Vi flyttade in i huset i augusti och följer nu vår första sommar i trädgården. De gamla ägarna har gjort en hjärtformad stensättning och i den växer 2 st ganska stora Thujor, japanska lyktor, vallmo, smörboll, vårkrage och en del annat som jag inte hunnit identifiera ännu. De hade lagt ganska stora stenar runt "rabatten" men dessa tog de med sig när de flyttade.
LÄNK TILL BILDEN
Vårt hus är ett gult tegelhus och ganska många blommor i rabatterna runt om är också gula och jag tycker att de liksom försvinner. Min önskan är att flytta alla dessa gula blommor till den "hjärtformade" stensättningen som ligger en bit ifrån huset så att de kommer mer till sin rätt. Samtidigt med detta skulle jag vilja ge stensättningen lite mer pondus. Detta är mina önskemål:
1) Sätta upp en tydligare "kant" mellan gräs och rabatt. Vill dessutom inte att rabatten ska vara hjärtformad längre. Har ni några bra förslag på kant?
2) Till vänster om den hjärtformade rabatten växer en Schersmin och till höger en svartvinbärsbuske. Funderar på att bredda rabatten så att de kommer närmare de två buskarna. Vill hellre att det ska se ut som en stor helhet än att det är små "pluttar" av rabatter och buskar. Vad tror ni?
3) Helst skulle jag vilja göra rabatten i två nivåer, alltså på höjden.
Hur gör jag det med tanke på Thujorna?
4) Tänkte först ta bort den nedersta tredjedelen av Thujorna så att jag kan plantera blommor framför/under men det visade sig att varje Thuja har 3 stammar och då kommer det väl att se knasigt ut?
Jag känner att jag fastnat helt. Någon av er som har några kreativa förslag?