Helen B
hej,
I höstas anlade jag en ny rabatt i vår grusuppfart. Jag (inte direkt jag men en smed smile.gif ) har gjort en ram i ett material som kommer att rosta så småningom.
Den är 4x2 meter ca. Till mitt dilemma. Jag planterade i höstas jättemycket tulpaner som blommar nu och det är så fint. Har planerat vilka växter jag ska ha bl.a gräs, rosor m.m men problemet är att jag måste fylla på med en massa jord för det har ju såklart sjunkit i vinter. Nu undrar jag om jag kan hälla jorden direkt på tulpanerna efter blommning, eller bör jag gräva upp dem?
Tacksam för svar wub.gif på en kanske dum fråga...
Helen B
Oj, nu ser jag att jag lade in inlägget på fel ställe!! unsure.gif
Sorry!! Kan man flytta det till småprat om trädgård?
Mia, zon 3
Det var väl inte så fel - tulpaner är väl en prydnadsväxt? smile.gif
Du kan lugnt ösa på mer jord. Vad jag vet tar de inte alls illa upp av det, snarare ökar man övervintringschanserna på tulpaner genom att sätta dem djupt.
ejjan
Jag har fyllt på massor av jord i mina rabatter över alla lökar som fanns när vi flyttade hit.

Allt kommer upp - dock kan det ta lite längre tid - de har ju långt upp till ytan.
Lady Hamilton
Visst kan du fylla på jord även om tulpanerna står där smile.gif Det kan bli lite "pillrigt". Försök och "hålla i hop" tulpan bladen när du fyller på jord runt om. Men förresten ohmy.gif dina tulpaner kanske redan har blommat ut?? I så fall är det inte så noga om något blad hamnar under jorden. De är bara att peta upp bladen igen
Helen B
Tack för alla svar!! Precis vad jag ville höra smile.gif
Så här mycket blommar de idag
yenny
CITAT (Helen B @ 19-05-2006, 16:48)
Tack för alla svar!! Precis vad jag ville höra smile.gif
Så här mycket blommar de idag

Tjusigt wub.gif snyggt med kanten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon