visbylinda
Vi flyttade in i huset i augusti och följer nu vår första sommar i trädgården. De gamla ägarna har gjort en hjärtformad stensättning och i den växer 2 st ganska stora Thujor, japanska lyktor, vallmo, smörboll, vårkrage och en del annat som jag inte hunnit identifiera ännu. De hade lagt ganska stora stenar runt "rabatten" men dessa tog de med sig när de flyttade.

LÄNK TILL BILDEN

Vårt hus är ett gult tegelhus och ganska många blommor i rabatterna runt om är också gula och jag tycker att de liksom försvinner. Min önskan är att flytta alla dessa gula blommor till den "hjärtformade" stensättningen som ligger en bit ifrån huset så att de kommer mer till sin rätt. Samtidigt med detta skulle jag vilja ge stensättningen lite mer pondus. Detta är mina önskemål:

1) Sätta upp en tydligare "kant" mellan gräs och rabatt. Vill dessutom inte att rabatten ska vara hjärtformad längre. Har ni några bra förslag på kant?

2) Till vänster om den hjärtformade rabatten växer en Schersmin och till höger en svartvinbärsbuske. Funderar på att bredda rabatten så att de kommer närmare de två buskarna. Vill hellre att det ska se ut som en stor helhet än att det är små "pluttar" av rabatter och buskar. Vad tror ni?

3) Helst skulle jag vilja göra rabatten i två nivåer, alltså på höjden.
Hur gör jag det med tanke på Thujorna?

4) Tänkte först ta bort den nedersta tredjedelen av Thujorna så att jag kan plantera blommor framför/under men det visade sig att varje Thuja har 3 stammar och då kommer det väl att se knasigt ut?

Jag känner att jag fastnat helt. Någon av er som har några kreativa förslag?
visbylinda
Ingen som har något tips?
kerstin z5-6
De japanska lyktorna skulle jag skippa-de blir lätt ett ogräs :(bara gula blommor behöver något mer-
Antigen en solnedgångsrabatt som lyser i varma färger , brons guld, rött mörkt rött -nästan svart

I stället för de där lyktorna skulle jag platera eldkrasse nära tuijorna -deras röda blommor blir så fina till de gröna barrisarna -och kan planteras så de klänger sig upp själva

Eller komplementfärger-som till gul är lila
eller Gult och vitt kanske

Höjer du för mycket baktill riskerar du röta på stammen -ett alternativ kan vara att plantera höga växter baktill , mellan i mittten och mycket låga i grusig kant längst ner
Utöka rabatten är bra , blir mer samlat då ,kant kan vara allt från ett dike"-fyllt med grus för gräsklipparen att gå på -duk under gruset -til kantsten (sjunker i lera, måste läggas om ibland ) träkant eller annat
Ingo
På bilden tycker jag att det ser ut som att marken sluttar upp mot thujorna. Är det en synvilla, eller?
visbylinda
CITAT (Ingo @ 22-05-2006, 13:07)
På bilden tycker jag att det ser ut som att marken sluttar upp mot thujorna. Är det en synvilla, eller?

Det är nog en synvilla. Visserligen är det väl en del mer jord just runt plantorna än vad det är runt om men jag skulle nog kalla platsen för platt.

Jag skulle vilja bygga upp den en bit, gärna i två plan men det kanske inte går pga Thujorna?

Tacksam för alla förslag!

Håller med Kerstin om att nån fler färg måste in i rabatten, annars kommer den bara att vara gul, gul, gul med undantag för den orangeröda vallmon och de orangefärgade Japanska lyktorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon