sitter i lite skuggigt läge, men tyvärr alldeles för torrt där så de vill inte riktigt. Jag får vattna som attan för att få dom att överleva , och hittills har blomningen lyst med sin frånvaro.
Men i år kanske rolleyes.gif
yenny
Min höstanemon sitter i en rabatt som har mer skugga än sol och det är fuktig jord. den blommar massor till hösten och sprider sej ordentligt har jag märkt.
Så torr jord och full sol känns lite tveksamt.
josohl
Hmm, misstänkte det. Har ni andra idéer på sena växter som man kan sätta i en ganska torr och mkt solig rabatt? Tanken är att de skall täcka vallmoplantorna när de blommat klart och vissnar ner.
Mia, zon 3
Jag säger precis tvärt om! Mina höstanemoner beter sig som riktiga vildar i stentorr solig söderrabatt! Dock har jag lerjord som är bra att hålla fukt på djupet, och välväxta höstanemoner kan skicka ned rötterna ganska djupt.
Om det vore upp till mig skulle jag definitivt prova. Första säsongen kan man ju vattna och fjolla lite mer än vad man tänkt sig, så går det säkert bra. Men spring och köp nu i så fall - höstanemoner gillar inte höstplantering!
olgak
CITAT (josohl @ 19-05-2006, 12:21)
Hmm, misstänkte det. Har ni andra idéer på sena växter som man kan sätta i en ganska torr och mkt solig rabatt? Tanken är att de skall täcka vallmoplantorna när de blommat klart och vissnar ner.

Rölleka. Purpurklätt.
Mia, zon 3
Kom på en sak - jag vet inte hur man skiljer på höstanemon, Anemone hupehensis, och silvrig höstanemon, A. tomentosa. Tycker att mina är ganska så silverludna här och var, men söker jag på nätet blir jag inte ett dugg klokare. Men kanske finns det en skillnad i fuktkrav där - silverbladiga växter brukar ju vara mer torktåliga än andra.
Yin o Yang
Min höstanemon, den som jag så bryskt flyttade höstas, stod i en mycket varm och torr söderrabatt smile.gif . Den blev 1,5 meter hög och blommade jättelänge wub.gif . Kvar efter flytten finns flera "barn". De har t o m flyttat ut i gräsmattan tongue.gif
I mitt album Sommaren 2004 hittar Du en bild på höstanemon
Ophelia
CITAT (josohl @ 19-05-2006, 12:21)

Nepeta, lammöra, en del geranium, solvända, malört, salvia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon