Victoria
Hej,

Nu är jag återigen inne på temat om mina småtulpaner som aldrig kom upp ordentligt och blommade. Jag satt säkert en 20 lökar rätt tidigt i höstas och gav dem benmjöl och allt de kan önska sig. Kanske att ett tiotal kommit fram och det väääääldigt sent och det bara bladverket. De har fortfarande inte blommat eller knoppat eller nånting sad.gif De skulle ju blommat (enl förpackn.) mars april och det är ju över och förbi och alla mina andra tulpaner, både tidiga och sena blommar eller står i knopp. Vad har hänt? Kan de ha planterats för djupt? Jag minns inte riktigt vad det stod på förpackingen men jag minns att jag tänkte att de kanske kommer någon cm (MAX 5 kanske) djupare för jag planterade en näva ovanpå.

Vad är fel? Jag såg ju så fram emot dem sad.gif sad.gif
Maria i Helsingborg
Det är mycket möjligt ja, ett vanligt misstag, been there done that. Men lugn det ordnar säkert sig till nästa år - de förflyttar sig själv smile.gif
Eva 33c
Jag tror också de kom för djupt. 5 cm djupt tror jag man sätter dessa smålökar på. Att du satte en näva ovanpå förbättrar nog inte deras möjligheter. Men det kan också var så att du fått "unga" lökar. Ett år köpte jag massor med billiga krokus- och tulpan lökar. Alla kom upp i rätt tid men nästan ingen blommade första året. Men året därpå blommade alla och nu blir de fler och fler.
Magdis
Jag skickade efter den lilla tulpanen Lilac wonder från Odla och planterade i höstas. Jag är säker på att jag inte planterade för djupt men det har inte kommit upp en enda. Krokusarna och Narcisserna har kommit upp, ett fåtal har blommat, men de kom upp iallafall. Men inte en enda av tulpanerna. Det måste vara nåt annat fel på dem än att jag planterat för djupt iallafall.
Fru fet
Mina Lilac Wonder från Odla blommade snällt för en månad sen - allihopa! Nu har de åter satt knopp och håller på att slå ut ! Konstigt - fick jag alla blommorna kanske biggrin.gif (Jag planterade ca 15 st).
Ewa smålänska höglandet
fem av sex har kommit upp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon