Elin80
Tänkte sätta ruccola, sallad, persilja, dill, rädisa, sockerärt och bönor nu (som frön) och undrar när man kan räkna med att de kommer vara helt klara, så att man kan äta dem alltså...?

/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
Tja det beror ju på vädret + sorten men sockerärt, sallat, rädisa, ruccola brukar vara ganska snabba. Jag skördade en rädisa idag och jag sådde för ca 6v sedan i kallväxthus. Jag sådde sockerärt samtidigt men de skördar jag ärtskott ifrån inte baljor.

Persilja brukar ta god tid på sig innan de gror så där kan man behöva tålamod. Bönor kan ha en utvecklingstid på runt 50-80dagar beroende på sort (vet du vilken bönsort du har?). Vet inte vart du bor men bönor måste ha minst runt +12-15C i marken innan man sår utomhus.
Elin80
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-05-2006, 16:25)
Tja det beror ju på vädret + sorten men sockerärt, sallat, rädisa, ruccola brukar vara ganska snabba. Jag skördade en rädisa idag och jag sådde för ca 6v sedan i kallväxthus. Jag sådde sockerärt samtidigt men de skördar jag ärtskott ifrån inte baljor.

Persilja brukar ta god tid på sig innan de gror så där kan man behöva tålamod. Bönor kan ha en utvecklingstid på runt 50-80dagar beroende på sort (vet du vilken bönsort du har?). Vet inte vart du bor men bönor måste ha minst runt +12-15C i marken innan man sår utomhus.

Hej!

Bönsorten är Yin Yang. Har ytterligare en fråga om den. Läste på påsen att man kan "skörda några som brytbönor när de är mycket späda och låta resten sitta kvar tills de mognat för att sedan sprita dem. Använd de vackra, svart-vita bönorna som dekoration i glasburkar". Men man måste väl även kunna äta dem när de mognat? Och inte bara som brytbönor?!

Jag bor i Lund...

/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
Hittade bara utvecklingstiden på utländska sidor och det står 100 dagar men det tror jag är från uppkomst till helt mogna frön ska du skörda späda baljor kan du skörda tidigare. Och visst kan du äta bönorna när de är fullmogna tittar man på utländska sidor står det sånt som

"The plants of this bean are 15 to 18 inches and bear numerous pods that can be eaten young, but are best left to mature and ripen revealing 'Yin Yang' in all its glory. They have excellent flavor and can be used as a dry bean, but the color disappears with cooking."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon