|
Har ni något tips på hur vi får "vår" räv att förstå att den inte är välkommen? Den går precis framme vid huset, är uppe på trapp och terass, samt "undersöker" smått som stort. Räven och våra katter tycks fungera bra. Inga insidenter hittills, och hm ja katterna kan bevisligen ta för sig ...  om det skulle behövas, så där är jag inte särskillt oroad. Men det blir en del sabotage och här om dagen var vår konvalecenthöna ute och gosade sig i blomrabatten (med mattes goda minne) ett par meter bakom min rygg när räven smyger kram och kniper henne. Vilt tjoande och viftande jagade jag marodören och fick den att i blotta förskräckelsen släppa hönan. Hon klarade sig undan med blotta förskräckelsen, en sår på bröstet och en del småfjädrar fattigare. Ett par timmar senare var räven tillbaka på terassen ...... Finns det något schyst sätt att övertyga räven om att inte vara hos oss, eller är det lika bra att resignera och ställa ut en skål mat? För mat ser den verkligen ut att behöva!
mari_tres
19-05-2006, 11:34
skulle vara underbart med en räv på tomten  de är ju så fina!! Fast har man höns, kanske det inte är den bästa av ideer... fram med vattenslangen och spruta på honom/henne kanske?? (fast å andra sidan... får den mat kanske den inte är intresserad av hönsen???)
Ja, jag har funderat på det där! En mätt räv lär väl knappast jaga för nöjes skull. eller ? Hm.... vad är nyttig mat för rävar tro? Hundmat? Undrar om den skulle gilla hundarnas torrfoder?
den skulle gilla hundarnas mat o en mätt räv jagar inte
Gossen Ruda
19-05-2006, 15:50
Fast börjar du mata den blir du nog aldrig av med den sen utan att skjuta den.
En tanke som jag fick.... kan man inte lägga mat i utkanten av trädgården och efter ett tag kanske börja ta den längre och längre bort? så du slipper ha den mitt i trädgården?
Inga från Närke
19-05-2006, 16:58
Har du kollat in den noga i pälsen m.m. så den inte har skabb. En frisk räv brukar inte gå SÅÅÅÅ nära bebott område. Men en sjuk räv gör det om den lättvindligt hittar mat utan att jaga. Samtidigt vet den att du har katt och höna och det är lätta byten att ta. Innan du utfodrar den kolla in pälsen m.m. kan synas bra på svansen också om det fattas päls och som sagt börjar du ge den mat får du hålla på annars kanske din katt, höna och grannars husdjur blir bytet nästa gång.
zaaritha
20-05-2006, 18:37
Ruda: varför ska man skjuta den?
Ja, det kan man ju undra... Men det låter som en skabbräv. En frisk räv är skyggare än så, och är den mager och risig så är det nog skabb. Svansen är tydligaste tecknet, är den yvig, fluffg och vacker eller tunn och stripig? Det senare är det säkraste tecknet på skabb. Jag kan tyvärr inte svara på om du skall mata den, men ofta har en skabbräv inte tid att jaga "på riktigt", och sjukdomen kan leda till att andra infektioner får fäste. Räven får svårt att jaga och kan dö av svält, utmattning, uttorkning eller annan sjukdom. Kanske är det ett tips att ringa kommunens viltvårdare och disskutera frågan?
Inga från Närke
21-05-2006, 12:51
Här är en adress där kan du se hur en skabbräv ser ut. http://fjellfotografen.se/index/album-97.html
Gossen Ruda
21-05-2006, 19:08
CITAT (zaaritha @ 20-05-2006, 19:37) Ruda: varför ska man skjuta den?  Läs vad jag skriver och försök tänka också.
Har diskuterat räven med jakträttsinnehavaren på vår mark - grannen. Han misstänkte också att det kan vara frågan om en skabbräv, men var tydligen svalt inställt till att skjuta den. Jag är ingen vän av att skjuta djur i onödan, men en räv med skabb lär knappelunda bli frisk av sig själv (?) och låta den pinas utan att göra någon känns vedervärdigt. Kan hända förlänger jag bara lidandet genom att ställa ut mat Å andra sidan. Kan det vara en fjolårsräv? Den ser lite högbent ut och pälsen lite rufsig, ungefär som om den höll på att fälla vinterpälsen. Det gör i vart fall rådjuren fortfarande såg vi på fm när två unga bockar spatserade omkring på gräsmattan utanför fönstret. Rävens svans är lite tuffsig, men inte mer än resten av räven. Här har vi haft friska rävar uppe vid huset också - jag lovar. Och då inte bara tiken med valpar som höll till här i närheten förra sommaren.
CITAT (Inga från Närke @ 21-05-2006, 13:51) Här är en adress där kan du se hur en skabbräv ser ut. http://fjellfotografen.se/index/album-97.html O nej, den ser inte ut så där på långa vägar! Tack för bilden! Bra att kunna jämföra!
*Felix matte*
21-05-2006, 22:06
På makens jobb i LKAB kom en räv på besök ända in i köket Den var där oftast sena kvällar och nätter, men också andra tider på dygnet och åt glatt allt i matväg som den bjöds på.
jag hade matat den...den kanske har ungar någon stans... inte kanske med husdjuren, men med diverse rester eller katt/hundmat....
CITAT (oldwolfie @ 19-05-2006, 15:05) den skulle gilla hundarnas mat o en mätt räv jagar inte En mätt räv fortsätter nog visst att jaga! Den kommer bara att lägga undan (gräva ner) överskottet. Det är därför många rovdjur 8t ex järven) anses vara så glupska. Det gräver ner överskottet inför sämre tider. Så den kommer nog att forsätta att jaga även om man matar den.
kanske låter h*n hönorna vara ifred, om han får mer lättillgänglig mat, i form av en burk hundmat....
Jag tror på Kurts version. Om jag hade höns, och en räv som smög i buskarna, skulle jag vara "mycket nervös". Jag skulle knappast börja mata den, och garantera att den stannar kvar, de har starka jaktinstinkter, deras överlevnad beror ju på det. Å andra sidan spelar det knappast någon roll, räven lär återkomma ändå emellanåt. När, talar han inte om i förväg. Ni har väl hört historierna - om ni tack-och-lov nu inte har upplevt det själv - om hur räven som kommer in i ett hönshus eller in i en hönsflock, hugger vilt efter allesammans, och sällan lämnar en enda "hel" höna efter sig. När det börjar flaxa och skräna tappar han "koncepterna". En gång för ett par år sedan, visade min granne vad han hittade i sitt potatisland. En hönsfot som stack upp!  Under jord fanns resten av hönan. Så gott som hel. Vems det var vet jag inte, det var ingen höna jag kände igen. Jag har haft höns, och jag vet bara en sak som hjälper mot räv, grävling och duvhök, och det är en bra rastgård, som även är övertäckt mot flyganfallen. Räven gräver mycket bra!! (för att inte tala om grävlingen) Så man låter nätet fortsätta utåt, under marken, och gärna även under en stock och lite jord, så han bara kommer till nätet när han gräver. Givetvis med hönsnät som räven inte kan bita sönder. Sedan kan hönsen också vara fria ute när man själv är ute, då brukar räven hålla sig i skinnet. Det är inte lätt att ha goa delikatess-djur som står på "mångas matsedel" ute i det fria... Pejori: CITAT kanske låter h*n hönorna vara ifred, om han får mer lättillgänglig mat, i form av en burk hundmat.... En burk hundmat... ??? Det gäller nog snarare i så fall att skaffa sig ett stort lager hundmatsburkar, och inte försumma en enda måltid under rävens fortsatta levnadstid - och sedan dess barn och barnbarn och så...
Rävfälla ... Någon som vet när/hur det är lagligt? Är det en skabbräv så borde det å andra sidan vara lagligt året om! Nej, det blir nog ingen mer mat till räven här Å hönsgården står på berget, har gjuten sockel och kraftigt punktsvetsat nät. Där kommer hxn inte in! Att räven håller sig borta medan man själv är ute stämmer inte på "vår" räv. Bevisligen Att bara ha hönsen ute i "stora friheten" när man själv är ute hänger på att de går att valla in när man själv ska lämna trädgården. Försök valla en flock frihetsälskande gotlänningar Men det löser sig nog Tack för ert engagemang!
CITAT (amaira @ 22-05-2006, 11:05) En burk hundmat... ??? Det gäller nog snarare i så fall att skaffa sig ett stort lager hundmatsburkar, och inte försumma en enda måltid under rävens fortsatta levnadstid - och sedan dess barn och barnbarn och så...  ja ja ...petitesser.....
CITAT (Ramoth @ 22-05-2006, 21:18) Försök valla en flock frihetsälskande gotlänningar  Haha! Nä, det tänker jag inte försöka  . Höns vallar man inte, höns lockar man. Man går inte efter, man går före. Hönsdressyr?  Men jag hade faktiskt höns som när jag ville kom när jag lockade och följde mig så vi hade kunnat uppträda på cirkus! Eftersom höns är höns funkade det inte med 100-procentig säkerhet, men absolut mestadels. Det var nästan så det var roligt när de rymt in på grannens tomt och de bara flaxade runt när grannen försökte schasa bort dem. Och så kom jag och ropade, och sedan gick jag före med hela skocken lydigt efter. Då var jag mallig. Knepet är detsamma som alltid: Vägen till hjärtat går genom magen. Jag brukar söka finna ut vad de gillar bäst, och sedan lär de sig från det att de är unga att det vankas något mycket gott när jag låter på det där viset. Då behöver man inte valla, man blir helt enkelt inte av med dem
CITAT (amaira @ 24-05-2006, 10:54) Knepet är detsamma som alltid: Vägen till hjärtat går genom magen. Jag brukar söka finna ut vad de gillar bäst, och sedan lär de sig från det att de är unga att det vankas något mycket gott när jag låter på det där viset. Då behöver man inte valla, man blir helt enkelt inte av med dem :D Så var mina höns också... Jag hade en burk vid spisen där små ätbara rester och smulor hamnade. Kom jag ut med burken kom det omedelbart ett glatt och välkomnande kackel från hönsgården men, ve, vilken protesterande kackelofoni som utbröt då burken inte fanns med. Mulle
Ophelia
31-05-2006, 18:31
Personligen skulle jag nog undvika att mata djuret.
Jag hade nog låtit bli att mata räven jag med.
Minns en liten episod i december när vi hade påfåglarna från stadsparken på besök i vår trädgård. Min sambo undrade om vi inte kunde mata dem... NEJ! verkligen inte. Då blir vi inte av med dem....
Mycket riktigt så stack de hem till sin matplats när de pickat färdigt i min trädgård. Sedan dess har jag heller inte sett dem.
Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|