Jan af Lisö
12-05-2003, 12:48
Brukar det finnas någon garanti när man köper träd på handelsträdgårdar ?? Jag köpte en buskmagnolia i april men det verkar att den har aldrig tagit sig, nu är knopparna bruna och vissna ??
Jag följde instruktionen, 2/3 okalkad torv, 1/3 jord och ordentlig vattning vid planteringen. Den hade jordklump i ett nät, nätet tog jag bort vid planteringen.
Den kostade hela 829:-.
Det har aldig hänt mig tidigare, trots att jag har planterat omkring 20 träd och buskar de sista två åren.
Det finns ju ingen "allmän" fastlagd garanti, men jag tycker att väldigt många handelsträdgåradar har det nu. Och inte bara på träd utan också tex buskar och klätterväxter. Men innan man gräver upp ett exemplar så bör man kontakta säljaren så att de får möjlighet att "obducera på plats"! Men det förutsätter ju att det finns en garanti att åberopa.
Ann i Göteborg
12-05-2003, 13:14
Hej
På kvittot/garantisedeln till mina senaste inköp (Plantagen) står det bl.a.
- växter som inhandlas på våren reklameras senast 31/10
- låt växten stå kvar på växtplatsen (ta inte upp den innan du rådgjort med inköpsstället)
- har du planterad enl. anvisningarna har du rätt till felfri växt
Så det borde inte vara några problem för din del!
Var det en stor M. sieboldii (var det det??) du köpte - jag tänker på priset!
Jag köpte en 1,5m buske för 2 år sedan för 249 kr. Den blommade underbart förra sommaren.
Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
12-05-2003, 13:26
De flesta gardencenter/trädgårdsbutiker har någon form av garanti. Man bör ha kvittot kvar ifall man inte är en stamkund som de känner igen + låt växten stå kvar ifall personalen vill komma och titta på växten.
En bra ide ifall man köper lite dyrare växter är att man scannar in kvitton på datorn eller tar kopior på dem. Många butiker har kvitton som bleknar inom någon/några månader och vad hjälper det om det står att man har garanti till ett visst datum ifall kvittot har hunnit blekna så att man inte kan läsa det.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,12-05-2003, 14:26)
En bra ide ifall man köper lite dyrare växter är att man scannar in kvitton på datorn eller tar kopior på dem. Många butiker har kvitton som bleknar inom någon/några månader och vad hjälper det om det står att man har garanti till ett visst datum ifall kvittot har hunnit blekna så att man inte kan läsa det.
Ett himla bra tips, Åsa! Så ska jag i alla fall göra i fortsättningen!
Hannele
12-05-2003, 22:18
Jag har aldrig hela mitt liv vågat köpa något så dyrt...
Jag intervjuade Plantagen, Hortus och några andra större trädgårdsbutiker för ett par år sedan om deras garantier och hur de tyckte att kunderna använde dem.
Inte särskilt lustiga historier att höra. Kraven på bevisföring, dvs att kunden måste bevisa hur plantan planterats och skötts, var så höga att få kunde bevisa dem. Cheferna i butikerna hade inställningen att de flesta kunder var ute för att luras coh att resten var så okunniga att de inte hade rätt till talan över huvud taget... Exemplen på att kunder fått tillbaka pengar eller ersättningsplanta var få.
Det säger dock inte att man ska ge upp. Jag har själv gått tillbaka med plantor och träd som haft kräfta till exempel, och alla butiker ghar tagit tillbaka dem och givit pengarna tillbaka. Men kanske är det för att de vet att det kan komma en publicering om de inte visar välvilja.
Kanske är det detta som hjälper bäst. Att man visar att man har vänner och bekanta osm också vill kunna lita på sin trädgårdsbutik, och att man talar eller skriver till dem elelr till en större allmänhet som här på odla.nu om hur man blir bemött, och vilket kvalitet man erfar att butikerna har.
Trädgårdsmannen
13-05-2003, 07:59
Det kanske är här vi kommer till en viktig skillnad mellan de stora jättarna med chefer på kontor jämfört med de intresserade entusiasterna som själva driver Garden Centers och som står och arbetar med växterna. Jag skriver kanske!
Har själv varit ute för att en buske inte tog sig och jag kontaktade mitt Graden Center som bad mig låta busken stå kvar i tre månader - om den inte tagit sig efter denna tid - skulle jag få pengarna tillbaka. Den tog sig inte - jag fick pengarna tillbaka. Dessutom hade de inte samma storlek när jag skulle köpa samma sort igen - men då bjöd dom på mellanskillnaden, det är seriöst tycker jag!
Jag tycker inte att skillnaden i första hand ligger mellan de stora och de små trädgårdshandlarna - det finns en hel del av de små som har det så ekonomiskt svårt att de känner sig tvingade att sälja vad som helst och att neka ersättning för plantor som dör.
Men däremot spelar den enskilda entusiasterna i butikerna stor roll - både i de stora och små trädgårdsbutikerna. Får man kontakt med dem ska man vårda den kontakten ömt!
Jan af Lisö
13-05-2003, 14:49
Det här var Zetas Trädgårdar i Stockholm/Huddinge. Jag skall kontakta dem denna vecka (skickade E-mail med frågan tidigare idag) och rapporterar vad det blir här på Forum.
829:- är mycket pengar, både för mig och antagligen även för säljaren. Brukar vanligtvis inte köpa så dyra plantor, men har läst mycket positivt om Buskmagnolia och hade tänkt att den skulle stå mitt i trägården, blomma och dofta hela sommaren.
Har inte själv handlat på Zetas, men det är ju ett seriöst företag som är rädda om sitt rykte, så det borde nog inte vara några problem.
Lars
Anders zon 1
14-05-2003, 18:28
Köpte du magnolian i april i år? I så fall är det inte omöjligt att de torra bladknopparna beror på att dom frusit. Ofta har plantskolorna köpt in buskar från leverantörer betydligt längre söderut, kanske Tyskland eller Holland. Eftersom våren där är betydligt varmare har buskarna ofta börjat spira flera veckor för tidigt för svenska breddgrader vilket gör att det är stor risk för skador vid frostknäppar. Om så är fallet med din buskmagnolia finns det nog gott hopp om att den skjuter nya blad om några veckor. Men om jag vore du skulle jag ändå kontakta Zetas och informera dom om läget redan nu, ifall busken inte visar några livstecken senare.
/Anders
Jan af Lisö
15-05-2003, 07:50
Anders, det är ungefär vad Zetas svarade, de tror att det är knopparna som har frusit och de ber mig avvakta några veckor till, nu när det har blivit varmare...
Hoppas det är inte rötterna som frös sönder när magnolian stod i plantskolan med en liten jordklump runt rötterna när det var flera grader kallt under nätterna i april.
Jag tror att magnolian kommer från Danmark, då det stod på prislappen DKK, överstucket med tuschpenna.
Anders zon 1
15-05-2003, 20:37
Låter bra att dom är beredda att ta sitt ansvar på Zetas ifall busken inte repar sig.
Tror inte att du behöver oroa dig för att rotskador är orsaken. Symptomen på rotskador är annorlunda och visar sig ofta som förkrympta blad (bladen börjar ofta slå ut normalt men stannar sedan i växten) och att busken så småningom vissnar. Hade det varit så hade du förmodligt inte märkt det förrän tidigast i slutet av maj-början av juni.
/Anders
Jan af Lisö
01-07-2003, 10:25
Jag skulle bara berätta att Zetas uppfyllde sin garanti och jag fick tillgodokvitto på inköpsbeloppet (utan något strul eller liknande). Skall köpa en ny magnolia till våren !! De trodde att orsaken till problemmet var att rötterna beskars för hårt när magnolian skulle paketeras (rotklump) för leverans till butiken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.