Full version: Gallra morot
digitalkarin
Jag såg att morotsgallring kan skada rötterna. Men jag måste nog gallra i alla fall, för jag har sått ALLDELES för tätt! sad.gif

När gör jag det lämpligast? De har precis kommit upp nån centimeter och ser så sköra ut att jag inte vågar störa dem än. Ska man vänta lite? Och hur mycket ska man egentligen gallra bort?
stina
Kan du inte använda en sax istället och klippa, så slipper du dra upp plantorna och störa grannarna?
Eva i Skåne
Jag har inte hört att gallring skadar rötterna. Det har man väl alltid gjort???
Vänta till de växt så pass att du kan äta små tunna primörer. Sen får de andra plats att växa till sig.
digitalkarin
Hmm... Sax...? Då fortsätter väl rötterna att växa? Det är väl rötterna som tar onödig plats?
stina
Jag undrar om rötterna fortsätter att växa om man är snabb med saxen och gallrar tidigt. Då borde väl rötterna dö om det inte finns något grönt ovan jord. Jag vet inte - men jag har läst det som tips någonstans att man kan klippa istället för att rycka upp om det är svårt att gallra. Fast som sagt - jag är inte hundra!
digitalkarin
Är det någon som är hundra...? sad.gif

(inget illa ment till dej, Stina! smile.gif )
abborrmaster
hum hum... Jag tycker att man ska gallra som vanligt! Skada rötterna förstår jag inte riktigt.... Inget allvarligt.. Iof..... Man ska vara försiktig satt man får upp hela moroten för annars så luktar det morot osså kommer morotsflugerna o grejer...

mEN I övrigt.... Dra upp morötterna när de tar för mycke plats o gnag på dem!
stina
Jag tar INTE illa upp, jag vill också vara hundra. Har också sått morötter och vill gärna veta! (Fast jag TROR att det går bra)
digitalkarin
Då gör jag så! Jag väntar lite, och gallrar eftersom! Tack allihopa! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon