Karrolina
Hej!

Jag vill göra en perennrabatt där dräneringen är dålig och där det är mycket stillastående fukt på våren. Då tänkte jag att det bästa måste vara en upphöjd bädd. Hur djup är bra? Jag tänkte 20-30 cm? Jag vill inte ha den i någon stel form utan mer naturligt formad.

Har ni tips på något bra och billigt kantmaterial? Kollade på torvblock och det skulle bli en hiskelig summa pengar. Sen tänkte jag natursten som man plockar nånstans men då är ju problemet var man ska hitta så mycket sten och så måste dom väl vara jättestora då så rabatten inte blir för grund. Annars kanske man kan bygga ihop något stort av flera pallkragar? Och så får man dölja dom med växterna..

Tar tacksamt emot tips!!! smile.gif
Gurkan
Jag har några rabatter där det står vanliga trädgårdsplattor (40x40cm) på högkant. Dom sticker nog upp 25 cm och ner 15 på ett ungefär, väldigt stabilt är det iaf och skulle nån börja luta lite så går det lätt att rätta upp med en spade och så fylla glipan med lite jord eller sten.

Plattor hittar man billigast på Blocket mot att man hämtar dem själv.

Väljer du kantväxter som hänger ner lite så slipper du se kanten också.
Eva i Skåne
Det finns ju kantstöd av impregnerat trä. Jag har gjort många rabatter i ojämna former av sådana.
Finns i olika höjd 20, 30 o 40cm Längden på en rulle är 2meter och den låga kostar ca 49kr. Tror att de andra kostar 59 resp 69.
Inte tungt att transportera hem, lätt att sätta. Om det sen är snyggt kan väl diskuteras, men det är ju framför allt det som ska växa i rabatterna som man ska titta på.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva i Skåne @ 19-05-2006, 19:35)
Det finns ju kantstöd av impregnerat trä. Jag har gjort många rabatter i ojämna former av sådana.
Finns i olika höjd 20, 30 o 40cm Längden på en rulle är 2meter och den låga kostar ca 49kr. Tror att de andra kostar 59 resp 69.
Inte tungt att transportera hem, lätt att sätta. Om det sen är snyggt kan väl diskuteras, men det är ju framför allt det som ska växa i rabatterna som man ska titta på.

haha tänkte precis skriva det wub.gif
dom finns i 3höjder tror jag å då som Eva sa i pris så ligger det runt där .
sen kan man ju ha jorden hur högt eller lågt man vill å även forma det hur man vill .
sen så får man små hnadtag till i förpackningen lol
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon