Full version: pixlar
Anita S
Jag minskar och minskar mina bilder och ändå är de för stora för mitt album,.... så jag minskar och minskar.... och när de väl blir "godkända" så ser de ut som suddig.....hm Var går gränsen för godkänd storlek och okännbar bild?

Anita S
yenny
Det där har jag också funderat på... vissrerligen blir inte mina suddiga när jag förminskar. Fast vissa kan ju stoppa in jättestora panoramabilder, när jag försöker få in en stor bild så går det inte.

ungefär såhär stora får jag in, större går inte.
*Felix matte*
Jenny... jag tror att du sparar bilderna i Hög kavlitet eftersom du inte får in större. Testa att spara i Medium då kan du till o me ha så här (onödigt) stor smile.gif

yenny
Åhå... kan man göra så också biggrin.gif

Det hade jag ingen aning om blink.gif tongue.gif

fast visserligen så räcker nog min lite med "lagom" bild.
Men ibland när jag velat lagt in någon maffig närbild så skulle det vara
kul att kunna lägga in en stor bild.
Emma_
CITAT (Anita S @ 20-05-2006, 01:01)
Jag minskar och minskar mina bilder och ändå är de för stora för mitt album,.... så jag minskar och minskar.... och när de väl blir "godkända" så ser de ut som suddig.....hm Var går gränsen för godkänd storlek och okännbar bild?

Anita S

Din bild måste vara under 100 kb för att kunna laddas upp i albumet, och ett bra tips om du har bilden på din egen dator är att högerklicka på den och kolla egenskaper, då ser du hur stor den är och hur mycket du behöver minska. smile.gif

Emma
renate
Det är därför jag inte lägger in bilder i mitt album på odla längre .På AoT kan jag ha 500kb och vill jag visa bilder här länka jag dom hit.
Berith
Och jag förstår inte varför ni vill ha bilderna så förbenat stora? rolleyes.gif Jag har slutat scrolla i sidled, missar kanske nåt intressant i högersidan men då får jag väl göra det då. Ta t.ex. fantastiska fotografen amaira (finns flera - kolla bara in tråden Dagens bild!) vars bilder är precis lagom. wub.gif
Kat
Scrolla i sidled?! rolleyes.gif
Har jag nästan glömt hur det känns.

*19' flatscreen* tongue.gif
Berith
tongue.gif på dej själv!

scrolla och begrunda wink.gif
Sommartorparn

Anita S

Hjälp, jag blir vansinnig.wacko.gif

Någon gång har jag gjort detta, förminskat bilder och fått in i album. Kommer inte ihåg hur jag gjorde, men nu har jag hittat ett sätt, men resultatet är inte samma som tidigare. Vilket är det korrekta sättet?

De bilder jag tidigare har förminskat har både fått mindre storlek i kb samt mindre dimensioner (bredd x höjd).

De bilder jag nu förminskar får mindre storlek i kb men med samma dimensioner som originalet.

Hur gör ni? Jag antar att förminskad filstorlekt utan förminskad dimension ger suddigare bilder, men har det någon betydelse för den som tittar på bilden på odlas sida? Och hur 17 gjorde jag för att förminska dimensionerna samtidigt som filstorleken? sad.gif
Sommartorparn
Hallå, behöver hjälp med detta för att kunna lägga in fler bilder. unsure.gif
Anita S
Jag har hittat ett bra sätt för mej. I Microsoft Photo Editor så minskar jag bilderna från 100% till 20%. Jag är nöjd med kvaliten och skärpan.(kolla gärna i mitt album på de sista biderna). Det gäller att testa, många gånger var bilderna för stora för albumet och när jag minskade lite i taget så blev de oskarpa. Men 20% av orginalet funkar för mej, både storleksmässigt och vad det gäller skärpan.

Anita S
*Felix matte*
CITAT (Sommartorparn @ 05-06-2006, 15:06)

Anita S

Hjälp, jag blir vansinnig.wacko.gif

Någon gång har jag gjort detta, förminskat bilder och fått in i album. Kommer inte ihåg hur jag gjorde, men nu har jag hittat ett sätt, men resultatet är inte samma som tidigare. Vilket är det korrekta sättet?

De bilder jag tidigare har förminskat har både fått mindre storlek i kb samt mindre dimensioner (bredd x höjd).

De bilder jag nu förminskar får mindre storlek i kb men med samma dimensioner som originalet.

Hur gör ni? Jag antar att förminskad filstorlekt utan förminskad dimension ger suddigare bilder, men har det någon betydelse för den som tittar på bilden på odlas sida? Och hur 17 gjorde jag för att förminska dimensionerna samtidigt som filstorleken? sad.gif

640 x 480 pixlar... då hamnar oftast vid max 100kb som är max storlek i Odla album.... gäller när du ändrar storlek i Photoshop
Men det är också av betydelse om bilden är väldigt färgstark eller inte. Ibland måste du gå ner till ännu mindre.

Om du förminskar bilden i Paint så testar du med att välja t.ex 30% i både höjd och bredd.
Lycka till! smile.gif
Sommartorparn
Konstigt, när jag gjorde detta i Nero lyckades jag minska bildens storlek i kb men antalet pixlarna förblev detsamma. Blir kvaliteten sämre när man använder den metoden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon