kristinas
Jag har mina krukväxter ute på somrarna och förra året frösådde sig en hänglobelia i en kruka. Den har stått på glasverandan hela vintern och blommat lite grann. Nu när solen har börjat skina har den börjat växa och har massor av blommor och är jättefin! Jag trodde att dom var ettåriga. Kommer den att dö snart eller varför övervintrar man inte lobelior och andra "sommarväxter"?
Jag har även haft lejongap som har övervintrat i rabatten och blivit jättefina år 2.
Det kan inte bero på att jag har gröna fingrar eller nåt, jag låter mina växter klara sig själva, bortsett från lite vatten då och då. Kan nån förklara det här?
inglan
Något svar har jag inte, bara funderingar... De som vi kallar ettåiga är väl oftast inte ettåriga där de växer vilt, eller?
Kan det vara så att de är lättare att så nya varje år, än att övervintra?
Just hänglobelia kommar varje år i min rabatt under balkonglådan, så de självsår sig ju snällt!

Vill gärna ha svar på det här också, så den som vet skriv gärna!

Ha de´!
Inglan smile.gif
silas
jag tror att en del ettåringar visserligen övervintrar i sina "hemmiljöer" men att det är för kallt här. en del kanske bara har det växtsättet - att de bara lever en säsong (men å andra sidan sätter massa frö under den säsongen)...
jag tror att man inte gör det helt enkelt för att det är för krångligt. t ex lobelia är ju så pass billigt att köpa så att det kanske inte är någon idé? och så antar jag att det för de flesta är svårare att övervintra dem än vad du verkar har haft... biggrin.gif
katah
mina har blommat och varit gröna genom hela vintern på ett lite uppvärmt växthus ( frostfritt) de har varit planterade i samma kruka som pelargonier och därför testade jag deras överlevnad i år!
kerstin z5-6
lobelia är perenn ,så visst går de att övervintra utplanteringslobelior , finns äver sorter man kan ha ute året runt men de är storväxta -
tex Lobelia siphilitica
si

Lobelia cardinalis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon