Full version: hoya kerrii blad
karin på balkongen
I vintras fick jag en hoya Kerrii-stickling av min mamma, en sådan där som även säljs som "sweetheart-plant" på många ställen. Ett rotat blad i en liten kruka bara.

Är det någon som har en sådan och som har lyckats få den att bli mer än just bara ett blad? Har läst in mig lite på vad som krävs för att ett rotat blad ska kunna utveckla en stjälk, men är nyfiken på om det är någon som här som har någon erfarenhet.
Ina
Hej!
Jag tror att det behövs en nod, alltså en bit av stammen också, för att det skall bli en planta av det hela. Det funkar ju i o f s med S:t Paulia men tyvärr är nog Hoyor lite annorlunda funtade...

Men visst är bladformen underbar på kerriin! wub.gif
karin på balkongen
Jo, som jag har förstått det så krävs att vävnad från stammen finns kvar, ex att det blivit en liten "slamsa" från stammen när man tagit bort bladet, och att det från denna kan utvecklas en stjälk.

Den stora frågan är ju då om man kan hoppas på att det är så lyckosamt funtat med dessa små, eller om det verkligen bara är ett blad utan rest från stjälken. Och eftersom tålamod inte är min starka sida så tar det emot att "vänta och se" ju biggrin.gif

Blad kan ju rota sig och sedan sitta där i evigheter utan att utvecklas mer, men jag viiiiill ju så gärna att den ska börja växa! Som du säger, bladen är ju helt underbara, och det vore ju härligt om det kunde bli en ordentlig planta av det här lilla bladet smile.gif
Ina
Jag har hört talas om en som fått med en bit stam, så det finns ju en viss chans! Om det inte var en "önskevandringshistoria" bland oss Hoyatokiga! wink.gif biggrin.gif
karin på balkongen
*Skrattar* Jo, det är väl inte helt omöjligt att det är en önskehistoria bland hoyagalningar laugh.gif

Men nu har jag lite hopp iaf, erfarenheten säger att det kan ta en evinnerlig tid innan det händer något synbart så jag får väl tassa omkring och försöka ge den uppmuntrande tillrop så länge då smile.gif
Ina
Pssst! Karin! Deykei har också hjärtformade blad!

Kolla här hos Pierre & Marie så finns det mer... smile.gif
Bilden är från deras hemsida!
karin på balkongen
Tack för tipset smile.gif

Fick deras prislista för inte så länge sedan, försöker bestämma mig för vad jag ska beställa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon