ia_marre
Jaha en till fråga till alla krukodlare. Jag har flera stora krukor på min uteplats och en del av de står utan tak el regnskydd medan en del står under grannens balkong ovanför och därmed slipper dessa dagars hällregn. Även om jag försöker låta bli så slutar några dagars regnande alltid med att jag släpar in alla krukor under balkongen så att de inte ska dränkas. Är detta ett sjukligt beteende eller är det bra eller tom nödvändigt för växterna? (min sambo tycker jag är knäpp) tongue.gif De krukor jag släpar innehåller smultron, gräslök, prydnadsgräs, timjan, krasse och märgärter...
rosita
Jag släpar de krukor som saknar avrinning, medan de andra får stå kvar. rolleyes.gif
kristerh
Jag flyttar aldrig in mina krukor även om det regnar hårt, ivärsta fall kan du täcka jordytan med plast eller nåt.
krister
Alexander-VG-zon3
alldrig . vad som än händer är det en orkan,översväming m.m men mer på allvar .
har jag en gång satt krukorn på plats så stor dom där tills vintern .
som i da när det både haglade,pisk regnade så ståd allt kvar men så har jag ju håll i alla å även lagermed leca i botten wub.gif
Snöflinga
Täck med plast och sätt fast i krukkanten med klädnypor smile.gif
Tjoppa
Jag har ju tyvärr inte så mycket tak över min balkong, så jag kan inte flytta allting.
Men pelargonerna har jag ställt under tak för de blir ju inte alls lika fina om de får jättemycket vatten.
Men hade jag kunnat alltså, så hade jag ställt det mesta under taket tills det blir fint väder igen. smile.gif
jennyp
nej, jag flyttar dem inte. De få som inte har hål i botten står redan under tak och med rör ner i krukan för att ge lite syre (tillfällig lösning tills jag har fler krukor och krukfat.) De som är riktigt dränerade får det regna bäst det till i. Står de i ytterkruka så häller jag av vattnet som samlas där i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon